v košíku není žádný produkt
20,80 €
Polomaketa historického větroně, rozpětí 2055 mm, konstrukce Z. Raška
Rozpětí | 2055 mm |
Délka | 1116 mm |
Celková plocha | 48,96 dm2 |
Hmotnost | 700–900 g |
Konstrukce | Z. Raška |
Model Bowlus Baby Albatross je zmenšeninou skutečného amerického větroně z roku 1937, kterou si podle podkladů v již zaniklém časopisu Air Trals 7/1938 postavil americký modelář Paul Plecan. Jeho model měl rozpětí 1245 mm.
Ladné tvary a eliptické křídlo i ocasní plochy mne před časem tak zaujaly, že jsem si nakreslil výkres ve skutečné velikosti. Proti původní Plecanově konstrukci, jejíž trupová gondola byla vydlabána z hranolu balzy, jsem gondolu zhotovil z přepážek a polepil pásky balzy. Celková hmotnost modelu byla sice o něco větší, ale při plošném zatížení 14 g/dm2 stejně model létal v pohodě.
Protože nám dříve narozeným dělá už běhání za modely potíže, rozhodl jsem se doplnit původně volný model RC ovládáním. Bohužel celková hmotnost se zvýšila natolik, že malý model s vysokým plošným zatížením byl velmi rychlý a hodil se pouze k létání na svahu. Proto jsem se rozhodl postavit model větší, o rozpětí 2055 mm, a s menším plošným zatížením, aby se s ním dalo létat v termice. Model je vybaven bočním vlečným háčkem a jeho uhýbání při vleku do strany v RC provedení korigujeme vychýlením směrovky na stranu, kde je háček. Křídlo je samonosné a model létá bez vzpěr, ty jsou pouze maketovým doplňkem, ale překážely by při vypínání modelu z vlečné šňůry. Model lze doplnit i elektromotorem v nose trupu se sklopnou vrtulí a kuželem. Tuto možnost možná uvítají ti, kteří nejsou zrovna žhaví do létání na soutěžích a nemají po ruce vhodného kolegu-vlekaře či dostatek prostoru pro starty vlečnou šňůrou. Na vzdálenost deset metrů není sklopná vrtule téměř vidět. U elektroverze můžeme létat i se vzpěrami křídla.
K ovládání směrovky a plovoucí výškovky stačí dvoukanálový vysílač, přijímač Rex 4, dvě serva (já použil HS-55) a čtyři NiCd články 500 mAh. U provedení s elektromotorem je potřeba čtyřkanálový vysílač, motor Speed 500/7,2 V, regulátor JES 030 a osmičlánek NiCd 1250 mAh. Vhodné je i použití motoru Phasor 15/3 s regulátorem JES 08-3P. Samozřejmě lze použít adekvátní komponenty jiných výrobců.
Křídlo je sestaveno ze dvou polovin klasickým způsobem ze žeber a lišt; náběžná část je opatřena tuhým balzovým potahem. Poloviny křídla se nasouvají na spojky z ocelového drátu, procházející centroplánem trupu.
Ocasní plochy se symetrickým profilem jsou klasické celobalzové konstrukce.
Trup má gondolu sestavenou z tvarovaných lišt a přepážek. Povrch je plaňkován balzovými lištami. Hlavice je sestavena z lipových prkének. Nosník ocasních ploch tvoří laminátová trubka. Přistávací kolo má průměr 45 až 50 mm.
U provedení s elektromotorem se konstrukce nepatrně liší pouze v přední části trupové gondoly, což je jasné z výkresu a nemělo by to modelářům činit potíže.
Serva ocasních kormidel jsou zabudována do trupové gondoly. Jako táhla ke kormidlům jsou použity lanovody.
Prototyp modelu je potažen bílým Vliesem. Barevné doplňky jsou tvořeny Modelspanem obarveným na mahagonový odstín a přilakovaným na vypnutý potah z Vliesu jako druhá vrstva. Laminátový nosník ocasních ploch je nastříkán bílým nitroemailem. Samozřejmě lze nastříkat i barevné doplňky na modelu a není třeba barvit Modelspan.
Hotový model má hmotnost 705 g, s palubním RC vybavením 905 g. Vzletová hmotnost elektroverze je 1105 g.