v košíku není žádný produkt
11,80 €
Ahasver – elektrovětroň pro radost ze stavby a létání
Rozpětí | 2500 mm |
Délka | 1322 mm |
Celková plocha | 54,20 dm2 |
Konstrukce | Leopold Walek |
Motor | MVVS 2,5/1120 |
Před zahájením stavby výkres důkladně prostudujeme a zhodnotíme své schopnosti. Výkres je zpracován velmi podrobně, takže v řadě případů spolu s fotografiemi nahrazuje slovní popis. Stavbu zahájíme až po důkladném prostudování všech fotografií a pročtení textu, vyhneme se tak nepříjemným překvapením při stavbě.
Začneme stavbou ocasních ploch, které jsou na modelu nejjednodušší a získané dovednosti pak využijeme při stavbě dalších částí.
Jako materiál nám poslouží výhradně jedno zakoupené prkénko kvalitní, lehoučké balzy tloušťky 5 mm, které je potřeba nařezat na potřebné díly. Obvodové lišty směrového kormidla a kýlovky vyřízneme skalpelem podle pravítka již přímo na konečné rozměry, centrální lišty pro uložení otočných závěsů mají jednotnou šířku 7 mm, odtoková lišta 13 mm a vnitřní „rozpěrky“ – my modeláři jim budeme vždy říkat žebra – jsou široká 3 mm. Lepit tyto díly k sobě pro získání konečného tvaru vyžaduje jemné broušení jejich styčných ploch, navíc broušení kolmé, takže budeme pečliví a nic neuspěcháme. Abychom mohli začít tyto díly lepit k sobě, položíme přes plán pod balzu velmi tenký průklepový kancelářský papír nebo tenkou čirou plastovou fólii, aby byl výkres vidět, a přišpendlíme a vzájemně přilepíme nejprve obvodové lišty, po jejich zaschnutí můžeme postupně vlepovat žebra. Mám zaužívaný systém jejich zhotovení, kdy nejprve v ruce na liště o průřezu 3 x 5 mm brusným papírem připravím dosedací plochu budoucího žebra k rámu SOP, přiložením pevné žiletky (z hoblíku Narex) vyznačím místo na druhém konci a žebro žiletkou uříznu s malým přídavkem; pak jej brusným hranolem přesně dobrousím na požadovanou délku. Pokud kdykoliv zmiňuji brusný papír, mám jej vždy připevněn ohnutím kolem dřevěného brusného hranolu tak, jak je to vidět na obrázku 6 v prvním dílu našeho seriálu. Brusným papírem drženým pouze v ruce lze totiž obrušovat pouze oblé tvary a i to vyžaduje opatrnost a zkušenost. K lepení balzových dílů používáme výhradně disperzní lepidlo Pattex Wood Express (Hornbach atp.), díly jsou slepeny během 15 minut, kdy je možné s nimi pracovat (upravovat jejich polohu atp.), úplné vytvrzení trvá 24 hodin. Lepidlo nanáším na místo spoje přímo z hubičky lepicího nástavce, je to velmi pohodlné a čisté. Lepené díly k sobě po dobu schnutí lepidla jistíme modelářskými špendlíky, v nouzi stačí i ty se skleněnou hlavičkou z galanterie (Obr. 18).
Každé žebro lepím na své místo hned po jeho zhotovení, aby se nepletlo s nově připravovanými na stole. Při lepení obvodových dílů SOP nechávám jednotlivé díly přes okraje přečnívat, po odstranění špendlíků a odlepení od podkladového papíru či fólie bude příležitost pohodlně rozměry dočistit na konečný tvar (Obr. 19). Navíc se musíme zbavit i kousků podkladového papíru nechtěně přilepeného v některých spojích. Již v této fázi také broušením zaoblíme přední – tedy náběžnou lištu – i zadní – odtokovou lištu – SOP i horní oblouk. A dostali jsme se poprvé k požadavku vydlabat v patřičných místech otvory pro vlepení plastových otočných závěsů, pohyblivě spojujících směrovku s kýlovkou…