v košíku není žádný produkt
24,60 €
24,60 €
Retro motorový model Letná XL – jeho konstruktéry jsou Jaroslav Brož a Ing. Miloš Mikulka.
Rozpětí | 2282 mm |
Délka | 1482 mm |
Hmotnost | 1900 g |
Konstrukce | Jaroslav Brož a Ing. Miloš Mikulka |
Když jsem si před asi dvaceti léty překreslil z modelářského časopisu výkres na historický motorový
model Letná, zkonstruovaný Jaroslavem Brožem v roce 1939, v úpravě Poldy Walka na pohon
elektromotorem Speed 600 a postavil jej, netušil jsem, že půjde o natolik skvělý model, který mě
bude provázet až do současnosti. S postupem doby dostal model bezkomutátorový elektromotor
a jeho letových vlastností si všimli i kolegové v klubu. Model byl překonstruován a v roce 2005 postaven ve dvou kusech s rozpětím křídla 2300mm. Poslední, o rok později postavený model, s rozpětím křídla 2630mm byl řešen tak, aby byl schopen při pohonu elektromotorem vlekat modely větroňů o hmotnosti cca 5000 g. Tento model létá k plné spokojenosti doposud. Ostatní modely postupně přešly k novým majitelům a doufám,
že stále létají. Po sedmi létech bezproblémového provozu jsem se rozhodl, že pro případné zájemce připravím
stavební podklady (včetně možnosti získat vyřezané stavební díly) na model o rozpětí 2300mm. Je nutné podotknout, že model Letná v této velikosti není z hlediska pravidel klubů SAM „čistokrevným“ historickým modelem. Je na něm udělána řada konstrukčních a stavebních úprav, které jej zařazují pouze mezi „retro“ modely. Mezi provedené úpravy patří zejména prodloužení přední části trupu s ohledem na snadnější vyvážení při pohonu pohonnou jednotkou s nižší hmotností, než mívaly dřívější spalovací motory, posunutí podvozku blíže
k těžišti, použití uhlíkových trubek na nosníky křídla a ostruha s kolem. I přes tyto „vady na kráse“ jsou letové vlastnosti modelu skvělé a pohled na model za letu, kdy přes potah prosvítá klasická balzová konstrukce, ve mně vždy zanechává nesmazatelné dojmy. Když jsem na konci roku 2020 uvažoval nad tím, jaký nový model pro sezonu 2021 si postavím, padlo mé rozhodnutí znovu na Letnou o rozpětí 2300mm. Oproti mé
předcházející jsem na ní uskutečnil několik drobných konstrukčních změn, které zjednodušují stavbu a zejména provoz modelu. Změny spočívají v odlehčení konstrukce trupu a zjednodušení stavby SOP. Provozní
změny, přirozeně i konstrukční, spočívají v tom, že před kabinou je zhotovené odnímací víko pro
přístup k pohonné baterii. Před každým dalším letem se tedy nesnímá křídlo, což byla dříve mutná činnost pro výměnu pohonné baterie. Navíc, při překreslení výkresu, jsem připravil stavební díly pro řezání laserem. Stavební díly na nový model mi vyřezala firma www.czechaero.cz.