v košíku není žádný produkt
11,80 €
Motorový větroň, rozpětí 2016 mm, konstrukce A. Souček
Rozpětí | 2016 mm |
Délka | 1120 mm |
Hmotnost | 1000 g |
Motor | 1,5–2 cm3 |
Ovládané prvky | S, V |
Konstrukce | Antonín Souček |
RAF je stavebně jednoduchý a ekonomicky i materiálově nenáročný model. Je poháněn motorem o zdvihovém objemu 1,5 cm3. Lze použít jakýkoliv motor podobného objemu a přiměřeného výkonu. Model je ovládán směrovkou a výškovkou, takže k jeho ovládání postačí i obyčejná dvoukanálová RC souprava se dvěma servy standardní velikosti.
Model lze postavit také jako klasický větroň, když zabudujeme vlečný háček (poloha je uvedena na výkrese čárkovaně) a motorové lože nahradíme hlavicí z tvrdé balzy nebo z hranolu lípy.
Stavba modelu je poměrně jednoduchá, bez zvláštních nároků na použitý stavební materiál. Po prostudování výkresu a návodu ji nepochybně zvládne i modelář s menší praxí. Potřebný materiál je uveden na výkrese, míry jsou v mm. K lepení běžných spojů vystačíme s Kanagomem, na větší plochy a tuhý potah je vhodný například Herkules a na pevnostní spoje epoxid. Při stavbě dbáme na co nejmenší hmotnost, která je předpokladem dobrých letových vlastností. Souměrnost modelu by měla být samozřejmostí. Před zahájením stavby si doplníme do výkresu úpravy dle použitých serv, motoru, nádrže, instalaci táhel a případné další změny.
Trup má základ ze dvou balzových bočnic spojených přepážkami. Horní i spodní pásnice trupu jsou rovně balzové. Odnímací překryt je vzadu zajištěn dvěma kolíky, vpředu šrouby M3. Ostruha je balzová.
Křídlo s lomením do zdvojeného V sestává ze dvou polovin. K trupu se poutá gumou. Všechna žebra jsou balzová. Hlavní nosník je tvořen dvěma borovými nebo smrkovými pásnicemi, spojenými balzovou stojinou. Pomocná náběžná lišta je balzová. Odtoková lišta ze dvou pásů z vybroušené balzy je proložena páskem skelné tkaniny. Náběžná část je shora i zdola opatřena balzovým potahem. Náběžná lišta je z tvrdší balzy. Žebra jsou páskována balzou. Půlky křídla se spojují planžetami z duralového plechu, které se zasouvají do kapes z překližkových pásků. Koncové oblouky z lehké balzy můžeme částečně vydlabat. Střední části křídla a uši jsou spojeny překližkovými výkližky.
Ocasní plochy s profilem rovné desky slepíme z balzových prkének a vybrousíme do profilu podle výkresu. SOP důkladně zalepíme do trupu, VOP můžeme udělat odnímací – drží na dvou kolících a šroubu M4.
Celý model vybroušený do hladka potáhneme nažehlovací fólií. Vhodné jsou kontrastní barvy fólie. Model lze potáhnout i papírem.
Jednokolový podvozek s ostruhou slouží jen k přistávání. Vzpěra je ohnuta z pružinového drátu a připevněna k trupu dvěma šrouby M3. Kolo o průměru 40 je zajištěno připájenými podložkami nebo stavěcím kroužkem s červíkem.
Podvozek nemusíme instalovat vůbec (hrozí ale časté poškození vrtule), potom je vhodné přelaminovat spodek trupu.
Na prototypu modelu byl použit motor MVVS 1,5 s vrtulí 180/100. Nádrž vyhoví o objemu 20 až 50 cm3.
RC soupravu můžeme použít libovolnou, se dvěma servy. Do trupu se vejdou i serva standardní velikosti, výhodnější jsou však menší. Táhla od serv ke kormidlům mohou být například z balzových lišt 10x10 a zakončené dráty do jízdního kola s koncovkami MP Jet. Lze použít i lanovody.
Model RAF je o něco rychlejší než klasický větroň do termiky, na výchylky kormidel reaguje rychleji, zvlášť v motorovém letu. Jeho klouzavost je velmi dobrá.