v košíku není žádný produkt
6,80 €
Replika soutěžního motorového modelu z roku 1947, rozpětí 1116 mm, konstrukce Ervín Farský, zpracoval Zdeněk Raška senior
Rozpětí | 1116 mm |
Délka | 798 mm |
Plocha | 24,58 dm2 |
Hmotnost | 475 g |
Motor | Speed 400 / 6 V |
Konstrukce | Ervín Farský, Zdeněk Raška senior |
Brněnský modelář Ervín Farský tento motorový model v roce 1947 zkonstruoval pro pohon benzinovým motorem Buš o zdvihovém objemu 10 cm3 podle tehdejších pravidel FAI, tedy s rozpětím 1 720 mm. Ervín patřil do silné skupiny modelářů, která se hned po válce scházela na letišti v Medlánkách. Patřili do ní Z. Bedřich, Z. Husička, J. Jančařík, L. Kočí, P. Lanštiak, J. Stýpa a další. Díky Pavlu Lanštiakovi, který mnohé konstrukce dobře létajících modelů svých i kamarádů zachytil na nákresech, se i dnes můžeme seznamovat s pracemi tehdejších špičkových modelářů. Mezi velmi zajímavé modely patří i Sirius, který se zalíbil Daliboru Špačkovi, kterému jsem pomohl s konstrukcí jeho repliky pro soutěžní létání v kategorii SAM E-400 Sport. Dalibor model pečlivě postavil, zalétal a vyladil na maximální výkon v jarních měsících roku 2015, takže se s ním v létě téhož roku mohl zúčastnit mistrovství Evropy pro historické modely, které se konalo v areálu Czech Heaven v Ivančicích. Na tomto šampionátu s mím v kategorii E-400 Sport obsadil výtečné druhé místo.
Oproti původnímu velkému motorovému modelu je replika Siria zmenšena, je u ní ve větší míře použita balza a jsou uskutečněny drobné konstrukční úpravy – svislé ocasní plochy jsou z plné balzy a podvozek je řešen jako dvoukolový namísto původního jednokolového. Model je stavebně náročnější než školní, proto by se do jeho stavby měl pustit pouze modelář, který již má zkušenosti ze stavby a provozu jednodušších historických modelů.
Trup má kruhový průřez a doutníkový tvar, křídlo je umístěno na vysokém pylonu. Postavit jej lze více způsoby. Při prvním zhotovíme celé kruhové přepážky, umístíme je v rozestupech podle výkresu do přípravku z lišt, zajišťujícím rovnost trupu v bokorysu i půdorysu a pak je propojíme podélníky. Protože je trup symetrický, lze jej sestavit i na pomocné liště či kulatině, na kterou postupně navlékneme všechny přepážky a propojíme je podélníky; pomocnou lištu pak vyjmeme. Poslední způsob je asi nejjednodušší – zhotovíme polokruhové přepážky a využijeme rovnou pracovní desku s bokorysem trupu. Na něm nejprve sestavíme jednu polovinu trupu včetně oplaňkování a po zaschnutí – již v ruce – druhou. Tomuto způsobu stavby se bude převážně věnovat následující popis.
Nejprve si připravíme všechny přepážky. Motorová 1 je nedělená a je vyříznuta i s otvory pro motor a upevňovací šrouby z překližky tloušťky 2 mm. Přepážka 2 z překližky tloušťky 2 mm je již dělená na poloviny ve svislé rovině, polopřepážka 2a ze stejného materiálu je nedělená a slouží pro upevnění nohy podvozku. Zbývající přepážky 3 až 14 jsou dělené na poloviny, jsou z balzy tloušťky 1,5 mm, kromě přepážek 3 a 4, v nichž je zapuštěn pylon a umístěna schránka pro pohonnou baterii – ty jsou z balzy tloušťky 2 mm. Do přepážek vyřízneme a vyvrtáme všechny potřebné otvory, nezapomeneme ani na ty pro trubku lanovodu od serva výškovky a pro kabely k servu směrovky. Vše je zakresleno na výkrese.
Na rovnou pracovní desku umístíme výkres trupu s ochrannou fólií tak, aby motorová přepážka 2 ležela mimo desku. Pak k bokorysu přišpendlíme horní a spodní podélník ze smrkových lišt o průřezu 2 x 4 mm. V místě uložení pylonu jsou horní podélníky zdvojené, s mezerou pro zasunutí středové části pylonu. K podélníkům pak postupně za kontroly kolmosti přilepíme poloviny přepážek 2 až 14 a po zaschnutí doplníme i boční podélník, rovněž ze smrkové lišty o průřezu 2 x 4 mm. Pak do přední části vlepíme motorovou přepážku 1, a to tak, aby byla skloněna o 1,5°. Přední část až po přepážku 6 plaňkujeme balzovými lištami o průřezu 2 x 5 mm, na zadní část doplníme tvarové podélníky ze smrkových lišt o průřezu 2 x 2 mm.
Po důkladném zaschnutí lepidla sejmeme dokončenou polovinu trupu z výkresu a již v ruce dolepíme zbývající poloviny přepážek a propojíme je bočním podélníkem ze smrku o průřezu 2 x 4 mm. Mezi zdvojené podélníky a do přepážek 3 a 4 vlepíme středovou část pylonu křídla, vyříznutou včetně všech vylehčovacích otvorů a zářezu pro spojovací jazyk. Mezi přepážky 5 a 6 zalepíme desku z překližky tlouštky 1,5 mm sloužící jako lože přijímače a lože serva výškovky. Do otvorů v přepážkách vlepíme plastovou trubku lanovodu.
Z ocelového drátu o průměru 1,5 mm ohneme podvozkovou nohu a vlepíme ji epoxidem do trupu mezi přepážky 2 a 2a.
Trup pak dokončíme plaňkováním přední části a dolepením tvarových podélníků vzadu. Trup je zakončen výztuhami z balzy tloušťky 10 mm a dílem z překližky tloušťky 2 mm, do nějž se šroubuje šroub držící vodorovnou ocasní plochu u trupu. Konec trupu opracujeme až po důkladném zaschnutí lepidla při závěrečném dokončování trupu. Pylon křídla z obou stran polepíme balzou tloušťky 3 mm, přičemž léta balzy na obou stranách proti sobě pootočíme o 45°. Nakonec k bokům pylonu dolepíme kořenová žebra z překližky tloušťky 2 mm; srovnáme je podle výřezu pro spojovací jazyk, který vyřízneme z duralového plechu tloušťky 1,5 mm a ohneme do vzepětí podle výkresu. Hrany jazyku vyhladíme.
Na levé části trupu pod křídlem vyřízneme víko prostoru pro pohonnou baterii a do výřezů v přepážkách 3 a 4 doplníme z balzy tloušťky 1,5 mm její lože. Víko nahoře zavěsíme na pásek Vliesu, dole je u trupu drží dva magnety o průměru 5 mm. Podobný otvor, ale na druhé straně trupu, vytvoříme i v místě uložení přijímače a serva výškovky.
Slepený trup i s pylonem pečlivě vybrousíme jemným brusným papírem a jednou nalakujeme zředěným nitrolakem a opět lehce přebrousíme.
Vodorovná ocasní plocha je rovná – bez vzepětí – a je opatřena poměrně tlustým profilem s rovnou spodní stranou. Je v ní uloženo servo ovládající zdvojené směrovky. K trupu je připevněna vpředu jazýčkem vyříznutým z překližky tloušťky 1 mm a vzadu polyamidovým šroubem M4.
Všechna žebra vyřízneme z balzy tloušťky 1 mm, šest kusů je celých, osm kusů je rozdělených na žebra stabilizátoru a žebra výškového kormidla. Náběžná lišta ze smrku o průřezu 3 x 3 mm je do žeber zapuštěna na koso, hlavní i pomocný nosník jsou ze smrkových lišt o průřezu 2 x 4 mm, lišty v místě zavěšení výškovky jsou z balzy o průřezu 3 x 10, respektive 3 x 12 mm a odtoková lišta je do klínového průřezu vybroušena z balzové lišty 4 x 10 mm. Žebra jsou do ní zapuštěna. Shora je VOP zpevněna tuhým potahem z balzy tloušťky 1 mm, sahajícím až k hlavnímu nosníku, ze stejné balzy je i potah střední části.
VOP je sestavena na výkrese na rovné desce včetně výškového kormidla, které se odřízne po dokončení. V místě průchodu upevňovacího šroubu je VOP vylepena výkližky z balzy tloušťky 7 mm, ve střední části je uložena i páka z překližky tloušťky 1 mm přenášející pohyb od serva na obě směrovky. Táhla ovládání jsou naohýbána z ocelového drátu o průměru 0,8 mm, ze stejného drátu je i táhlo propojující servo s pákou. Servo je za patky přišroubováno podle výkresu k balzovým hranolům přilepeným k žebru VOP. Rohové výztuhy jsou z balzy tloušťky 5 či 7 mm, ovládací páka výškovky je vyříznuta z překližky tloušťky 1,5 mm.
Obě svislé ocasní plochy s profilem rovné desky jsou z plné balzy tloušťky 3 mm, jejich hrany jsou zaobleny. Směrová kormidla jsou od nich odříznuta a po úpravě stykových ploch jsou zavěšena na páscích Vliesu s vlákny napříč stejně jako výškovka. Ovládací páky jsou z překližky tloušťky 1,5 mm.
Ocasní plochy po dokončení vybrousíme na čisto a stejně jako trup nalakujeme zředěným nitrolakem a opět přebrousíme.
Křídlo s dvojitým vzepětím je dělené, poloviny jsou spojeny duralovým jazykem procházejícím pylonem.
Žebra křídla vyřízneme z balzy tloušťky 1,5 mm kromě středových, v nichž je uložen jazyk, jsou z překližky téže tloušťky. Náběžná lišta ze smrku o průřezu 3 x 3 mm je do žeber zapuštěna na koso. Křídlo má tři nosníky, jejichž pásnice jsou ze smrkových lišt o průřezu 2 x 4 mm. Odtoková lišta je balzová a má průřez 4 x 15 mm, žebra jsou do ní zapuštěna. Okrajové oblouky jsou lamelovány v šabloně ze tří balzových lišt o průřezu 1 x 5 mm, do konečného tvaru jsou opracovány až společně s křídlem. Náběžná část křídla shora je zpevněna tuhým potahem z balzy 1 mm, střed křídla je vylepen balzou tloušťky 1,5 mm.
Křídlo sestavujeme na výkrese na rovné desce po částech, které následně slepíme do vzepětí podle výkresu, přičemž spoje nosníků vyztužíme spojkami z překližky tloušťky 1 mm a u náběžné a odtokové lišty doplníme trojúhelníkové výztuhy z balzy tloušťky 5 mm.
Slepené poloviny křídla vybrousíme na čisto a nalakujeme a obrousíme velmi jemným brusným papírem.
Na potah modelu je nejlepší Vlies, který můžeme předem obarvit, například malířskými tónovacími barvami – postup byl na stránách RC revue již několikrát popsán. Vlies na kostru modelu přilakujeme lepicím nitrolakem, vynecháme SOP, na něž přilakujeme tenký Modelspan. Vliesový potah vypneme proudem vzduchu z horkovzdušné pistole nebo vysoušeče vlasů a třikrát nalakujeme čirým nitrolakem. Na koncích uší křídla při vypínání potahu nakroutíme malé negativy. Model můžeme potáhnout i neobarveným Vliesem, barevné doplňky vyříznout z tenkého barevného Modelspanu a k potahu je přilakovat.
Do hotového modelu nejprve zabudujeme motor, v případě tohoto modelu Speed či MIG 400 / 6 V, tak, aby byla jeho hřídel skloněna o 1,5°. Na vhodný unašeč připevníme vrtuli o rozměrech 6,5/3,5. Pro montáž motoru v přední části trupu vyřízneme víčko, které pak můžeme zalepit. Motor instalujeme i s připájeným regulátorem, který umístíme do výřezu v přepážce 2. Na jeho dodatečnou montáž není v trupu místo.
Na podvozkové nohy nasuneme lehká kola o průměru 40 mm s pneumatikami z mechové pryže a proti vypadnutí je zajistíme pojišťovacími kroužky.
Pak do střední části VOP připevníme servo ovládající obě směrovky, propojíme je s pákou a celý mechanismus seřídíme tak, aby obě směrovky měly shodné výchylky. Do trupu instalujeme servo výškovky a do lanovodu umístíme táhlo z ocelové struny o průměru 0,8 mm, na straně serva může být opatřeno variabilní koncovkou pro snadnější seřizování, do páky výškovky je zasunuto ohybem o tvaru písmene L, aby bylo možné VOP snadno sejmout. Přijímač umístíme na překližkovou desku mezi přepážky 5 a 6 a zapojíme do něj všechy příslušné konektory. K servu směrovky musíme zhotovit či zakoupit prodlužovací kabel.
VOP k trupu připevníme polyamidovým šroubem M4 a poloviny křídla nasuneme na spojovací jazyk. Do trupu pak vložíme pohonnou baterii a jejím posouváním v loži model vyvážíme. Její polohu si vyznačíme a na lože přilepíme zarážku z kousku balzy nebo pěnové hmoty. Baterii můžeme připevňovat páskem suchého zipu.
Před zalétáváním celý model zkontrolujeme, zda není zkroucený a odpovídají smysly výchylek kormidel a poloha těžiště. Pro první let si vybereme klidné počasí, nejlépe bez větru a postupujeme podle svých zvyklostí. Model vypouštíme z ruky.