v košíku není žádný produkt
11,80 €
Maketa amerického letadla na motor 3,5 cm3, konstrukce Jan Kozák
Rozpětí | 1380 mm |
Délka | 940 mm |
Plocha křídla | 28 dm2 |
Hmotnost | 1800 g |
Motor | 3,5 cm3 |
Konstrukce | Jan Kozák |
Rostoucí zájem o RC makety v ČSSR byl pro redakci Modelář podnětem k hledání osvědčeného modelu takového typu, jaký dosud nebyl u nás vydán. Po karlovarské soutěži roku 1975 byl zvolen jednoduchý dolnoplošník Fly Baby. Skutečné letadlo určené pro amatérskou stavbu je vhodnou předlohou pro maketu, u níž lze bez větších problémů dosáhnout tvarové i konstrukční podobnosti s předlohou, protože i možnosti stavitelů jsou v obou případech podobné.
Model se nepatrně liší od uveřejněných podkladů na skutečné letadlo, a to v průřezu trupu; spodní hrana u letadla imatrikulační značky N 500 F, nakresleného na výkrese, byla úplně rovná. Model není špičkovou soutěžní maketou, což je dáno již jeho měřítkem 1:6,2. Detailní propracování i dokonalý realismus letu by byly možné u většího modelu s motorem 7,5 až 10 cm3. Model v předloženém provedení však může startovat z ruky a přistávat i v poli bez nebezpečí většího poškození. K pohonu prototypu sloužil motor OS Max 019 RC.
Přes svou jednoduchost není model vhodný pro začínající modeláře. Autor řídil na svém modelu původně obě kormidla a přípusť motoru neproporcionální RC soupravou (systém "doraz-doraz"), později proporcionální soupravu Varioprop řídil i křidélka.
Trup se staví téměř stejným způsobem jako u skutečného letadla. Sestává z bočnic spojených přepážkami. Tvarová karoserie vrchni oblé části trupu je sestavena z podélníků. Kryt motoru je nejlépe zhotovit laminováním do negativní formy.
Ocasní plochy mají symetrický profil. VOP má základ ve vylehčeném rámu z překližky. SOP má kýlovku běžné konstrukce, kdežto kormidlo je v zájmu tuhosti zhotoveno podobně jako VOP s překližkovým rámem. Kýlovka i stabilizátor jsou přilepeny k trupu napevno.
Křídlo je běžné konstrukce s tuhou torzní skříní a páskovanými žebry. K trupu se připevňuje kolíkem a dvěma plastovými šrouby.
Podvozek je ohnutý z duralového plechu. K trupu a ke křídlu se šroubuje čtyřmi duralovými šrouby. Ostruhu z ocelového plechu, případně ze struny o průměru 1,5 mm, je pro snadnější pojíždění a vzlety ze země vhodné uložit otočně a spřáhnout ji se směrovkou.
Křídlo, ocasní plochy a vrchní i spodní část trupu za křídlem potáhneme monofilem nebo tenkou silonovou tkaninou, zbytek pak středně tlustým Modelspanem. Povrchová úprava je provedena barevnými nitroemaily a ochranným epoxidovým lakem.
Vlastní létání s dobře postaveným modelem Fly Baby nečiní potíže, pokud ovšem máme pilotní praxi alespoň s modelem kategorie M2.