Rozpětí | 2186 mm |
Délka | 1388 mm |
Hmotnost | 1500–1800 g |
Konstrukce | Ing. Miloš Mikulka |
Když jsem se rozhodoval, jaký model si přes zimní období postavím pro modelářskou sezonu v roce 2024, padlo moje rozhodnutí na kabinový hornoplošník s rozpětím kolem 2,2 m a s takovou letovou hmotností, aby si pohonné jednotka, s dostatečnou rezervou, vystačila s baterií Li-ion 3s1p, případně s ohledem na vyvážení modelu, 3s2p. Dalším požadavkem byl přiměřený vzhled, takový, aby model za letu připomínal lehké sportovní letadlo. To vše při co nejjednodušší stavbě. Z těchto požadavků nemohlo vzniknout nic jiného, než model připomínající konstrukce z třicátých a čtyřicátých let minulého století. Pro jednoduchost jsem zvolil upevnění křídla k trupu gumou a křídlo bez křidélek. Pro celkové zjednodušení stavby má křídlo hlavní a pomocný nosník z uhlíkových trubek. Takové křídlo se při použití kyanoakrylátového lepidla dá spolehlivě postavit za jedno odpoledne. Přirozeně pouze v případě, kdy máme připraveny všechny stavební díly.
Pokud si někdo myslí, že takto velký model by zasluhoval jiné upevnění křídla k trupu než gumou, není nic jednoduššího, než si konstrukci upravit a křídlo připevňovat například dvěma plastovými šrouby M5 a dvěma bukovými kolíky o průměru 5 mm, jak to známe z jiných modelů. Stejně tak – pokud má někdo pocit – že se takový model nedá bez ovládaných křidélek provozovat, stačí několik drobných úprav a můžeme mít křídlo s křidélky. Motivaci k této úpravě může být i model Piper Cub, jehož výkres vyšel v RC revue jako plán 291. Osobně to však považuji za zcela zbytečné. Upevnění křídla gumou za letu stejně není vidět a ostré zatáčky umí Vrabec i bez křidélek.
Výkres jsem zpracoval tak, aby se z něj daly připravit podklady pro řezání stavebních dílů laserem. Laserem řezané stavební díly lze objednat u firmy Czechaero.
Když jsem nakreslený výkres ukázal svým kolegům, tak to nemohlo dopadnout jinak – přes zimu vznikly hned tři modely, naprosto přirozeně, ze stavebních dílů zhotovených u Czechaero.