Konstrukce | Carl Goldberg /Ing. Miloš Mikulka |
Rozpětí | 1860 mm |
Délka | 1421 mm |
Hmotnost | 1160 g |
Plošné zatížení | 25,38 g/dm2 |
Elektromotor | Turnigy D2836/8 |
Motorový model Comet Clipper zkonstruoval v roce 1938 slavný americký modelář Carl Goldberg. Své první modely postavil ve dvacátých létech minulého století. Mezi jeho nejznámější předválečné konstrukce, kromě modelů řady Comet, patří Valkyrie z roku 1937, vyznačující se rozpětím křídla cca tři metry a mimořádně složitou konstrukcí. Zájemci si model mohou prohlédnout na internetu, na stránkách Outerzone. V roce 1939 Goldberg zkonstruoval soutěžní motorový model Zipper, jímž fakticky započala éra moderních soutěžních motorových modelů. Tímto modelem, s ohledem na značnou tvarovou podobnost, byl zřejmě ovlivněn i Jaroslav Brož, když v roce 1942 zkonstruoval legendárního Antarese. Modeláři létající s volně létajícími modely dodnes používají „Goldbergův“ determalizátor.
Carl Goldberg byl také zakladatelem stejnojmenné modelářské firmy, která v USA působí dodnes. V padesátých letech minulého století svými konstrukcemi přispěl výrazným způsobem k rozvoji rádiem řízených modelů. Za svůj přínos pro rozvoj modelářství byl uveden do síně slávy AMA – Academy of Model Aeronautics.
Z internetových stránek Outerzone jsem si stáhl výkres motorového modelu Comet Clipper Mk1. Kabinový hornoplošník s eliptickým křídlem a vodorovnou ocasní plochou mne natolik zaujal, že jsem se rozhodl upravit jej pro pohon elektromotorem a řízení RC soupravou. Vyhovovala mi i jeho velikost – rozpětí křídla cca 1,9 m. Protože má elektromotor včetně baterie přiměřené kapacity hmotnost výrazně nižší než benzinový motor, kterým byl původní model poháněn, musel jsem do konstrukce modelu udělat několik zásahů, které sice zásadním způsobem neovlivnily vzhled modelu, ale odchylky od originálu to přece jen jsou. Přední část trupu v místě motorového krytu jsem prodloužil o cca 23 mm a původní symetrický profil vodorovné ocasní plochy nahradil sníženým profilem Clark-Y s rovnou spodní stranou. Záměnou profilu jsem dosáhl posunutí těžiště o asi 60 mm dozadu a částečně tak eliminoval nižší hmotnost elektropohonu. I přes použití nosného profilu na VOP jsem ji navrhl jako plovoucí. Diskuzi o použití nosného profilu u plovoucí výškovky nepovažuji za podstatnou. Veškeré řízení tohoto typu modelů totiž spočívá pouze v drobných korekcích letu, s cílem dovést model na přistání do požadovaného prostoru. O nějakém řízení a různých reakcích na potlačení a přitažení nemusíme tedy vůbec uvažovat. Mým základním cílem bylo, aby pro pohon modelu postačil motor Turnigy D2836/8 KV1100 o hmotnosti cca 70 g a baterie Li-pol 2s o kapacitě do 2 Ah. Letová hmotnost modelu by se měla pohybovat kolem 1 100 g. Všechna žebra křídla a ocasních ploch jsou proto maximálně vylehčena, což však vyžaduje při manipulaci s nimi během stavby velkou opatrnost. V případě ručního zhotovení žeber doporučuji vylehčení vypustit. S ohledem na pohon elektromotorem jsem mohl celou konstrukci modelu ještě dále odlehčit.
Na stavbu modelu je jako hlavní materiál použita balza, dále pak smrkové lišty a v menší míře topolová a letecká překližka.
Základem trupu jsou dvě bočnice slepené z balzových lišt a příček o průřezu 4 x 6 a 6 x 6 mm a z dílů z topolové překližky tloušťky 3 mm. Celek je pak spojen v přední části vlepenou deskou pro umístění pohonné baterie a přepážkami z topolové a březové překližky tloušťky 3 mm. V zadní části je spojen ložem plovoucí výškovky, které je vyřezáno z topolové překližky tloušťky 3 mm. Střed trupu je spojen příčkami z balzy 6 x 6 mm; v zadní části mají průřez 4 x 6 mm. Do trupu jsou dále vlepeny bukové hranoly o průřezu 10 x 10 mm, do kterých se zasunuje odnímatelný podvozek zhotovený z ocelového drátu o průměru 3 mm. Čelo motorového krytu, slepené z balzy a překližky, je upevněno k trupu bukovými kolíky.
Křídlo je dělené. Základním konstrukčním materiálem jsou smrkové lišty, z nichž jsou zhotoveny hlavní a pomocný nosník, na něž jsou navléknuta žebra z balzy tloušťky 2 mm, ve střední části z březové překližky tloušťky 3 mm. Spojky křídla jsou vyřezány z duralu tlustého 3 a 5 mm. K trupu je křídlo připevněno gumovými oky. Náběžná lišta je z balzy o průřezu 6 x 12 mm a je zpevněná smrkovou lištou o průřezu 2 x 3 mm, balzová odtoková lišta má rozměr 6 x 27 mm a je vyřezaná ze tří částí a slepená.
Ocasní plochy jsou konstrukční. Poloviny plovoucí výškovky jsou spojeny ocelovými dráty o průměru 2 mm. Svislá ocasní plocha je klasické celobalzové konstrukce.
Potah celého modelu je z Vliesu, s ohledem na velikost modelu je trup potažen dvěma vrstvami s vlákny položenými kolmo na sebe.
Směrovka a výškovka jsou ovládány servy o hmotnosti cca 10 g. Model je řízen RC soupravou Taranis s modulem a přijímačem Assan 2,4 GHz.
Pohonnou jednotku tvoří motor Turnigy D2836/8, regulátor 30 A, baterie Li-pol 2s o kapacitě 1,8 Ah a vrtule 11/7.
Kvůli nízkému plošnému zatížení je s modelem nejpříjemnější létání v klidném ovzduší do rychlosti větru cca 3 m/s.
Model je nakreslen tak, že veškeré stavební díly z balzy a překližky je možné vyřezat laserem. Kontakt na vyřezání stavebních dílů poskytnu na e-mailové adrese milos.m@centrum.cz.