v košíku není žádný produkt
6,80 €
Model malého létajícího člunu s elektropohonem Vodníček má rozpětí 744 mm, délku 625 mm, letovou hmotnost 230 g a pohání jej motor A2211 1806 2300 KV. Konstruktérem modelu je Jaroslav Kroufek.
Rozpětí | 744 mm |
Délka | 625 mm |
Hmotnost | 230 g |
Konstrukce | Jaroslav Kroufek |
Pod naší chalupou jsou tři rybníčky, dva nové, původní je největší a rekonstruovaný. Na větším o rozměrech 30 x 90 m obklopeném vzrostlými stromy a zahradami jsem před více než třiceti roky létal s hydroplánem. Tenkrát byly stromy nízké. Poslední dobou mi ale v hlavě hlodala myšlenka na malého vodníka s elektromotorem, kterého bych na tak malé ploše mohl provozovat. V únoru jsem se, po několika listech papíru popsanými různými výpočty, pustil do stavby s nadějí, že se vejdu do letové hmotnosti 250 g. Při návrhu jsem použil 80 roků stará skripta z Flugtechnisches Institut der Technischen Hochschule Danzig. Z hlediska hmotnosti jsem vyloučil hydroplán (tedy plovákový stroj) a zvolil létající člun. Zavrhl jsem i konstrukci z lehčených plastů, některé totiž docela ochotně nasákají vodou. Objem plováku jsem zvolil třikrát větší, než je hmotnost modelu. Předem musím upozornit, že je třeba při stavbě spořit každý gram hmotnosti, jinak se stavitel dostane do bludného kruhu. Jestliže model bude mít velkou hmotnost, musíme použít výkonnější, tudíž i hmotnější motor, a k němu příslušný regulátor a baterii. Hmotný motor na pylonu nám navíc zhorší letové vlastnosti. Prototyp pohání elektromotor A2211 1806 2300 KV napájený z dvoučlánku Li-pol o kapacitě 460 až 850 mAh.
Při stavbě proto budeme důsledně používat váhy s rozlišením 0,1 g, lépe 0,01 g. Při stavbě Vodníčka jsem využil výhradně zbytky balzy – je až na pár drobnějších dílů celobalzový – které jsem velmi pečlivě vybíral nejen podle hmotnosti, ale i pevnosti. K lepení mi posloužilo nitrocelulózové lepidlo – v acetonu jsem rozpustil kousky celuloidu a v poměru 1 : 1 smísil s Kanagomem. Samozřejmě můžeme použít i lepidlo jiné, na které jsme zvyklí. V každém případě jím neplýtváme. K vyřezávání balzových dílů použijeme vhodné nože. Pracovat musíme pečlivě a je nutné si uvědomit, že nepřesnosti, které nám odpustí dvakrát větší model, se na malém výrazně a neblaze projeví. Dále musím upozornit na to, že ačkoliv je model stavebně jednoduchý, nedá se to říci o jeho letových vlastnostech – kvůli svým malým rozměrům vyžaduje zkušeného pilota, obzvlášť pokud trochu fouká. Začínající modeláři by proto měli jeho stavbu odložit na později, až nabudou dostatečných pilotních zkušeností.