Rozpětí | 596 mm |
Délka | 550 mm |
Hmotnost | 225–240 g |
Konstrukce | Jaroslav Kroufek |
Chtěl jsem si na letošní sezonu postavit dvouplošník s tlačným motorem a letovou hmotností do 250 g, tedy nepodléhající registraci. Nakonec mi vyšla koncepce podobná dvouplošným létajícím člunům. Pro nezvyklou koncepci jsem model pojmenoval Skylla. Je to obluda z řeckých bájí, která spolu s Charybdou střeží Messinskou úžinu. Když jsem měl výkres v tužce, volal jsem panu šéfredaktorovi, že mám na prkně obludu, kterou svět neviděl. Mýlil jsem se. V roce 1927 firma Caproni postavila dvouplošný dvoumístný stíhací letoun Ca 71 stejné koncepce. Zvolil jsem značnou světlost mezi křídly 1,1 b (hloubky křídla) a stupnění 0,5 b. Tím, že je spodní křídlo posunuto značně vzad, lze model spolehlivě uchopit mezi spodním křídlem a podvozkem. Protože spodní křídlo je ovlivněno horním, volí se u spodního křídla větší úhel nastavení. V případě Skylly jsem ale zvolil opačné nastavení – větší úhel na horním křídle. Koncepčně to je tak trochu tandem s ocasními plochami. Důsledkem tohoto řešení je značná podélná stabili- ta a dobré pádové vlastnosti modelu.
Konstrukce je velmi jednoduchá a ke stavbě poslouží zbytky materiálu, zejména balzy. Výjimkou je možná trup, pro jehož bočnice budeme potřebovat větší zbytky nebo zaříznout do prkénka. K lepení mi posloužilo osvědčené acetonové lepidlo vlastní výroby, jež tvoří celuloid rozpuštěný v acetonu. Použít však můžeme jakékoliv, na jaké jsme zvyklí. Přestože je model stavebně jednoduchý, neměl by se do jeho stavby pouštět začátečník, ale pouze ten, kdo již nějaký balzovým model postavil a především se sním naučil létat. Malý model není rozhodně vhodný pro první krůčky v řízení RC modelů.
Důležité je snažit se při stavbě Skylly o dosažení co nejmenší hmotnosti, ovšem nikoliv na úkor pevnosti. K orientaci poslouží hodnoty hmotnosti mého modelu:
Kostra křídel 28,2 g
Ocasních plochy 6,6 g
Trup 34,9 g
Po potažení a nalakování jsem zjistil tyto hmotnosti:
Křídla 45 g
Ocasní plochy 11 g
Trup 45 g
Jednotlivé díly na výkrese, přepážky atp., jsou orientovány tak, aby je bylo možné okopírovat na běžné kopírce, a tím ušetřit výkres před rozstříháním. Před zahájením stavby si připravíme všechen potřebný materiál podle výkresu a popisu a vyřežeme si přepážky, žebra křídel a další části modelu.
Křídla a ocasní plochy sestavujeme přímo na výkrese chráněném čirou fólií netečnou vůči lepidlu.