v košíku není žádný produkt
6,80 €
Volně létající maketa na gumu nebo CO2, rozpětí: 640 mm, konstrukce Z. Raška
Konstrukce | Zdeněk Raška |
Rozpětí | 640 mm |
Délka | 432 mm |
Plocha | 7,52 dm2 |
Hmotnost | 45 až 78 g |
Motor | Modela CO2 |
Firma Stinson je známá výrobou hornoplošníků, které nacházejí uplatnění v různých odvětvích po celých USA a Kanadě už od roku 1935. Reliant SR-10 G vznikl v roce 1939. Byl osazen motorem Lycoming R-680-E1 o výkonu cca 213 kW s pevnou dvoulistou vrtulí Hamilton. Rozpětí letounu bylo 12,80 m, délka 8,40 m, hmotnost prázdného letadla 820 kg a cestovní rychlost 130 km/h.
Svým nezvyklým tvarem, lomením křídla a krásně kapotovaným podvozkem mne letoun zaujal natolik, že jsem navrhl model v měřítku 1:20 pro gumový pohon či motor Modela CO2. Protože se model zalíbil také mým dvěma vnukům, stavěli jsem každý jeden. Modely létají spolehlivě a stabilně přes 50 s.
Při stavbě je samozřejmostí výběr kvalitni balzy a pečlivá modelářská práce. Lze stavět na rovné pracovní desce přímo na výkrese, překrytém průhlednou fólií. Osobně preferuji postup, při kterém si připravím všechny díly předem v potřebném počtu. Pak už stavím jako ze stavebnice, pouze trojúhelníkové výztuhy a drobné doplňky zhotovuji a hned vlepuji na místo až v průběhu stavby.
Čelo 1 trupu vyřízneme v celku z balzy 5. Vybrousíme zatím jen vnitřní zakřivení. Vyřízneme přepážku 2 z tvrdé balzy 2 včetně otvorů pro nasunutí hlavice a zalepení lišt 2x2. Nástavby 3 a 5 zhotovíme z balzy 2, ostatní 4, 6 až 10 z balzy 1. Vyřízneme dvě žebra T1 z balzy 2. Z tuhé balzy nařežeme balzořízem lišty 1,5x1,5 a 2x2 na díly 11 až 13.
Bočnice sestavujeme najednou na sobě na výkrese z lišt 2x2, žeber T1 a výztuh 2x8, vzadu i podložky VOP. Vše špendlíme na pracovní desku. Střední horní lišta sahá jen kousek za kabinu. Obě střední lišty se lepí až na prostorově sestavený trup.
Slepené bočnice odšpendlíme s desky, lehce obrousíme a zbavíme přebytečného lepidla. Žiletkou je oddělíme od sebe a přišpendlíme je na půdorys trupu na výkres. Aspoň ve dvou místech zajistíme jejich svislou polohu pomocnými úhelníky a postupně vlepíme všechny příčky 13 z balzy 2x2. Nejdříve sestavíme zadní část trupu a pak přední. V místě přepážek 3 a 4 bočnice nalomíme, přihneme do patřičného tvaru a zalepíme. Na lišty 2x2 nasuneme přepážku 2 tak, aby zůstala až za hranou pracovní desky. Na sestavený trup postupně nalepíme nástavby 3 až 10, doplníme lišty 12 a 11 i přední část trupu 14 a 15; poté předek polepíme balzou 0,6.
Na přepážku 2 nalepíme díl 1 a po zaschnutí obrousíme na přesný tvar předek trupu i z vnějšku. Vzadu doplníme oba díly 24 z tvrdé balzy 2 pro úchyt svazku na bambusový kolík 25 a vlepíme výztuhy v místě usazení podvozkových noh 19. Nohy 19 vyřízneme z balzy 5, obrousíme je do profilu a pilkou v nich zhotovíme podélný zářez pro vlepení ocelového drátu 20 o průměru 0,8. Drát vlepíme mezi dvě nástavby 5s z balzy 2 a po zaschnutí celek zalepíme do trupu. Dva díly 17 vyřízneme z co nejlehčí balzy 12, stejně tak čtyři díly 18 z balzy 4. Slepíme je v celek a po zaschnutí vybrousíme konečný tvar. Všechny díly podvozku nalakujeme včetně vnitřku “bačkor”. Z dílů 22 z balzy 5 a 23 z balzy 1 slepíme ostruhové kolo. Z balzy 3 vybrousíme osmnáct dílů 26, znázorňujících kryty vahadel ventilů. Zbývá nakreslit a vlepit na místo přístrojovou desku.
Hlavice i náboj vrtule s kuželem jsou detailně rozkresleny na výkrese. Stačí je jen vyřezat, vlepit trubičky a slepit v celek. Kruhové díly lze vybrousit s pomocí ruční vrtačky včetně kužele, který je odnímací, na bambusových kolíčcích o průměru 1. Axiální kuličkové ložisko lze nahradit teflonovými podložkami nebo skleněným korálkem. Hřídel ohneme z ocelového drátu o průměru 1 nejdříve od kužele. Celek sestavíme až po vybroušení a nalakování celé hlavice. Listy vrtule jsou z balzy 2, vybroušené do správného tvaru i profilu a nakroucené nad žárovkou či žehličkou do správného stoupání. Pak v nich zhotovíme výřez pro bambusový kolík o průměru 2, který vlepíme a přelepíme páskem Modelspanu. Listy do náboje vlepíme pod úhlem 60°. Pečlivě zkontrolujeme nejen stejné stoupání, ale i statické vyvážení vrtule a správné vycentrování. Kdo si na vrtuli netroufne, může použít plastovou o průměru 200. Vzpěry 33 vyřízneme z balzy 3x8 a obrousíme je do přesného tvaru i profilu.
Obvod SOP lamelujeme a slepíme ze tří balzových lišt 0,6x2 v špendlíkové nebo překližkové šabloně přímo na výkrese. Po zaschnutí jej lehce přebrousíme, znovu přišpendlíme na desku a vlepíme všechny příčky 27 z balzy 2x2 a výztuhy 28 z balzy 2. Po vyschnutí obrousíme z obou stran, žiletkou oddělíme pohyblivé části a vsadíme je zpět na několika měděných drátcích o průměru 0,3, abychom při zalétávání mohli model snadno seřídit.
VOP má oba oblouky 29 lamelovány ze tří lišt 0,6x1,5 v šabloně. Oblouky seřízneme podle výkresu, přišpendlíme na desku a vlepíme příčky 30 z balzy 1,5x5 i 31 z balzy 1,5x1,5 a výztužné trojúhelníky. Po zaschnutí opět lehce přebrousíme z obou stran, oddělíme pohyblivé díly a usadíme je na drátky.
křídlo je zhotoveno běžným způsobem z lišt a žeber, s balzovým potahem náběžné části, znázorňujícím překližkový potah předlohy. Žebro K1 zhotovíme z balzy 2, ostatní K2 až K8 jsou z balzy 0,6. Oblouky K9 lamelujeme ze tří balzových lišt 0,6x2 v šabloně a po vyschnutí je lehce přebrousíme a seřízneme podle výkresu. Připravíme si dvě lišty K10 z balzy 3, dvě K11 z balzy 1,5, dvě K12 z balzy 1,5 a po dvou dílech K13 a K14 z balzy 2x7, které sbrousíme do klínu.
Přímo na výkrese sestavíme obě koncové části křídla až po žebra K3 včetně potahu náběžné části K17 z balzy 0,6. Pak části odšpendlíme a sestavíme střední části křídla. Žebra K1 předem prohneme podle tvaru trupu a jejich tvar zajistíme vlepením výztuhy K15 z balzy 2. Nezapomeneme na dolepení balzového potahu K17 a výztuhy K18 z balzy 1,5 i K19 z balzy 1. Nakonec vše přebrousíme a dotvarujeme náběžnou lištu K10.
Potah modelu je z tenkého Modelspanu či Japanu. Je třikrát lakován napínacím nitrolakem. Před poslední vrstvou laku naznačíme černou tuší pohyblivé části letounu, znaky, popisky a poznávací značky.
Sestavení modelu začneme polepením kabiny fólií Durofol tloušťky 0,2. Nejdříve lepíme přední díl 16 a pak oba boční, které olemujeme pásky papíru v příslušném zbarvení. Nohy podvozku 19 nasadíme na drát 20, přilepíme k trupu a drážku s drátem přelepíme Modelspanem. Po zaschnutí nasadíme bačkory společně s koly 21 a přilepíme k nohám 19. Pozor na správnou sbíhavost kol a stejné polohy obou bačkor! Vlepíme sestavenou ostruhu s kolem a na přední kryt motoru nalepíme všech osmnáct krytů vahadel ventilů 26. Do správné polohy vůči podvozku usadíme VOP a kolmo k ní přilepíme SOP. Přilepíme (fixujeme je špendlíky) obě poloviny křídla. Pozor na jejich stejný úhel nastavení! Přilepíme vzpěry. Sestavíme hlavici s vrtulí a kuželem. Svazek ze čtyř nití gumy TAN 1x3x240 postačí k pohonu při dodržení hmotnosti modelu do 40 g.
Zalétáváme nejlépe v klidném podvečerním počasí do trávy. Svazek lehce natočíme (aby byla napjatá guma), zajistíme špendlíkem proti odtočení a zkontrolujeme polohu těžiště, případně model dovážíme. Pak model zakloužeme do mírné levé zatáčky. Po natočení cca 250 otoček upravíme plynulé stoupání vyosením celé hlavice. Teprve pak můžeme natočit až 1000 otoček (podle kvality gumy).
Varianta s motorem na CO2 je podrobně rozkreslena na výkrese.
Kdo by chtěl zhotovit model poháněný motorem Speed 400 a s RC ovládáním, může výkres zvětšit na 140 %. Samozřejmě je také třeba dořešit drobné detaily.