Rozpětí | 1160 mm |
Délka | 898 mm |
Hmotnost | 560–620 g |
Konstrukce | Antonín Souček |
Bobeš je malý model jednoduché konstrukce určený pro poklidné rekreační létání nepříliš zkušených modelářů. Ovládány jsou směrovka, výškovka a otáčky motoru. Model má dobrou klouzavost i stoupavost, může létat i za větru, samozřejmě především podle schopností pilota, výkonu pohonné jednotky a kvality stavby.
Jeho stavba je snadná a rychlá, nároky na dílenské a materiálové vybavení jsou minimální. Většina modelu je postavena z Perimetru (stavební izolační materiál strukturou podobný pěnovému polystyrenu, ale je značně odolnější a má pouze o málo větší hmotnost, koupit se dá například v prodejnách stavebnin DEK), ocasní plochy jsou z „hutného“ polystyrenu získaného z různých obalů. Model je také možné postavit celý například z extrudovaného polystyrenu XPS, pak ale bude mít o něco větší hmotnost. Polystyrenové díly jsou pro větší pevnost vyztuženy balzou. Balzu vybíráme dostatečně pevnou, ale lehkou.
Pro lepení celého modelu vystačíme s Herkulesem či jiným podobným disperzním lepidlem, pouze poutací kolíky gumy křídla a ovládací páky jsou zalepeny Tmelem-LA (případně lepidly Unilep, UHU-Por atp). Křídlo k trupu připoutávám silikonovou hadicí, již lze koupit v obchodech s elektroinstalačním materiálem – je dostupnější a odolnější než klasická guma a zdá se, že nestárne.
Před zahájením stavby si dokreslíme do výkresu všechny potřebné úpravy, které vyplynou z použití jiného vybavení, například z použití jiného typu motoru, baterie, serv, způsobu náhonu kormidel atp. Všechny jinak neoznačené míry jsou v milimetrech.
Nároky na vybavení modelu nejsou nijak mimořádné. Bezkomutátorový motor o výkonu od 100 W – stačí ten nejlevnější s doporučenou vrtulí a odpovídajícím regulátorem. Můžeme použít i výkonnější motor s menší vrtulí než je doporučený její maximální rozměr. U nakresleného provedení modelu je průměr vrtule omezen na 200 mm. Výkon pohonu lze zvýšit použitím vrtule s větším stoupáním (ale maximálně podle doporučení výrobce, abychom motor nepřetěžovali), použitím motoru s vyšším KV, či použitím tříčlánkové baterie místo dvoučlánkové; v obou případech o kapacitě přibližně 1 500 mAh. Serva ovládající směrovku a výškovku postačí velikosti mini. Prototyp modelu byl poháněn motorem BM2410-12 (1 250 KV) s vrtulí GWS 8/6.
Při volbě vybavení a vůbec při celé stavbě bereme ohled především na celkovou hmotnost, která by se měla pohybovat v rozumných mezích, ale ne na úkor spolehlivosti, pevnosti a kvality stavby modelu.