v košíku není žádný produkt
11,80 €
RC motorový model, rozpětí 1100 mm, konstrukce P. Jirous
Konstrukce | Petr Jirous |
Rozpětí | 1100 mm |
Délka | 1075 mm |
Hmotnost | 1500 g |
Motor | 3,5 ccm |
Ovládané funkce | V, Kř., M |
Jak 130 je cvičný motorový model, navržený podle skutečného letounu. Předloha je poháněna dvěma tryskovými motory po stranách trupu. Tyto motory jsem na modelu pro usnadnění stavby a snížení hmotnosti vypustil. Proti skutečnému letadlu je také mírně zvětšené (samozřejmě v příslušném měřítku) rozpětí a mohutnost VOP, jinak model nese tvary skutečného stroje. Zbarvení jsem si zvolil vlastní, protože zbarvení skutečného stroje se mi moc nelíbí.
Ještě, než se pustíme do stavby, je třeba uvést, že model je značně obratný a při poměrně malém rozpětí velmi citlivý na křidélka. Kvůli wingletům na koncích křídla je také dost citlivý na přistávání s bočním větrem. Proto jej nelze doporučit modelářům, kteří nemají natrénovány rychlé reakce při pilotáži. Model není žádný akrobatický speciál, spíše letadlo pro svižnější rekreační polétání. Ve vzduchu působí velmi realisticky díky neokoukaným tvarům.
Trup sestává ze dvou bočnic T13 (na výkrese je tvar značen malými trojúhelníčky), ke kterým je přilepen díl T17, vyztužovací lišty T15 a díl T18. Na takto připravené bočnice přilepíme epoxidem přepážky T3 a T6. Po zaschnutí vepředu dolepíme přepážku T12 a vzadu přepážky T4 a T5. Přitom stále kontrolujeme souměrnost podle výkresu. K sestavení spodní části kabiny si připravíme díl T19, ke kterému jsme předem přilepili díl T20. Celek zalepíme mezi bočnice a na přepážku T2. Pokračujeme přilepením dílu T21. Pak přilepíme díl T25, který ohneme z balzy 3 nebo napáskujeme. Druhý způsob bude zhotovitelný jednodušeji. Díl T25 přilepíme mezi díly T19 a T13. Přilepíme vyztužovací lišty T15 v přední části trupu ještě před přilepením spodního tuhého potahu T27. Tím dokončíme přední část trupu.
Do zadní části trupu vlepíme vyztužovací lišty T15, a to jak shora, tak zespodu. Vlepíme přepážky T8, T7 a T12, do nichž po zaschnutí vlepíme lištu T22. Přilepíme horní tuhý potah T23 a T14, který napáskujeme z balzy 3x10. Po zaschnutí přilepíme spodní potah T28, předtím ale zalepíme do trupu lanovod pro ovládání výškovky.
Vrátíme se k přední části trupu a do přepážky T2 zalepíme epoxidem motorové lože T11. Dbáme na to, abychom dodrželi vyosení motoru! Přišroubujeme motor a dolepíme přepážku T1 a balzové hranoly kolem motoru. Motor poté opět odmontujeme. Pokud hodláme zhotovit průhlednou kabinu, můžeme trup již v této fázi nejdříve na hrubo a poté na čisto obrousit. Rozhodneme-li se udělat kabinu balzovou, napáskujeme ji z balzy 3 (díl T33). Její tvar dodržíme s přispěním šablon Š1 a Š2, které však musíme zmenšit o tloušťku stěny, tedy po obvodě o 3 mm (šablony jsou kresleny jako řezy pro zhotovení kabiny z organického skla). Zbývá zalepit bukové kolíky T31-pro uvazování křídla a k nim podložky T32. Tím je trup hotov, jen ještě po přilepení VOP dobrousíme tvar přechodu T24, který je zhotoven ze dvou dílů a nalepen mezi SOP a VOP z obou stran.
Křídlo je nedělené, s mírným vzepětím; k trupu se přivazuje gumou. Stavíme je na rovné pracovní desce přímo na výkrese, který chráníme průhlednou fólií.
Potah K11 nařízneme podle výkresu mezi žebry K5 a K6. Nalepíme na něj smrkovou lištu 3x5 K12, kterou u žebra K10 sbrousíme na 2x5. Takto připravený díl přišpendlíme k výkresu. Přišpendlíme díly K18 a K30. Nalepíme žebra K1 až K10. Na vzpěru K29 přiložíme horní lištu K12 a zkontrolujeme, zda dobře zapadá do všech žeber. Pokud nezapadá, příslušnou část upravíme, ale pokud jsme pracovali přesně, nemělo by se to stát. Vzpěru K29 přilepíme. Přilepíme balzovu lištu K15, do které budou v místech vyztužení K26 vydlabány otvory pro závěsy křidélek. Přilepíme žebra C1 a díly K13, K14 a K20 (ten odměříme přímo z křídla). K žebrům přilepíme spodní potah K14. Postupujeme tak, že mezi pracovní desku a potah zastrkáme šikmo seříznuté trojúhelníky z balzy, které potah přitlačují k žebrům, a vpředu jej přišpendlíme k lištám K20, K13 a K14. Nalepíme odtokovou část K30 a k dílu K18 shora přes žebra díl K15.
Zalepíme žebro C2 a stojiny K33. Ty odměříme přímo z žeber a křídla. Zalepíme lanovody pro ovládání křidélek a horní lištu K12 s potahem K11. Po zaschnutí obrousíme náběžnou část, abychom mohli nalepit díly K21 a K22. Na odtokovou část přilepíme odtokovou lištu K24.
Křídlo opatrně sejmeme s desky a v ose přesně obrousíme, aby k sobě obě poloviny přesně lícovaly. Při slepování dbáme na to, abychom dodrželi alespoň přibližně vzepětí a pevně slepili stojiny K29. Tento spoj lepíme epoxidem! Po zaschnutí lepidla nalepíme přes centroplán potah K19, který není v ose křídla dělený a značně tento konstrukční uzel zpevňuje. Nejdříve lepíme potah zdola, potom shora. Zbývá přilepit díly K27, K23 a napáskovat žebra díly K25 z balzy 2. Potom křídlo na čisto obrousíme, přiložíme na trup a dolepíme zespodu nástavbu z bočnic T29, vyztužujících lišt T15 a přepážek T9, T10. Jako poslední přilepíme spodní tuhý potah T30. Nástavbu potom přesně dobrousíme, aby lícovala s trupem. Na konce křídla přilepíme winglety K28; přechody křídlo-winglet přetmelíme a vybrousíme. Kdo nechce winglety ke křídlu lepit, nemusí!
Křidélka začneme tak, že na výkres připevníme spodní potah K17, k němuž přilepíme lištu K16 a vyztužení K26 (2x). Pokračujeme nalepením všech žeber. Po zaschnutí lepidla přilepíme horní potah K17 a odtokovou lištu K24. Slepené křidélko pečlivě obrousíme. Ke křídlu je připevníme dvěma plastovými závěsy (po konečné povrchové úpravě).
Ocasní plochy jsou zhotoveny z plné balzy, mají zaoblené náběžné a odtokové hrany a k trupu jsou přilepeny. Tvar SOP je na výkrese značen malým w.