v košíku není žádný produkt
11,80 €
RC polomaketa na elektropohon, rozpětí 910 mm, konstrukce V. Caha
Rozpětí | 910 mm |
Délka | 675 mm |
Plocha | 14,23 dm2 |
Hmotnost | 525 g |
Motor | AXI 2212/26 |
Ovládané prvky | S, V, M |
Konstrukce | Vladimír Caha |
Velení britského královského letectva bylo v mnoha ohledech konzervativní, ale počátkem třicátých let přece jen uznalo že je na čase nahradit cvičné stroje Avro 504 N. Ty sice byly ve službě teprve pár let, ale přestože byly stále modernizovány, vycházely z původního dvouplošníku Avro 504 z roku 1913. Novým cvičným strojem RAF se stal opět dvouplošník, který navrhl šéfkonstruktér firmy Avro Roy Chadwick v roce 1929.
Po zalétání a úvodních vojskových zkouškách bylo přijato do vojenského letectva prvních 21 strojů Avro 621. Ty byly poháněny pětiválcovými hvězdicovými motory Armstrong Siddeley Mongoose o výkonu 116 kW. Následující série už byly poháněny výkonnějším sedmiválcovým motorem Armstrong Siddeley Lynx IV, instalovaným v aerodynamickém krytu. Postupně bylo od roku 1932 do leteckých škol a k univerzitním letkám po celé Británii dodáno 394 letadel s konečnou platností pojmenovaných Tutor (školitel, vychovatel). Dalších 401 strojů pak bylo dodáno do Irska, Kanady, Řecka, Jižní Afriky, Dánska a Číny. Čtrnáct letadel bylo pokusně opatřeno dvojicí plováků a létalo pod názvem Sea Tutor u cvičné jednotky námořního letectva v Calshotu. Když koncem třicátých let přicházely ke stíhacím jednotkám RAF stíhací letouny Hurricane a Spitfire, bylo třeba přizpůsobit i výcvik, a tak dvouplošné Tutory nahradily modernější jednoplošné stroje Miles Magister. I přesto několik letadel spolehlivě sloužilo až do druhé poloviny čtyřicátých let.
Dodne se dochoval jediný letuschopný Tutor v shuttleworthské kolekci historických letadel na letišti Old Warden v Anglii. Byl postaven v roce 1933 a létal s vojenským označením K3215 v Cranwellu. Ve službě vydržel až do roku 1946.
Tento stroj byl celý opatřen žlutým nátěrem typickým pro britské školní letouny. Před třemi roky však byl letoun opatřen novým atraktivnějším nátěrem v kombinaci stříbrné, bílé, červené a zelené barvy, ve kterém létá v současné době.
Letoun Avro 621 Tutor jsem se rozhodl navrhnout a postavit pro pohon střídavým elektromotorem. Prototyp modelu je osazen střídavým elektromotorem AXI 2212/26 s vrtulí GWS 10/6, regulátorem Easy 12, příjímačem Rex 7 MPD, dvěma servy HS-55 a baterií Li-ion Power Ion 2s1p 1100 mAh od firmy JETI model. Jeho vzletová hmotnost je 525 g.
Základem trupu jsou dvě bočnice, slepené z balzových lišt a oblouků, spojené přepážkami, polopřepážkami a rozpěrkami. Kryt motoru je slepen a vybroušen z balzových a překližkových dílů, k trupu se šroubuje dvěma šrouby. Vzpěry kozlíku horního křídla jsou z ocelového drátu.
Hlavní podvozek je ohnut a spájen z ocelového drátu stejně jako pevná ostruha.
Křídla v celku jsou klasické konstrukce. Dolní křídlo se upevňuje k trupu kolíkem a šroubem M4, horní křídlo na držáky z kovové vnitřní části „lustrsvorky“.
Ocasní plochy mají profil rovné desky. Slepíme je jako rám z lišt, obvodový oblouk SOP je lamelován z pásků balzy.
Model je potažen Litespanem až na trup, který je potažen středně tlustým Modelspanem. Zbarvení odpovídá letounu tak, jak létá v současnosti na letišti Old Warden.
Ve vzduchu se model chová klidně a jeho let je velmi realistický zvláště na střední otáčky motoru. Model jde také bezpečně startovat z ruky. Letové časy se pohybují kolem 16 min.