v košíku není žádný produkt
11,80 €
Polomaketa motorizovaného větroně, rozpětí 1770 mm, konstrukce M. Špička
Rozpětí | 1770 mm |
Délka | 710 mm |
Prázdná hmotnost | 520 g |
Motor | Speed 400/7,2 V |
Konstrukce | Martin Špička |
Americký motorizovaný větroň Zia konstruktéra George Applebaye byl podrobně popsán v RC revue 5/2003. Jeho tvary mne natolik zaujaly, že jsem se rozhodl postavit polomaketu pro rekreační létání. Oproti vzoru jsem model značně zjednodušil – hlavně trupovou gondolu, která je hranatá, jen s lehce zaoblenými hranami.
K pohonu polomakety jsem zvolil motor Speed 400 s přímým náhonem vrtule, napájený z osmičlánku NiCd 1100 mAh, a k řízení RC soupravu Robbe-Futaba Skysport se dvěma servy. Ovládána jsou křidélka, výškovka a otáčky motoru.
Přestože model není stavebně příliš náročný, pro začínající modeláře se nehodí. Zejména pro své letové vlastnosti – jeho rychlost je větší než u běžných elektrovětroňů a při řízení vyžaduje neustálou pozornost.
Konstrukce modelu je celobalzová, z pečlivě vybraného materiálu.
Křídlo sestává z centroplánu, pevně spojeného s trupovou gondolou, a z odnímatelných vnějších částí.
Centroplán má žebra K1 z tvrdé balzy 2, nosník tvoří pásnice ze smrkové lišty 2x6, pomocný nosník má pásnice ze smrkové lišty 2x2. Náběžná lišta je z balzy 5x8, odtoková lišta je vybroušena z balzy 3x15.
Vnější části křídla mají žebra K2 z překližky 2, ostatní žebra jsou z balzy 2. V zúžených částech jsou pouze horní pásnice hlavního nosníku, pomocný nosník je zcela vypuštěn.
Trupová gondola má bočnice z balzy 2. Přepážky jsou vyřezány z překližky 2 kromě T2, která je z balzy 3. Horní a spodní potah gondoly je z balzy 2. Přístup k RC vybavení je odnímatelným horním potahem gondoly od přední části kabiny k odtokové hraně křídla.
Nosníky ocasních ploch jsou sestaveny z balzy 2.
Ocasní plochy mají kostru z lišt nařezaných z balzy 4.
Podvozek má přední podvozkovou nohu z duralového plechu 1, hlavní podvozek je z duralu tloušťky 2. Kola o průměru 40 jsou použita mechová.
Celý model je potažen středně tlustým potahovým papírem.
Model je za letu náchylný na poryvy větru a citlivý na výchylky výškovky a křidélek. Náročnější řízení však bohatě vyváží zajímavý a neokoukaný vzhled modelu za letu.