v košíku není žádný produkt
6,80 €
RC dvouplošník na motor 1,5 cm3; rozpětí 980 mm; konstrukce J. Fara
Rozpětí | 980 mm |
Délka | 840 mm |
Hmotnost | 900 g |
Motor | 1,5 cm3 |
Ovládané prvky | S, (V), (M) |
Konstrukce | Jaroslav Fara |
RC model Safír je určen pro sportovní a rekreční létání modelářů materiálně méně vybavených. Na výkrese je model s ovládanou směrovkou, poháněný nenáročným detonačním motorem o zdvihovém objemu 1,5 cm3. K jeho ovládání lze použít jedno nebo dvoukanálové neproporcionální RC soupravy. Je možné použít také vícepovelovou proporcionální soupravu a výkonnější motor (případně o větším zdvihovém objemu s ovládáním otáček). Model může létat také volně bez RC soupravy.
Stavba modelu je jednoduchá, přesto je třeba před jejím zahájením podrobně prostudovat stavební návod a výkres. Ke stavbě je použito převážně balzy, spojované acetonovým lepidlem, na pevnostní spoje je použit Herkules, případně epoxid. Křídla jsou shodná, jen dolní je o jedno pole žeber kratší. Vzhledem k malým rozměrům jsou v celku; k trupu se přivazují gumou přes kolíky v trupu. Nemají žádné křížení (negativy). Stavíme je ze dvou samostatných polovin, které spolu spojíme středním dílem. Trup sestavíme obvyklým způsobem z bočnic a přepážek. Horní přední část je opracována do oblého tvaru. Přistávací zařízení tvoří dvoukolový podvozek a ostruha. Ocasní plochy mají profil rovné desky. Vodorovná ocasní plocha má náběžnou lištu zaoblenou, odtokovou obroušenou do klínu. Kýlová plocha má náběžnou lištu zaoblenou, směrové kormidlo opracujeme v zadní části do klínu. Celý model potáhneme středně tlustým potahovým papírem. Prototyp modelu létal s motorem MK 17 o zdvihovém objemu 1,5 cm3 (který je nakreslen na výkrese) a s vrtulí Top Flite 180/100 mm. Lze použít i jiný motor stejného zdvihového objemu. Rádiové vybavení není na výkrese uvedeno, protože pravděpodobně bude různé. Model řízený jednopovelovou RC soupravou není v motorovém ani klouzavém letu příliš rychlý, na výchylky kormidla reaguje bez znatelného zpoždění. Stabilita je dostatečná, let je klidný a plynulý. Rozdíl rychlostí v motorovém a klouzavém letu je malý. Model je celkově poměrně lehký, a pro létání s ním je tudíž vhodné nepříliš větrné počasí. Volně létající model je asi o 200 g lehčí než rádiem řízený; projeví se to jeho větší rychlostí a stoupavostí. V současné době asi bude nejčastější řízení modelu ocasními kormidly a ovládání otáček motoru. Vzhledem k tomu, že je koncipován také jako volný, bude oplývat stabilitou, což by mělo usnadnit pilotáž i málo zkušeným pilotům.