v košíku není žádný produkt
6,80 €
Rekreační model z pěnového polystyrenu na elektropohon, rozpětí 1056 mm, konstrukce Antonín Souček
Rozpětí | 1056 mm |
Délka | 737 mm |
Hmotnost | 550–580 g |
Motor | od 100 W |
Ovládané prvky | S, V, Kř., M |
Konstrukce | Antonín Souček |
Miren je model určený pro rekreační polétání pro modeláře, kteří si již osvojili základy pilotáže. Je to stavebně velmi jednoduchý, levný a nenáročný model na provoz i na vybavení. Lze s ním létat i na malém prostoru, má dobrou klouzavost, může létat i za větru, samozřejmě podle schopností pilota. Stavba modelu je jednoduchá a rychlá.
Základním materiálem na stavbu modelu je pěnový polystyren, v namáhaných místech vyztužený balzou. Můžeme použít běžný polystyren EPS 100, extrudovaný polystyren nebo polystyren z různých krabic a obalů. Velmi vhodný se jeví Perimetr, je poměrně odolný při zachování nízké hmotnosti. Možná je kombinace více druhů polystyrenu. Na výkrese je provedení modelu z extrudovaného polystyrenu.
Polystyren opracováváme odporovou pilou s podle šablon, (postup byl již několikrát na stránkách RC revue popsán). Balzu vybereme dostatečně pevnou, odolnou, ale s nízkou hmotností.
Miren má ovládány směrovku, výškovku, křidélka a motor. Nároky na vybavení modelu nejsou nijak mimořádné. V jednom z prototypů je instalována pohonná jednotka sestávající z bezkomutátorového elektromotoru RAY CD2830/12 a regulátoru 18 A. Serva jsou osazena Graupner C261, pohonnou baterii tvoří tříčlánek Li-Pol o kapacitě 1 800 mAh. Při volbě vybavení a vůbec při celé stavbě bereme ohled především na celkovou hmotnost, která by měla být co nejmenší.
Při lepení dílů celého modelu vystačíme s běžným disperzním lepidlem (UHU, Herkules, Ponal, Kleiberit), na některé spoje je vhodnější Purex.
Před zahájením stavby si do výkresu dokreslíme změny, které vyplynou například z jiného použitého pohonu a RC vybavení. Vlastní stavbu modelu je nejlépe začít vyřezáním všech dílů z polystyrenu.
Křídlo je nedělené, bez křížení, k trupu je přichyceno dvěma plastovými šrouby M4. Skládá se polovin složených z dílů K1 a K2 a středové části K3 a K4. Jednotlivé díly křídla K1 a K2 vyřízneme odporovou pilou z extrudovaného polystyrenu tloušťky 24 mm podle šablon Š1 a Š2. Z dílu K2 odřízneme křidélka – pozor na levou a pravou polovinu křídla! Středovou část – díly K3 a K4 – vyřízneme podle Š1.
Každou polovinu křídla sestavujeme zvlášť. K dílu K1 nalepíme náběžnou lištu z balzy o průřezu 3 x 6 mm a na díl K2 zpevnění odtokové části z balzové lišty o průřezu 3 x 7 mm. Všechny konce dílů K1 a K2 zařízneme a zabrousíme do příslušného úkosu. Hlavní nosník křídla sestavíme z dílů K5, K6 a K7 z balzy tloušťky 3 mm a ze smrkových lišt o průřezu 3 x 3 mm (Díl K5 musí být z kvalitní bukové letecké překližky! Lze použít i kuprextit a důkladně zalepit epo x idem). Postupně k němu nalepíme díly K1, K2, K3 a K4 s opracovanými lištami. Na vnější konce nalepíme balzu tloušťky 5 mm a opracujeme ji podle výkresu.
Vyřízneme otvory pro serva křidélek, olemujeme je balzou tloušťky 2 mm a zalepíme do nich hranoly pro přišroubová- ní serv. Nainstalujeme již sestavená křidélka, ovládací páky zalepíme až po dokončení povrchové úpravy. Zkompletované křídlo dobrousíme do tvaru podle výkresu a velmi jemně vybrousíme do hladka.
Ocasní plochy. Díly S1, S2, V1 a V2 vyřízneme z extrudovaného polystyrenu tloušťky 7 mm podle výkresu. Pro vyztužení k nim nalepíme lišty z balzy o průřezu 4 x 7 mm. Poloviny výškového kormidla spojíme ocelovým drátem o průměru 1,5–2 mm. Vše vybrousíme do tvaru podle výkresu. Kormidla upevníme na otočné plastové závěsy. Ovládací páky do směrovky a výškovky zalepíme nebo přišroubujeme po dokončení povrchové úpravy. Vše nakonec pečlivě vybrousíme do tvaru a do hladka.
Trup. Stavbu trupu opět zahájíme vyřezáním všech dílů z extrudovaného polystyrenu. Na pracovní stůl položíme bočnici slepenou z dílů T1 a T2 a podle výkresu na ni postupně nalepíme přepážky T3, T4, T5, T6 a ostatní díly z extrudovaného polystyrenu o rozměrech 10 x 36 mm a dále díly T7, T8 a P1. Shora, za neustálé kontro- ly kolmosti a rovnoběžnosti s dolní bočnicí přilepíme druhou bočnici a sestavu přiměřeně zatížíme. Po dokonalém zaschnutí zabrousíme vše, co přečnívá přes obrys bočnic a vyřízneme potřebné otvory v přepážkách. Trup položíme na pracovní desku dnem vzhůru a za neustálé kontroly souměrnosti do zadní části trupu vlepíme přepážku z extrudovaného polystyrenu tloušťky 7 mm a trup zdola uzavřeme. Provizorně uchytíme křídlo a vrtákem o průměru 3,2 mm vyvrtáme otvory pro upevňovací šrouby křídla. V bukovém hranolu T7, zalepeném v trupu, vyřízneme závity M4, v křídle zvětšíme otvory na průměr 4 mm tak, aby upevňovací šrouby procházely lehce a bez vůlí.
Po nainstalování lanovodů ke kormidlům zalepíme vodorovnou ocasní plochu a trup shora uzavřeme dílem z extrudovaného polystyrenu o rozměrech 10 x 56 mm. Vybrousíme drážku pro SOP, kýlovku do ní zalepíme a doplníme přechodový klín z extrudovaného polystyrenu tloušťky 7 mm. Přední část trupu shora uzavřeme dílem z extrudovaného polystyrenu o rozměrech 10 x 56 mm. Na zadní spodní část trupu doplníme ostruhu z překližky tloušťky 1,5 mm.
Nakonec zhotovíme odnímací kryt z extrudovaného polystyrenu o rozměrech 10 x 56 mm a 7 x 36 mm a dílu T9. V jeho zadní části vyvrtáme otvor (svrtaný s dílem T8) a vypouzdříme trubkou o průměru 5/3 mm.Všechno vybrousíme do tvaru podle výkresu a do hladka.
Povrchová úprava. Zkontrulujeme, zda jsou všechny díly vybroušeny do hladka, drobné otlaky a nedostatky povrchu lze částečně odstranit horkovzdušnou pistolí (teplotu je nutné odzkoušet na odřezku stejného materiálu). Vlastní povrchová úprava může být různá, podle toho, co komu nejvíc vyhovuje a jaké má kdo zvyklosti. Záleží také na použitém druhu polystyrenu. Přednost má takové řešení, které zpevní celou konstrukci a má nízkou hmotnost.
Celý model můžeme třeba polepit barevnou samolepicí páskou (izolepou) a samolepicími fóliemi. Můžeme jej také potáhnout tenkým papírem, po vyschnutí lehce přebrousit a nabarvit disperzními barvami, nebo jej jen natřeme lesklým disperzním bezbarvým lakem (Sportakryl) a barevné doplňky znázorníme samolepicí fólií. Vhodnou barvou (například tempera smíchaná s bezbarvým Sportakrylem) můžeme nabarvit koncové oblouky křídla, ocasních ploch atp. Zbarvení volíme takové, aby byl model dobře viditelný a šla snadno určit jeho poloha za letu. Nakonec doplníme překryt kabiny, vylisovaný za tepla například z Durofolu. Model oživí naznačení přístrojové desky a hlava figury pilota.
Podvozek P2 vystřihneme z duralového plechu tloušťky 1,5 mm, začistíme hrany a ohneme podle výkresu. Lehká kola o průměru 40–50 mm jsou upevněna na šroubech a zajištěna maticemi M2 až M2,5. V trupu je podvozek uchycen vruty do dílu P1.
Motor použijeme bezkomutátorový, výkon zvolíme podle našich požadavků a představ o letovém projevu modelu. Pro poklidné polétání postačí o výkonu 100 W, pro „ostřejší“ létání může mít i 150–200 W. Při volbě typu a provedení motoru přihlédneme k jeho snadnému zabudování. Regulátor musí být odpovídající výkonu motoru, vrtule je podle doporučení výrobce motoru. Napájení zajišťuje baterie 3s Li-pol o kapacitě 1 800–2 200 mAh.
RC souprava musí umožňovat ovládání nejméně čtyř funkc: směrovky, výškovky, křidélek a otáček motoru. Serva upevníme podle vlastních zvyklostí, například je můžeme podle výkresu upevnit vruty do balzových hranolů. Náhony řízení musí mít lehký chod bez zbytečných vůlí. Instalaci RC soupravy provedeme podle obvyklých zásad a doporučení výrobce. Rozmístěním jednotlivých dílů, především pohonné baterie, model vyvážíme. Baterii v požadované poloze dobře zajistíme – volný prostor vyplníme hranoly z extrudovaného polystyrenu tak, aby neomezovaly průchod chladícího vzduchu. Hranoly, které nebudou bránit při manipulaci s baterií, zalepíme.
K zalétání přistoupíme nejlépe v podvečer za klidného ovzduší. Při bezchybné stavbě – tzn. rovný, nezkroucený, vyvážený, symetrický a seřízený model – je zalétání zcela bez problémů. Výchylky kormidel nastavíme pro začátek raději menší a postupně je zvětšujeme s přibývající pra x í. Model k prvnímu letu vypustíme hned s naplno běžícím motorem. Model postupně vytrimujeme na přímý let a optimální kluz s vypnutým motorem. Na zemi upravíme délky táhel od serv ke kormidlům tak, aby model létal s trimovacími pákami na vysílači v neutrálu. Je-li třeba, jemně doladíme vyosení motoru.
Model je přiměřeně rychlý a obratný. Velký vliv na vlastnosti modelu má jeho celková hmotnost, výkon zvolené pohonné jednotky a především zkušenosti a schopnosti pilota.