v košíku není žádný produkt
11,80 €
Cvičný akrobatický upoutaný model kategorie F2B, konstrukce J. Benc
Rozpětí | 1283 mm |
Délka | 805 mm |
Hmotnost | 850–900 g |
Motor | 3,5–4,5 cm3 |
Konstrukce | Jan Benc |
Jan Benc z Havlíčkova Brodu se zabýval hlavně upoutanými modely, ale nebyly mu cizí ani RC motorové letouny či RC větroně. V modelářských časopisech vydal řadu plánků svých úspěšných konstrukcí. V poslední době spolupracoval s RC revue, v naší řadě plánků vyšel jeho upoutaný model pro začátečníky Kadet 2 a RC polomaketa s elektropohonem Racek R-7. Vydání svého posledního plánku, upoutaného modelu Meteor 1, se Honza už bohužel nedočkal. Zemřel 4. března ve věku pouhých 60 let.
O konstrukci modelu Meteor I jsem začal uvažovat, když jsem byl dlouhodobě nemocen. Snažil jsem se vžít do kůže mladého kluka, který postavil upoutaný model na motor 2,5 cm3 a stojí před rozhodnutím, jak dál. Komerční nabídka upoutaných modelů není téměř žádná, ani jejich cena neodpovídá jeho finančním možnostem. Při konstrukci modelů Kadet a Kadet 2 jsem šel cestou úpravy velkého akrobatického modelu F2B s motorem 8 cm3 na model s motorem menší kubatury. V případě modelu Meteor 1 jsem zvolil cestu obrácenou a snad i přirozenější, tj. zvětšit model na 2,5 cm3 s možností vybavit jej dodatečně (po zvládnutí kulatých obratů) vztlakovými klapkami křídla a posunout jej tak o stupínek výš. Model je poháněn dostupným motorem MVVS 4,5, u nějž je RC karburátor nahrazen jednoduchým difuzérem.
Model lze postavit ve dvou verzích. Verze I nemá na křídle vztlakové klapky, u verze II je možné tyto klapky, zhotovené z plné balzy, dodatečně doplnit.
Dvounosníkové křídlo je klasické konstrukce. Hlavní nosník sestává ze dvou smrkových lišt a balzové výplně, pomocný nosník je pouze balzový stejně jako náběžná a odtoková lišta i žebra. Koncové oblouky jsou vybroušeny z balzových hranolů.
Plochý trup má základ z balzy tloušťky 10 mm zesílený dvěma smrkovými lištami. Přední část je zpevněna překližkovými bočnicemi.
Podvozek je vyřezán z duralového plechu. K trupu je přišroubován třemi šrouby. Kola mají průměr 50 mm. Do zadní části trupu je zapuštěna ostruha z ocelového drátu.
Ocasní plochy jsou vyříznuty a vybroušeny z plné balzy.
Model je potažen papírem. Díly z plné balzy jsou polepeny tenkým Modelspanem, křídlo je potaženo Modelspanem tlustým. Prototyp modelu byl celý potažen Mikalentou. Trup a ocasní plochy lze požehlit fólií, na křídlo ji však nelze doporučit, neboť by bylo málo tuhé v krutu.
K pohonu slouží motor MVVS 4,5. Difuzér je nakreslen na výkrese. Nádrž je spájena z mosazného plechu. Prototyp modelu létá s dřevěnou vrtulí 250/100–110 mm. Lze ji nahradit vrtulí plastovou. Pro zlepšení vzhledu modelu lze použít vrtulový kužel.