Konstrukce | Antonín Souček |
Rozpětí | 930 mm |
Délka | 678 mm |
Hmotnost | 520-560 g |
Elektromotor | BM2410/12 |
Rio je malý materiálově nenáročný RC model určený k rekreačnímu polétání. K jeho pohonu slouží střídavý elektromotor o výkonu od 120 W, který umožňuje svižné létání na minimálním prostoru, a to i za mírného větru. Ovládány jsou směrovka, výškovka, křidélka a otáčky motoru. Převážně balzová konstrukce modelu je stavebně nepříliš náročná, model má dobré letové vlastnosti, let je klidný, bez záludností a svižný. Jeho stavbu přesto není možné doporučit úplným začátečníkům bez předchozí stavební a pilotní praxe, ušetří se tak nejedno zklamání. Dostatečnou pozornost věnujeme výběru stavebního materiálu – je důležité, aby byl model pevný, ne však na úkor zvýšené hmotnosti. Použijeme co nejlehčí balzu převážně střední tvrdosti, tvrdší použijeme jen na náběžnou lištu křídla a na potah spodní části trupu před těžištěm. Při celé stavbě dbáme na kvalitní lepení všech dílů. Před zahájením stavby doplníme do výkresu úpravy vyplývající z typu použitého motoru, rozmístění částí RC soupravy, lože serv a případné další změny. K lepení použijeme nejlépe Kanagom, na větší plochy Herkules, na pevnostní spoje epoxid.
Křídlo je nedělené, bez křížení, k trupu se připevňuje dvěma plastovými šrouby M4. Poloviny křídla sestavujeme na rovné pracovní desce přímo na výkrese ve skutečné velikosti chráněném čirou fólií netečnou vůči lepidlu. Nejprve přišpendlíme k desce lištu ze smrku o průřezu 2 x 5 mm, tvořící spodní pásnici nosníku, a pomocnou podložku pod odtokovou hranu, například z balzy o průřezu 4 x 8 mm – viz. na výkrese „sestava křídla“. Nalepíme všechna žebra K1 z balzy tloušťky 2 mm (9 ks), kořenová pod správným úhlem. Dále zalepíme horní pásnici nosníku, rovněž ze smrku o průřezu 2 x 5 mm. Doplníme pomocnou náběžnou lištu z balzy o průřezu 2 x 8 mm a odtokovou lištu z balzy o průřezu 4 x 6 mm. Mezi pásnice nosníku vlepíme stojiny z balzy tloušťky 2 mm s léty napříč. Křídlo je stále v rovné, nikterak nezkroucené poloze! Po zaschnutí v kořenových žebrech K1 vypilujeme otvory pro zasunutí spojky křídla K3 z překližky tloušťky 5 mm. Křídlo sejmeme z pracovní desky a pomocnou náběžnou i odtokovou lištu sbrousíme do správného tvaru podle výkresu. Z obou stran doplníme potah náběžné i odtokové části z balzy tloušťky 2 mm, páskování žeber o šířce 6 mm z balzy tloušťky 2 mm a náběžnou lištu z balzy o průřezu 4 x 11 mm. Z balzy tloušťky 2 mm sestavíme koncový oblouk. Celek dokonale vybrousíme. Stejným způsobem sestavíme i druhou polovinu křídla. Poloviny po přesném slícování spojíme spojkou K3 – lepíme epoxidem. Dbáme na souosost a správnou velikost vzepětí. Doplníme vnitřní upravená žebra K1, balzový hranol K4, žebra K2 a všechny zbývající díly podle výkresu. Středovou část uzavřeme oboustranným potahem z balzy tloušťky 2 mm.
Dále z balzy tloušťky 6 mm slepíme a vybrousíme křidélka. Jejich náhon zhotovíme z ocelového drátu o průměru 2 mm a z trubky o rozměrech 3/2 mm, kterou zalepíme epoxidem do připraveného žlábku v odtokové liště. Dbáme na volný chod pák, ale bez vůlí. Doplníme střed křídla z balzy tloušťky 6 mm. Vše pečlivě do hladka vybrousíme. Křidélka připevníme otočnými plastovými závěsy až po dokončení povrchové úpravy. Dbáme, aby se otáčela lehce a dobře zalepíme náhonový drát.
Ocasní plochy s profilem rovné desky jsou příhradové, sestavené z lišt nařezaných z velmi lehké balzy tloušťky 4 mm. Jejich konstrukce je patrná z výkresu. Důsledně dbáme na souměrnost a co nejmenší hmotnost, ale ne na úkor pevnosti. Důležité jsou také pevnost a kvalita lepených spojů. SOP i VOP stavíme na rovné pracovní desce přímo na výkrese. Dobře vyschlé slepené díly vybrousíme do hladka a do tvaru podle výkresu. Kormidla vyřízneme z velmi lehké plné balzy tloušťky 4 mm a vybrousíme do klínového průřezu. Poloviny výškového kormidla spojíme vlepeným ocelovým drátem. Po konečné povrchové úpravě směrové i výškové kormidlo připevníme otočnými závěsy. Dbáme, aby se otáčela naprosto lehce. Na kormidla našroubujeme ovládací páky (například MP Jet).
Trup čtyřhranného průřezu sestavíme obvyklým postupem. Nejprve vyřízneme obě bočnice T1 z balzy tloušťky 2 mm, vyztužíme je díly T2 až T8 z balzy téže tloušťky, pásky z balzy o průřezu 2 x 8 a 2 x 12 mm a doplníme lišty pro uchycení serv z balzy o průřezu 4 x 12 mm. Díly T2, T5, T6 a T7 jsou rozdílné pro levou a pravou bočnici, zajišťují správné vyosení motorové přepážky T9.
Mezi hotové bočnice postupně vlepíme přepážky T10 až T13 z balzy tloušťky 2, respektive 4 mm, do prostoru náběžné hrany křídla přepážku z balzy o průřezu 4 x 20 mm, bukový hranol o rozměrech 6 x 12 x 42 mm pro uchycení šroubů křídla, desku z překližky tloušťky 5 mm pro uchycení podvozku P1 a vyosenou motorovou přepážku T9 z překližky tloušťky 2 mm. Po dokonalém zaschnutí lepidla spojíme vzadu přepážkou T15 z balzy tloušťky 2 mm bočnice k sobě. Za neustálé kontroly souměrnosti vlepujeme postupně zespodu i shora příčky z balzových lišt o průřezu 2 x 8 mm. Po této operaci trup z pracovní desky sejmeme a po celé délce uzavřeme jeho dno balzou tloušťky 2 mm s léty napříč. Vyřízneme otvory pro vstup i výstup chladícího vzduchu. Nainstalujeme táhla ke kormidlům (nejlépe plastové lanovody). Horní část trupu za odtokovou hranou křídla také uzavřeme balzou tloušťky 2 mm s léty napříč. Zabrousíme čelo trupu a nalepíme díl T14 z balzy tloušťky 4 mm. Doladíme dosedací plochu křídla, křídlo zajistíme ve správné poloze a svrtáme s bukovým hranolem v trupu vrtákem o průměru 3,2; do otvorů pak vyřízneme závity M4. V křídle převrtáme otvory na průměr 4 mm. Zalepíme rošt pod baterií z pásků balzy o průřezu 2 x 6 mm a ostruhu z překližky tloušťky 1,5 mm. Sestavíme odnímatelný kryt trupu před křídlem z dílů T16, T17 a z balzy tloušťky 2 mm. Nalepíme již hotové ocasní plochy, nejprve vodorovnou a potom svislou. Dbáme přitom na kolmost a souměrnost. Doplníme klín před SOP z balzy tloušťky 4 mm. Celý trup vybrousíme do hladka a do konečného tvaru podle výkresu.
Povrchová úprava modelu bude asi různorodá, každý má svůj oblíbený materiál a vyzkoušený pracovní postup. Barevnou kombinaci volíme podle vlastního vkusu, vhodné jsou kontrastní barvy a výrazně odlišené horní a spodní plochy kvůli snadnému rozlišení polohy modelu ve vzduchu.
Podvozkovou nohu P2 vyřízneme z duralového plechu tloušťky 1,5 mm, začistíme a ohneme do tvaru podle výkresu. Lehká kola o průměru přibližně 50 mm se otáčejí na hřídelích ze šroubů, zajištěna jsou maticemi s podložkami. Celek přišroubujeme k trupu šrouby s maticemi M2. Všechny šroubové spoje zajistíme proti nechtěnému povolení.
Motor. K pohonu je použit bezkomutátorový elektromotor BM-2410/12 s vrtulí GWS 9/4,7. Lze použít jakýkoliv jiný podobné velikosti a výkonu asi od 120 W. K napájení slouží tříčlánková Li-pol baterie přiměřené kapacity.
RC souprava musí umožňovat ovládání čtyř funkcí – směrovky, výškovky, křidélek a motoru. K ovládání motoru použijeme odpovídající regulátor. Části RC soupravy instalujeme podle obvyklých zásad a podle doporučení výrobce. Serva upevníme podle výkresu nebo podle vlastních zvyklostí. Náhony řízení musejí mít lehký chod bez zbytečných vůlí. Před připojením náhonů k pákám serv si ověříme, zda umožňují větší výchylky, než jaké přísluší maximálním výchylkám pák serv. V žádném případě nesmí dojít k mechanickému omezení výchylek pák serv – vedlo by to ke zvýšení proudové spotřeby serva a k jeho případnému následnému poškození.
Anténu přijímače vyvedeme co nejkratší cestou ven z trupu. Jednotlivé díly RC soupravy včetně serv a především baterii rozmístíme tak, abychom model vyvážili a přitom zachovali dobrý přístup k baterii při její výměně. Baterii zajistíme v požadované poloze hranoly z pěnového polystyrenu, které upravíme tak, aby nebránily průchodu chladícího vzduchu.
K zalétání modelu přistoupíme nejlépe v podvečer za klidného ovzduší. Při bezchybné stavbě probíhá zcela bez problémů. Model nezaklouzáváme, vypustíme jej hned napoprvé s motorem běžícím na plný výkon. Správně seřízený, nezkroucený a vyvážený model s plně nabitými akumulátory letí hned napoprvé. Výchylky kormidel pro začátek nastavíme raději menší, průběžně dolaďujeme délky táhel tak, aby trimovací páky na vysílači byly stále uprostřed, a postupně zvětšujeme výchylky tak, až obratnost modelu splňuje naše představy. Model létá svižně, řiditelnost i stabilita jsou výborné. Velký vliv na letové vlastnosti modelu mají jeho celková hmotnost, která by měla být co nejmenší, a výkon použitého pohonu.