v košíku není žádný produkt
11,80 €
RC polomaketa s elektropohonem Messerschmitt Bf 109G-14/AS
Rozpětí | 950 mm |
Délka | 765 mm |
Hmotnost | 575 g |
Konstrukce | Milan Süss |
Předlohou modelu je německý stíhací letoun z období II. světové války. Při konstrukci modelu byl kladen důraz na dobré letové vlastnosti, přiměřenou maketovost a současně jednoduchou stavbu. Přesto model za letu působí velmi realisticky a vzhledem k přebytku výkonu je schopen všech běžných akrobatických prvků. Trup modelu je balzový s polystyrenovými hřbety, křídlo je vyříznuto z podlahového polystyrenu, má pouze jediný nosník a je potaženo tenkým svačinovým papírem, ocasní plochy jsou balzové. Model je tedy materiálově nenáročný, dostatečně odolný v provozu a v případě poškození i snadno opravitelný. Malé plošné zatížení umožňuje i létání bez podvozku na neupravených plochách (travnatá louka atp.), případný start z ruky je snadný, při přistání pak oceníme nízkou minimální rychlost. Podvozek modelu je snadno demontovatelný, můžeme jej při stavbě modelu také zcela vynechat. Model není určen pro úplné začátečníky, ke stavbě jsou nutné základní modelářské dovednosti a pro létání je důležité mít již zkušenosti s řízením modelu s ovládanými křidélky. K pohonu je použit bezkomutátorový motor Foxy G3 C2212-1100 s udávaným maximálním výkonem až 180 W osazený vrtulí 9/4,7 SF, regulátorem 30 A s BEC a baterií Li-pol 3s o kapacitě 1 300 mAh. V této konfiguraci je doba letu při běžném létání se střídáním letových režimů okolo 10 minut. Pro řízení je nutná RC souprava s nejméně čtyřmi kanály a čtyři běžná 9g serva – jedno pro směrovku, jedno pro výškovku a po jednom pro každé křidélko.
Ke stavbě použijeme balzu střední tvrdosti, desku podlahového polystyrenu tloušťky 50 mm (běžně ve stavebninách jako EPS100, výhodou je vyšší pevnost proti jiným druhům polystyrenu), leteckou překližku, smrkové lišty (vybíráme rovné a nezkroucené) a tenký svačinový papír. Pro lepení dílů modelu je vyzkoušeno použití kyanoakrylátového lepidla na balzové a překližkové části, disperzního na lepení polystyrenových dílů a potahování papírem a Purexu na lepení nosníku křídla.
Stavbu zahájíme vyříznutím všech potřebných šablon z překližky tloušťky 1,5 mm (šablony křídla W-A, W-B, 2 kusy W-X pro drážku nosníku křídla, hřbety trupu A-A, B-B, C-C, D-D). Šablony je vhodné doplnit výběhy z drátu (lze použít i běžné špendlíky nalepené na šablony) pro oporu řezacího drátu po vyjetí z bloku materiálu. Polystyren řežeme odporovým drátem, postup je obecně známý, případně lze najít podrobný popis v modelářských časopisech, třeba v RC revue 4–6/2020.