v košíku není žádný produkt
11,80 €
Termický elektrovětroň Nicrophorus. Konstruktérem tohoto modelu je Jaroslav Kroufek. Rozpětí 1990 mm, délka 1075 mm, plocha křídla 28 dm2, hmotnost 490–540 g.
Rozpětí | 1990 mm |
Délka | 1075 mm |
Plocha křídla | 28 dm2 |
Hmotnost | 490–540 g |
Konstrukce | Jaroslav Kroufek |
Asi nebude mnoho modelů, při jejichž zrodu bylo nařízení evropské instituce. Nicrophorus
je jedním z nich. Popudem k jeho konstrukci bylo nechvalně známé nařízení Komise EU 2019/947
týkající se leteckých modelů. (Pozn. redakce: Více jsme o tomto nařízení psali v RC revue
8/2019.) Obávám se, že to je rozhodnutí přísných a nikým nevolených byrokratů, kteří věci nerozumějí. Tito bruselští hrobaříci pohřbívají nejen modelařinu, střelectví, myslivost a jiné činnosti, ale i znamenitou myšlenku sjednocené Evropy.
Omezení výšky letu modelů na 125 m a další jsou téměř uzemněním či přímo pohřbením letových
činností evropských leteckých modelářů. A to nemluvím o byrokratické zátěži spojené s evidencí
modelářů a modelů. Proto jsem model pojmenoval latinsky Nicrophorus, což je česky hrobařík.
Obávám se, že někteří dříve narození modeláři budou s nostalgií vzpomínat na doby, kdy svobodně létali s modely v době komunistické diktatury.
Tolik můj osobní názor ze srpna 2018.
Převážně létávám s elektrovětroni v termice. Zejména s telemetrickými soupravami to je
požitek. Dokážu vytočit malé stoupáky i v přízemní výšce. Podmínkou pro takové létání je
model s malým plošným zatížením a klesavostí. Jednou z cest s nejmenšími finančními náklady
je model elektrovětroně, který se blíží volným větroňům kategorie F1A, dříve A-2. Tedy malé plošné zatížení a tenký klenutý profil křídla. Takový model je schopen létat při větru o rychlosti (při zemi) do 5 m/s. Tedy většinou ráno a v podvečer, kdy rychlejší modely s větším plošným zatížením beznadějně klesají a stoupavé proudy mohou využít až ve větších výškách. Při konstrukci modelu Nicrophorus jsem se snažil o malé plošné zatížení a vysokou obratnost – schopnost točit zatáčky o malém poloměru. Proto jsem zvolil koncepci se svislou ocasní plochou dole a s největší hloubkou směrového kormidla na konci. Tak při vychýlení směrového kormidla vzniká malý klonivý moment do zatáčky. Model je schopen z výšky dvacet metrů „natočit“ více než 200 m výšky. Konstrukce modelu je obvyklá, celodřevěná. Po všech stránkách jde o model nenáročný, a to jak finančně, tak stavebně. Instalace brzdicí klapky ovládané servem je vhodná, nikoliv nezbytná.
K lepení jsem použil převážně acetonové lepidlo UHU, případně epoxidové téže značky.