v košíku není žádný produkt
11,80 €
Polomaketa na motor 2,5 cm3, rozpětí 1440 mm, konstrukce J. Fara
Rozpětí | 1400 mm |
Délka | 1020 mm |
Hmotnost | 1500-1800 g |
Motor | 2,5-6,5 cm3 |
Ovládané prvky | S, V, M |
Konstrukce | Jaroslav Fara |
Víceúčelové letadlo Jak 12 A, jehož prototyp byl zalétán v r. 1957, je jedním z článků vývojové řady, na jejímž počátku byl v roce 1944 základní typ Jak 12. Konstruktérem je A. S. Jakovlev, jehož dílem jsou mimo jiné také stíhačky Jak, proslavené ve Velké vlastenecké válce. Jak 12 A je čtyřmístný vzpěrový hornoplošník s pevným podvozkem, poháněný hvězdicovým motorem. Konstrukce je kovová s plátěným potahem. Rozpětí je 12,6 m, délka 9 m, celková hmotnost 1590 kg, největší rychlost 220 km/h s motorem o výkonnosti 260 k.
Letadla řady Jak 12 našla uplatnění v osobní i nákladní dopravě, jako sanitní, zemědělská, v armádě a aeroklubech nejen v SSSR, ale i v některých socialistických zemích, zejména v Polsku.
MODEL Jak 12 A je navržen jako polomaketa určená především pro rekreační létání. V poměru zmenšení 1:8 je tvarově shodný se vzorem; je zjednodušeno křídlo; které nemá křidélka a vztlakové klapky a má zmenšený počet žeber. Dále jsou poněkud zmenšena kormidla, aby bylo možné použít k řízení neproporcionální rádiovou soupravu. Posléze chybějí povrchové detaily a vybavení kabiny, které jsou pro rekreační létání zbytečné. Proto je model označen jako polomaketa. Zájemci o stavbu makety najdou popis a výkres v měřítku 1:50 skutečného letadla v časopise Modelář č. 11/1972.
Model může být poháněn motorem o objemu 2,5 až 5 cm3, který je zamontován v normální svislé poloze. Chladicí vzduch odchází po obou stranách mezi trupem a přišroubovaným krytem motoru. Pro rychlý přístup k motoru je v krytu odnímací víčko. Křídlo je dělené, obě poloviny se nasunují na spojovací nástavec v trupu a zajišťují se převázáním gumou. Přístup ke spojení a k rádiovému vybavení je víky na horní straně trupu. K řízení modelu lze použít jedno- i vícepovelovou RC soupravu neproporcionální i proporcionální, která ovládá buď jen směrovku, nebo směrovku a otáčky motoru, nebo směrovku, výškovku a otáčky motoru.
K pohonu modelu řízeného jen směrovkou je nejvhodnější motor o objemu 2,5 cm3. Rozhodnete-li se pro motor o větším objemu a výkonnosti, je záhodno použit také karburátor s ovládáním otáček. U motoru o objemu 4 až 5 cm3 je pak ovládání otáček nutné. Letová hmotnost modelu podle jeho vybavení a použitého motoru bude v rozmezí 1700 g až 2200 g.
Model Jak 12 A je poněkud pracnější a náročnější než model školní, jeho stavbu nelze doporučit modelářům bez předcházející praxe.