v košíku není žádný produkt
6,80 €
RC nebo volná polomaketa na motor 1,5 cm3, rozpětí 1265 mm, konstrukce J. Fara
Rozpětí | 1265 mm |
Délka | 885 mm |
Hmotnost | 860 g |
Motor | 1,5 cm3 |
Ovládané prvky | S |
Konstrukce | Jaroslav Fara |
Citabria se hodí nejen pro modeláře, kteří s rádiovým řízením začínají, ale i pro rekreační létání zkušenějších. Na plánku je model nakreslen s ovládanou směrovkou pomocí jednokanálové RC soupravy a elektromagnetického vybavovače. Tak byl vyzkoušen prototyp poháněný sovětským detonačním motorem STRYŽ 1,5 cm3. Je možné použít k řízení též dvoukanálový přijímač se servem, případně i vícepovelovou RC soupravu proporcionální (velikost kormidel je pro ten případ vyznačena čerchovanou čarou), model však není dimenzován pro motor o objemu 2,5 cm3.
Kromě toho je také možné použít model pro volný let, tzn. s motorem 1 až 1,5 cm3 a bez ovládání rádiem; změny a úpravy jsou uvedeny uceleně v závěru stavebních pokynů.
Předlohou pro model Citabria bylo známé americké sportovní a akrobatické letadlo stejného jména od firmy Bellanca. Jeho charakteristické půdorysné i bokorysné tvary jsou v modelovém provedení zachovány i přes některá zjednodušení a úpravy vyplývající z účelu a bezpečnosti letu. Přestože Citabria je více polomaketou než typicky účelovým modelem, má velmi dobré letové vlastnosti.
Stavba modelu je dosti jednoduchá. Je použito převážně balzy, spojované acetonovým lepidlem, na větších stykových plochách Herkulesem.
Křídlo – vzhledem k malým rozměrům nedělené – se k trupu přivazuje gumou přes kolíky. Nemá žádné křížení („negativy"). Trup je stavěn běžným způsobem z bočnic spojených přepážkami a horního a spodního tuhého potahu. Ocasní plochy z plné balzy mají profil rovné desky. K trupu je bud' pevně přilepíme, anebo je přivazujeme gumou.
Prototyp modelu létal s motorem OTM 1,5 Stryž 1,5 cm3 s vrtulí 180/100 mm. Prostor v trupu je dostatečně velký i pro použití jiného motoru stejného objemu, ale rozměrově většího. Model měl ovládanou směrovku jednokanálovým přijímačem s magnetovým vybavovačem.
Citabria je v letu přiměřeně rychlá, na výchylky kormidla reaguje bez znatelného zpoždění. Její stabilita je dostatečná a let je klidný a plynulý. Má poměrně malou hmotnost, a pro létání je tudíž vhodnější klidnější, nepřílíš větrné počasí.