v košíku není žádný produkt
20,80 €
RC maketa na motor 10 cm3, rozpětí 1600 mm, konstrukce ing. Jan Heyer
Rozpětí | 1600 mm |
Délka | 1235 mm |
Plocha | 54 dm2 |
Hmotnost | 4400 g |
Motor | 10 cm3 |
Ovládané prvky | S, V, Kř., M |
Konstrukce | Ing. Jan Heyer |
Nový československý akrobatický letoun Z-50L jsem si vybral jako předlohu pro RC maketu záměrně, neboť se svými parametry velmi blíží modelu. Ten mohl tedy být postaven tvarově přesně, bez jakýchkoliv úprav a s předpokladem dobrých letových vlastností, což praxe též potvrdila. Jediným nedostatkem předlohy je velmi krátký předek letounu. Je to dáno tím, že hmotnost skutečného motoru činí téměř jednu třetinu z celkové hmotností letounu. Na modelu je proto nutné přísně šetřit na hmotnosti celé ocasní části, jinak by vlivem potřebné zátěže v předku vzrostla neúměrně celková hmotnost.
Model ovšem není stavebně jednoduchý, zvláště trup, který je tvarově dosti složitý. Konstrukce modelu je klasická a jeho prototyp byl postaven jako přesná maketa (F4C) s použitím továrních výkresů a fotografií. Jednak vzhledem k složitosti stavby, jednak proto, že letové vlastnosti odpovídají rychlým modelům kategorie F3A, nelze doporučit model Z 50L méně zkušeným modelářům, zejména nikoli začínajícím RC pilotům.
Stavební výkres je sice značně obsáhlý, avšak ani tak nebylo možné zachytit všechny podrobností a detaily přesné makety. Ostatně by to nebylo ani účelné, neboť právě drobné detaily si každý zkušený modelář již upravuje podle svých možností a zvyklostí. Pro stavbu přesné makety je třeba vždycky použít kromě výkresu ještě i podklady na skutečné letadlo a jeho fotografie, jež lze najít v časopisech Modelář, Letectví + kosmonautika aj. Předkládaný výkres může ovšem posloužit i ke stavbě sportovní makety (RC MM); potom je možné řadu detailů vypustit či zjednodušit.
V přední části je průřez trupu čtyřúhelníkový s půleliptickou vrchní částí. Pak přechází do oblého tvaru tvořeného čtyřmi kruhovými úsečemi, takže povrch trupu je tvořen rozvinutelnými plochami.
Ocasní plochy se souměrným profilem jsou běžné konstrukce. Vzhledem k vyvážení modelu na ně pečlivě vybereme kvalitní lehkou balzu a při stavbě šetříme maximálně hmotností.
Křídlo běžné konstrukce se souměrným profilem je průběžné. K trupu je uchyceno vpředu dvěma ustavovacími bambusovými kolíky o průměru 6 a vzadu dvěma polyamidovými šrouby M5 zn. Modela.
K pohonu modelu je třeba použít dobrý motor o zdvihovém objemu 10 cm3. (U prototypu to byl motor HB61.) Motor je montován na ležato, výfukem směrem dolů.
K řízení modelu lze použít jakoukoli čtyřfunkční proporcionální RC soupravu, samozřejmé spolehlivou. Ovládat všechny čtyři funkce – směrovku, výškovku, křidélka a motor – je bezpodmínečně nutné.