v košíku není žádný produkt
6,80 €
Volně létající polomaketa na motor CO2 nebo na gumu, rozpětí 646 mm, konstrukce Z. Raška
Konstukce | Zdeněk Raška |
Rozpětí | 646 mm |
Délka | 395 mm |
Hmotnost | 42 až 72 g |
Plocha | 6,75 dm2 |
Motor | Modela CO2 |
Jednim z nejlépe vyzbrojených letadel se počátkem roku 1915 stal dvouplošník C 1. Jeho základem byl o málo menší typ B II, který byl osazen novým, na tehdejší dobu velmi silným vodou chlazeným řadovým šestiválcem Benz o výkonu 110 kW. Letoun C 1 vyráběla firma Ostdeutsche Albatros Werke (OAW) ve Schneidemühlu. V bojovém použití se ukázal jako vynikající díky silnému motoru i robustní konstrukci. Piloty byl velmi oblíben, a to i kvůli pohyblivému kulometu, ovládanému zadním střelcem, který bránil letadlo při útocích zezadu. Na Albatrosu C 1 létalo i několik pozdějších leteckých es, jako Manfred von Richthofen či Oswald Boelcke. Celkový počet vyrobených letadel dosáhl několika set kusů, přesný počet není znám.
Konstrukce letounu C 1 byla jednoduchá, celodřevěná, pouze křidélka, kormidla, mezikřídelní a podvozkové vzpěry byly svařeny z ocelových trubek. Kormidla a křídla byla potažena plátnem, trup překližkovými panely. Stroj měl rozměrné, regulovatelné vícedílné chladiče vody na obou stranách trupu. Další podrobnosti byly publikovány v časopisu Letectví a kosmonautika 24/1990.
Základní technická data: Rozpětí 12,90 m, délka 7,85 m, hmotnost prázdného letounu 875 kg, letová hmotnost 1190 kg, maximáloní rychlost 140 km/h, dostup 3400 m, vytrvalost 2,5 h.
Albatros C 1 v měřítku 1:20 může být poháněn motorem na CO2 nebo i gumou. Jde o poměrně složitý model, a to nejen svou konstrukcí, nýbrž i nároky na zalétávání vzhledem k dvouplošné koncepci. Určitě jej nelze doporučit méně zkušeným modelářům, a proto je i stavební popis velmi stručný.
Trup je sestaven ze dvou bočnic a dna z balzy 1,5, horní nástavby jsou z balzy 0,8 a 4. Přepážka 1 je z balzy 10, přepážka 2 z balzy 2, přepážka 3 z balzy 5 a překližky 2.
Po vyříznutí všech dílů trup sestavíme dnem vzhůru přímo na výkrese ve skutečné velikosti, překrytém průhlednou fólií. Zalepíme i příčky z balzových lišt 2x5. Po sejmutí s pracovní desky doplníme horní nástavby včetně pilotních prostorů a maketový kryt motoru, který je odnímací; je usazen na bambusových kolících. Nezapomeneme vlepit úložnou desku nádrže CO2. Zhotovíme detaily, jako kulomet, ostruha či podvozek, a to včetně krytů kol. Detaily však lepíme až na hotový model.
Ocasní plochy slepíme z balzových lišt 1,5x1,5. Z lišt stejného průřezu jsou i vzpěry. Ocasní plochy můžeme zhotovit i z plné balzy 0,6, máme-li pro tento účel vhodnou.
Křídla. Horní křídlo je slepeno v celku do vzepětí, dolní sestává ze dvou polovin., přilepených na trup. Obě křídla jsou spojena vzpěrami a výztuhami z nitě.
Žebra křídla zhotovíme podle šablony slepené z překližkových dílů. Z prkénka balzy 1,5 nařežeme potřebný počet horních i spodních pásnic žeber. Náběžnou lištu zhotovíme z balzy 4x5 a 1,5x1,5, hlavní nosník je z balzy 1,5x3,5, pomocný 1,5x2,5 a odtokovou lištu sbrousíme do klínu z balzy 2x8. Do odtokové lišty nezapomeneme vyřezat obloučky! Koncové oblouky křídel vyřežeme z balzy 2.
Poloviny křídla sestavíme přímo na výkrese na podložkách 1 + 3,5 + 3 mm: Mezi náběžnou a odtokovou lištu postupně vlepíme spodní pásnice žeber. K náběžné liště 4x5 přilepíme lištu 1,5x1,5, na pásnice žeber přilepíme hlavní i pomocný nosník. Nakonec nalepíme horní pásnice žeber včetně výztuh pro vzpěry.
Poloviny horního křídla spojíme spojkou z tvrdé balzy 3. Dbáme na dodržení správného vzepětí! Vzpěry obrousíme do profilu před nalepením na model. Nádrž na křídle slepíme z balzy 0,6, ale lepíme ji až na hotový model.
Potah celého modelu je z tenkého Modelspanu obarveného podle zvoleného zbarvení letounu. Označení a kříže vyřízneme z černého papíru. Vše lepíme napínacím nitrolakem a třikrát lakujeme. Pohyblivé části naznačíme černou tuší nebo “centrofixem” před poslední vrstvou nitrolaku.
Sestavení. Ještě před sestavením modelu vytvarujeme potrubí od nádrže k motoru a usadíme nádrž na úložnou desku. Motor Modela CO2 je potlačen o 2° a vyosen o 1° doprava.
K trupu přilepíme poloviny spodního křídla ve správném úhlu nastavení 1,5° a se vzepětím cca 10 mm. Přední i zadní mezikřídelní vzpěry upravíme na přesnou délku a přilepíme je zespodu na horní křídlo. Ve správné poloze je zajistíme špendlíky! Horní křídlo i se vzpěrami pak přilepíme na křídlo spodní. Opět je zajistíme ve správné poloze špendlíky. Pozor na rovnoběžnost křídel a jejich kolmost k trupu! Po zaschnutí zalepíme ocasní plochy a přilepíme jejich vzpěry. Doplníme ostruhu, podvozek a kulomet. Z plastové hadičky (bužírky) zhotovíme lemy pilotních prostorů. Doplníme nádrž pod horním křídlem a chladiče z obou stran trupu. Nakonec zhotovíme mezikřídelní a podvozkové výztuhy z nitě, kterou předem protáhneme nitrolakem, napneme a necháme uschnout.