Rozpětí | 570 (724) mm |
Délka | 596 mm |
Hmotnost | 195–225 g |
Konstrukce | Jaroslav Kroufek |
Charybda vznikla vývojem z dvouplošníku s tlačným motorem Skylla, jehož plánek byl uveřejněn v dubnovém čísle letošního ročníku RC revue. Skylla má tlačný motor umístěný za horním křídlem a není letově vhodná pro začátečníky, především zalétávání nebylo nejsnadnější. Chtěl jsem si proto postavit nový dvouplošník s tažným motorem a letovou hmotností do 250 g, tedy nepodléhající registraci, se širokou možností pohonu, který by mohl pilotovat i začátečník.
Rozhodl jsem se patřičně inovovat Skyllu, než se pouštět do úplně nové konstrukce, proto jsem i při hledání jména pro nový model sáhl do řeckých bájí. Charybda je podle nich obluda, která spolu se Skyllou střežila Messinskou úžinu.
Oproti Skylle jsem udělal několik zásadních změn. Světlost mezi křídly změnil z 1,1 b (hloubky křídla) na 1 b a zachoval stupnění 0,5 b. Mírně jsem zvětšil mohutnost ocasních ploch zvětšením jejich plochy. Podvozek jsem posunul vpřed před třetí trupovou přepážku, takže model lze nyní pro vypouštění z ruky pohodlně uchopit mezi spodním křídlem a podvozkem. Protože spodní křídlo je ovlivněno horním, volí se u spodního křídla větší úhel nastavení, nicméně jsem u Charybdy zvolil nastavení opačné, kdy je větší úhel na horním křídle. Při tomto uspořádání má horní křídlo výrazně větší úhel náběhu než spodní (nezaměňovat úhel nastavení za úhel náběhu). Důsledkem je značná podélná stabilita a dobré až vynikající pádové vlastnosti – model nelze přetáhnout. Toto seřízení se mi osvědčilo u neakrobatických dvouplošníků. Největší změnou oproti modelu Skylla je tažný motor. Snaha o použití motorů různých výkonů a zejména hmotností si vyžádala mnoho zkoušek, než jsem vybral pohonnou jednotku ke své spokojenosti.
Konstrukce modelu je velmi jednoduchá a ke stavbě poslouží zbytky materiálu, zejména balzy. Výjimkou je možná trup, pro jehož bočnice budeme potřebovat větší zbytky nebo zaříznout do celého prkénka. K lepení mi posloužilo osvědčené vlastnoručně zhotovené acetonové lepidlo – celuloid rozpuštěný v acetonu. Každý stavitel však může použít lepidlo podle svých zvyklostí – od disperzních až po kyanoakrylátová. Pouze na více namáhané části je dobré použít pětiminutový epoxid. Důležité je snažit se při stavbě o dosažení co nejmenší hmotnosti, ovšem nikoliv na úkor pevnosti. K orientaci poslouží hodnoty prototypu modelu:
Obě křídla 45 g
Ocasní plochy 14 g
Trup bez lanovodů
s kozlíkem 49 g
Jednotlivé díly (přepážky atp.) na výkrese jsou orientovány tak, aby je bylo možné okopírovat na běžné kopírce a tím ušetřit výkres před rozstříháním. Z takto zhotovených kopií jednotlivé díly přeneseme na příslušný materiál, například přižehlením z rubové strany.