v košíku není žádný produkt
6,80 €
Cvičný upoutaný model, rozpětí 820 mm, konstrukce Ing. P. Kapuscinský
Konstrukce | Ing. Peter Kapuscinský |
Rozpětí | 820 mm |
Délka | 655 mm |
Hmotnost | 550 g |
Motor | 2 až 2,5 cm3 |
Konstrukce upoutaných modelu a létání s nimi má svá specifika. Pokud je respektujeme, můžeme mít model vhodný pro zábavu i pro soutěžní létání. Minimerlin je jednoduchý cvičný upoutaný model.
Pokusil jsem se navrhnout model vhodný pro základní a pokračovací výcvik a přidat cenovou nenáročnost. Konstrukčně byl Minimerlin navržen v několika variantách, a to i rozebíratelných. Letově jsou rovnocenné. Stavebně a pravděpodobně i finančně nejméně náročné jsou varianty uvedené na výkrese.
Ještě před stavbou si prostudujeme popis a výkres. Zvolíme si variantu stavby křídla a shromáždíme veškerý stavební materiál.
Křídlo polystyrénové. Jádro křídla 1 vyřízneme z bloku 2 fasádního polystyrénu o rozměrech 40x180x800 mm.Šablony 3 pro vyříznutí jádra zhotovíme z překližky 1 až 2. Na vyříznuté jádro přilepíme disperzním lepidlem (Ponal Expres) náběžnou 4 a odtokovou lištu 5 z balzy 5 a koncová žebra z balzy 10. Před přilepením pravého koncového žebra vtlačíme do polystyrénového jádra asi 10 g olova a zalepíme. Po vytvrzení lepidla dobrousíme tvar balzových dílů do roviny polystyrénového jádra a dotvarujeme náběžnou hranu.
Křídlo polepíme papírovou hnědou lepicí páskou šíře 100 mm. K tomu si připravíme osm pásů lepicí pásky dlouhých 850 mm. Jednotlivé pásy protáhneme několikrát v misce s vodou. Namočené pásy položíme na pracovní desku lepicí stranou nahoru a chvíli počkáme, až se vyrovnají. První pás lepicí pásky položíme na křídlo tak, aby okraj pásky byl 45 mm od odtokové hrany křídla. Pás urovnáme, přehneme přes odtokovou hranu, pečlivě uhladíme houbičkou a částečně osušíme dobře sajícím hladkým hadrem. Pokračujeme polepením horní a spodní strany křídla podle schématu na výkrese. Nakonec položíme krycí pás na náběžné hraně. Takto polepené křídlo pověsíme za přesahující pásku na konci křídla v suché místnosti a necháme uschnout minimálně 24 h. Sušení v žádném případě neurychlujeme lokálními zdroji tepla - hrozí zkroucení nebo prohnutí křídla! Takto zhotovené křídlo je pevné, tuhé a přiměřené hmotnosti (140 až 150 g).
Křídlo konstrukční. Pro stavbu konstrukčního křídla použijeme uhlíkovou trubku 6 průměru 10.Délka prodávané trubky je asi 700. Proto ji nastavíme na délku 820 odřezkem jiné trubky nebo kouskem bukové kulatiny. Žebra 7 zhotovíme rašplovou interpolací mezi šablonami z překližky 2. Všechna žebra jsou z balzy 2, pouze koncová 8 z balzy 5. Dvě středová žebra 9 po obvodě snížíme o tloušťku tuhého potahu.
Křídlo slepíme kyanoakrylátovým (sekundovým) lepidlem na rovné pracovní desce, kryté průhlednou plastovou fólií. Olovo na pravé polovině křídla upevníme před potažením a vodicí oka na levé polovině až po potažení křídla.
Trup 14 vyřízneme z prkénka středně tvrdé balzy 10. Z prkénka tvrdého dřeva (buk, habr atp.) tloušťky 10 vyřízneme hranoly motorového lože 15, 16. Přední část trupu oboustranně zpevníme překližkou 1 a přilepíme kabinu ze zbytku balzy 10. Podle použitého motoru označíme a provrtáme otvory pro upevňovací šrouby motoru a motor předběžně upevníme. Místo vrtule upevníme hranol a podle úhelníku na trup narýsujeme osu motoru. Rovnoběžně s osou motoru vyznačíme osy křídla a stabilizátoru VOP, a otvory pro ně co nejpřesněji vyřízneme. Tento postup zabezpečí dodržení nulového seřízení modelu, což je důležité pro zachování stejných letových vlastností v normálním letu a v letu na zádech.
Vodorovná ocasní plocha (VOP). Stabilizátor 17 a výškové kormidlo 18 zhotovíme z lehké balzy 5 (vhodná je balza tzv. zrcadélkového řezu, která se nekroutí). Obě části navzájem spojíme plastovými závěsy 19, které však zalepíme až po povrchové úpravě modelu!
Svislou ocasní plochu 20 (SOP) zhotovíme podobně jako VOP z balzy 5.
Podvozek je klasického typu. Podvozkové nohy 21, 22 zhotovíme podle výkresu z ocelové struny o průměru 3, ostruhu 23 z ocelové struny průměru 1,5. Podvozek můžeme také zhotovit z duralového plechu 1,5 nebo při častém létání na trávě létat bez podvozku. Pozor! Po sejmutí podvozku je nutné model znovu vyvážit kvůli zachování správné polohy těžiště.
Řízení věnujeme náležitou pozornost. Na jeho kvalitě závisí bezpečnost provozu a snadná ovladatelnost upoutaného modelu.
Hlavní ovládací páku „T“ 24, nosný úhelník 25 a podložku 26 zhotovíme z ocelového plechu 1 ( na „T“ a podložku můžeme použít také duralový plech 2 a duralový L profil 30x30 na nosný úhelník). Hlavní řídicí páka se otáčí na šroubu M3x15, provléknutém nosným úhelníkem a upevněném maticí přes pérovou podložku. Vůli vymezíme podložkami a horní maticí, kterou pak pojistíme proti otáčení připájením. Životně důležitou součástí řízení jsou spojovací karabiny 27. Zhotovíme je z kvalitní ocelové struny o průměru 1. Na táhlo řízení 28 potřebujeme kulový čep, vidličku a dva vyplétací dráty do jízdního kola o průměru 2, ukončené válcovaným závitem.
Pohonnou jednotku tvoří kromě motoru o zdvihovém objemu 2 až 2,5 cm3 s vrtulí 180x100 palivová nádrž a palivová instalace. Motor si jistě zvolí každý podle svých možností. Doporučuji však motor se žhavicí svíčkou a v dobrém technickém stavu. Lépe se obsluhuje a má klidnější chod.
Palivovou nádrž 29 zhotovíme z pocínovaného plechu tl.0,3 a měděných nebo mosazných trubek. Do připraveného pláště propíchneme otvory o průměru 3 (propíchnutím se vytvoří osazení usnadňující připájení trubek). Všechny trubky dobře připájíme z vnitřní i vnější strany pláště. Vnitřek vyčistíme od zbytků pájecí pasty a připájíme obvod nádrže. Na nádrž pak připájíme již předem pocínované patky z ocelového plechu 1. Hotovou nádrž očistíme, propláchneme technickým acetonem a vyzkoušíme na těsnost.
Povrchová úprava a montáž: Před konečnou montáží provrtáme v trupu otvory pro všechny upevňovací šrouby a jednotlivé části modelu začistíme brusným papírem. K potažení konstrukčního křídla doporučuji nažehlovací folii Oracover. Dřevěné části modelu a papírovou páskou polepené křídlo stačí dvakrát až třikrát nalakovat zaponovým nitrolakem a přebrousit. Barevnou povrchovou úpravu provedeme před montáží modelu podle vlastního vkusu a možností. Důležité je zabezpečit ochranu proti účinkům paliva a použít barevnou kombinaci viditelnou na tmavém i světlém pozadí!