Rozpětí | 1050 mm |
Délka | 870 mm |
Hmotnost | 550–590 g |
Motor | RAY 2830 nebo jiný s obdobným výkonem |
Konstrukce | Antonín Souček |
Moravan je atraktivní, levný a nenáročný model na provoz i na vybavení, určený pro rekreační létání. Jeho stavba je oproti jiným modelům mé konstrukce o něco pracnější, ale pohodlně zvládnutelná. Moravan se vyznačuje snadnou obsluhou a univerzálností, baterie je díky odnímatelnému víku dobře přístupná a rychle vyměnitelná.
Model má ovládané směrovku, výškovku a otáčky motoru – je možné doplnit i řízení křidélek – v tomto případě zmenšíme vzepětí křídla asi na 1–2° na každé polovině. Podvozek je umístěn více vpředu, létám už jenom na trávě a model pak při přistání „nezakopává“. Kdo chce vzlétat ze země, musí posunout podvozek více dozadu. Model má dobrou klouzavost i stoupavost, může létat i za větru – podle schopností pilota a výkonu pohonné jednotky.
Stavba Moravana je jednoduchá a rychlá. Základním materiálem je Perimetr vyztužený balzou. Perimetr je stavební materiál s jemnou strukturou podobný pěnovému polystyrenu, ale je značně odolnější a jen o málo hmotnější, koupit se dá například ve stavebninách DEK. Možná je i kombinace více druhů polystyrenu, například extrudovaný polystyren – XPS. Polystyrenové díly jsou vyztuženy balzou, vybíráme dostatečně pevnou, ale lehkou. Celý model je lepen Herkulesem nebo jiným disperzním lepidlem, pouze poutací kolíky a páky kormidel jsou zalepeny Unilepem-LA (dříve Tmel-LA), na některé spoje je vhodnější například Soudal 66A (Purex). Křídlo připoutávám silikonovou hadicí, lze ji koupit v obchodech s elektroinstalačním materiálem – je dostupnější a odolnější než klasická guma. Před zahájením stavby si dokreslíme do výkresu všechny potřebné úpravy, které vyplynou z použití jiného vybavení, například z osazení jiného typu motoru, baterie, serv, způsobu náhonu kormidel, umístění podvozku atp.
Nároky na vybavení modelu nejsou nijak mimořádné. Bezkomutátorový motor odpovídajícího výkonu – stačí ten nejlevnější s vhodnou vrtulí a odpovídajícím regulátorem. Můžeme použít i výkonnější motor s menší vrtulí, než je doporučený její maximální rozměr. Dále budeme potřebovat miniserva a pro napájení tříčlánkovou Li-pol baterii s kapacitou 1 300–1 800 mAh. Při volbě vybavení a vůbec při celé stavbě bereme ohled především na celkovou hmotnost, která by se měla pohybovat v rozumných mezích, ale ne na úkor spolehlivosti, pevnosti a kvality stavby modelu.