v košíku není žádný produkt
11,80 €
Sportovní RC model na motor 2,5 cm3, konstrukce ing. I. Hořejší
Rozpětí | 1430 mm |
Délka | 1050 mm |
Hmotnost | 1500–1900 g |
Motor | 2,5–5,6 cm3 |
Ovládané prvky | S, V, K, M |
Konstrukce | Ing. Ivan Hořejší |
Cesty k osvojení si pilotáže RC modelu jsou různé. Kdo má ochotného přítele a vybavení umožňující létat systémem pilot-učitel, může začít tím nejnáročnějším – motorovým modelem s řízením všech prvků.
Samoukové volí nejčastěji cestu přes větroň. Pomineme-li řízení pouze směrovkou – vzdálené jen o krůček od větroňů volně létajících – pak jako první volíme model s ovládáním směrovky a výškovky. Větroň je podstatně pomalejší a pilotní chyba, která u motorového RC modelu končívá jeho zrušením, způsobí u větroně obyčejně jen nedobrovolnou donášku ze vzdálenosti pár set metrů. Nejdůležitější návyk, který může větroň pomoci získat, je automatické zvládnutí směrové kontroly modelu, a to nezávisle na tom, zda letí od pilota nebo k němu.
Teprve když jste si tento základní návyk osvojili, začíná být SIMPLEX vhodným modelem pro vás. Jeho řízení (při použití motoru do 3,5 cm3) pak není o mnoho obtížnější než řízení větroně. Nezalekněte se předem ani křidélek. Po zvyknutí si na Simplex zjistíte, že řízení jimi je příjemnější než pouze směrovkou.
Přestože obecně je lepší, má-li model ovládané všechny prvky včetně křidélek, u Simplexe je vyzkoušeno i létání řízené pouze kormidly. Kdo tedy křidélka nechce ovládat, může si křídlo postavit bez nich. Úprava je jednoduchá, a není proto ani popisována.
Model je schopen létat normální přemety, výkruty, vývrtku aj. Obrácené přemety jsou ovšem jeho slabou stránkou, i když při dobré vůli se do nich také otočí. Vždy ovšem platí něco za něco a zde na druhé straně je to zejména přiměřená stabilita modelu pro cvičné účely.
Model je převážně z balzy. Nezáleží na pořadí stavby jednotlivých dílů modelu, před dokončením trupu je třeba mít hotové ocasní plochy, a pokud se rozhodneme pro připevnění křídla polyamidovými šrouby, pak i křídlo.
Ocasní plochy jsou deskové. VOP má stabilizátor z balzových lišt, výškovka je z plné balzy. SOP má kýlovou plochu i směrovku z plné balzy.
Křídlo je nedělené, klasické konstrukce s jedním nosníkem tvořeným dvěma pásnicemi a tuhým balzovým potahem náběžné části. Žebra jsou páskována. Křidélka jsou ovládána jedním servem uloženým v křídle.
Trup sestává z plných bočnic spojených pěti přepážkami; horní i spodní potah jsou z balzy. Tříkolový podvozek příďového typu je drátěný.
Potah. Model je potažen tlustým (díly z plné balzy tenkým) potahovým papírem a lakován barevnými laky.
Motor. Prototyp modelu byl poháněn výkonným motorem MVVS G7. Běžný spotřební motor bychom měli volit s větším zdvihovým objemem.