v košíku není žádný produkt
11,80 €
Polomaketa UL letounu na elektropohon, rozpětí 1560 mm, konstrukce Z. Raška
Rozpětí | 1560 mm |
Délka | 780 mm |
Hmotnost | 550–580 g |
Zatížení | 23,2–24,4 g/dm2 |
Motor | Speed 400/7,2 V |
Konstrukce | Zdeněk Raška |
Ovládané prvky | S, V, Kř., M |
Zesnulý ing. Oldřich Olšanský, CSc., navrhl Moby Dicka v roce 1988. UL letoun vznikl z jednosedadlové verze zvětšením rozpětí a přidáním brzdicích klapek. D-8 je dvousedadlový vzpěrový hornoplošník s nadsazeným křídlem a s motorem Trabant v tlačném uspořádání. Ocasní plochy jsou motýlkové. Letoun je příjemně ovladatelný, vyznačuje se krátkým startem a přistáním. U nás létá ve více než čtyřiceti exemplářích.
Základní data: Rozpětí 13 m, délka 7,1 m; plocha křídla 14 m2; profil FX-63-137; prázdná hmotnost 195 kg, maximální vzletová 386 kg; minimální rychlost 55 km/h, cestovní 90 km/h, maximální přípustná 132 km/h; dolet 400 km.
Letoun začalo v roce 1989 ve Frenštátě pod Radhoštěm stavět hned pět modelářů. Nakonec jej ale dokončil jen Zdeněk Tabáček. Jeho tehdy čtrnáctiletý syn ke mně chodil do modelářského kroužku a mne napadlo, že by si mohl postavit model tátova letadla. Nakreslil jsem jej tehdy pro pohon motorem Modela CO2. Nyní jsem si na něj vzpomněl, zvětšil jej na rozpětí 1560 mm a instaloval RC soupravu a elektromotor. Model létá stejně stabilně jako jeho vzor a realisticky i na půl plynu. Mohl by klidně mít rozpětí ještě o nějakých 30 cm větší.
Prototyp létá s motorem Speed 400/7,2 V s přímým náhonem vrtule Graupner 6/3", regulátorem JES 012 a sedmi nebo osmičlánkem NiCD 500 mAh. RC palubní vybavení sestává z přijímače Rex 4 a tří serv HS-50. Ovládány jsou křidélka, výškovka a otáčky motoru. Trup má trochu tvarově náročnější přední část, ale při dodržení správného postupu stavby jej zvládne i méně zdatný modelář. Zadní část je stočena na trnu z balzy. Překryt kabiny je zhotovený z čiré fólie Vivak či Durofol. Kryt motoru je lamelován z balzových pásků.
Křídlo je klasické, převážně balzové konstrukce. Poloviny se nasouvají na ocelové dráty. Náběžná část je oboustranně zpevněna balzovým potahem, který společně s náběžnou lištou a pásnicovým hlavním nosníkem se stojinou tvoří torzní skříň. Křidélka jsou ovládána servy uloženými v křídle.
Motýlkové ocasní plochy jsou celobalzové. Páky kormidel z hliníkového drátu jsou zakončené kulovými čepy. Pokud chceme mixovat výškovku a směrovku, musejí být táhla dvě a také dvě serva.
Celý model je potažen bílým Vliesem a doplněn ozdobami z přilakovaného barevného potahového papíru.