Konstrukce | P. Amato / Z. Raška |
Rozpětí | 1170 mm |
Délka | 845 mm |
Hmotnost | 465 g |
Plošné zatížení | 18,38 g/dm2 |
Elektromotor | Speed 400 / 6 V + 7/3,5 |
Tento volně létající motorový model s krásně tvarovaným trupem zkonstruoval v roce 1949 italský modelář Prati Amato. Měl rozpětí 1 600 mm a poháněl jej spalovací motor O. S. A. M. GB 15. V motorovém letu stoupal v pravé spirále pod úhlem asi 45° a za 20 sekund motorového letu dosahoval slušné výšky, z níž dokázal běžně klouzat přes čtyři minuty.
Když jsem na jedné z posledních soutěží SAM-78 ve Valašském Meziříčí přišel vlastní vinou o svůj model Sokol, s nímž jsem soutěžil v kategorii E-400 Sport, potřeboval jsem postavit nový. Při procházení své sbírky podkladů jsem narazil na model Amato Mio, který mi hned padl do oka. Samozřejmě jsem jej musel patřičně zmenšit, aby jej „utáhl“ málo výkonný elektromotor při předepsané minimální hmotnosti 454 g.
Má replika je vybavena elektromotorem Speed 400 / 6 V s vrtulí 7/3,5, regulátorem JETI JES 012, přijímačem JETI Rex 4 a dvěma servy Hitec HS-55. Vše je napájeno z dvoučlánku Li-ion o kapacitě 2 100 mAh. Kostra modelu je skoro celá z balzy, trup oválného průřezu má skořepinovou konstrukci, vespodu je umístěn drátěný dvoukolový podvozek. Křídlo s dvojitým vzepětím je nedělené. Vše je lepeno Kanagomem zředěným v poměru 1 : 1 zaponovým nitrolakem, přímo na výkrese položeném na rovné pracovní desce a chráněném čirou plastikovou fólií netečnou vůči lepidlu. Samozřejmě, jak je mým zvykem, mám předem připraveny všechny přepážky, polopřepážky, žebra křídla i vodorovné ocasní plochy a potahy křídla, takže vlastně sestavuji jakousi stavebnici.
Trup je balzová skořepina, sestavená po polovinách. Základem trupu jsou dva hlavní podélníky – horní a dolní – ze smrkové lišty o průřezu 2 x 5 mm. Na části boků jsou směrem ke konci zužované bočnice z balzy tloušťky 3 mm, zbytek potahu tvoří pásky balzy o průřezu 2 x 5 mm. Polopřepážky 3 až 5a jsou vyřezány z překližky tloušťky 1,5 mm, zbylé 6 až 10 jsou z balzy téže tloušťky. Všechny po dvou kusech. Motorová přepážka 1 je z překližky tloušťky 2 mm, ve spodní části je k ní dolepen díl 1a z balzy tloušťky 7 mm. Přepážku 2, v níž je zakotvena podvozková noha, tvoří sendvič s jádrem 2a z překližky tloušťky 1,2 mm, vlastní přepážky 2 z překližky tloušťky 1,5 mm jsou k němu nalepeny z obou stran.
Polovinu trupu sestavujeme na rovné pracovní desce přímo na výkrese umístěném tak, aby přepážky 1 a 1a ležely mimo desku. Předem do požadovaného tvaru naohýbáme spodní i dolní podélník ze smrku o průřezu 2 x 5 mm a přišpendlíme je na příslušná místa výkresu. Pak mezi ně za kontroly kolmosti vlepujeme jednotlivé polopřepážky 3 až 10. Po zaschnutí shora přilepíme zúženou bočnici z balzy tloušťky 3 mm a střídavě – dole a nahoře – lepíme po obvodu pásky balzy o průřezu 2 x 5 mm. V místě uložení křídla vlepíme klín ze smrkové lišty o průřezu 3 x 8 mm, sloužící jako jeho lože. Po důkladném zaschnutí (nejlépe do druhého dne) trup sejmeme z výkresu a za kontroly kolmosti už jen v ruce dolepíme polopřepážky druhé poloviny, motorovou přepážku 1 a její spodní část 1a. Doplníme i druhou bočnici a desku serv z překližky tloušťky 1,5 mm. Pak vlepíme předem slepenou přepážku 2 pro uložení podvozku a desku z balzy o rozměrech 2 x 20 x 340 mm pro uložení pohonné baterie a dílů RC soupravy. Do trupu rovněž vlepíme plastové trubky lanovodů ovládajících kormidla. Nakonec přilepíme přepážky 3a a 5a, jež tvoří čela nástavby pro křídlo, a oplaňkujeme zbytek trupu – kromě nástavby pro křídlo. Po důkladném zaschnutí trup vybrousíme na čisto, v zadní části doplníme lože vodorovné ocasní plochy, spodní ploutev z balzy tloušťky 3 mm a nahrubo vybrousíme přechod VOP do trupu, předem slepený ze dvou dílů z balzy tloušťky 10 mm. Nad deskou serv vyřízneme víčka pro přístup k servům; po jejich montáži je lehce přilepíme kapkou lepidla. Přechod trupu do křídla dokončíme, až budeme mít hotové křídlo.
Podvozek je řešen jako odnímací, noha se zasunuje do přepážky 2. Je ohnuta z ocelového drátu o průměru 1,2 mm a opatřena lehkými koly o průměru 35 mm. Kdo podvozek odnímat nepotřebuje, může jej do trupu zalepit napevno.
Svislá ocasní plocha s profilem rovné desky je slepena podle výkresu z dílů a lišt nařezaných z balzy tloušťky 3 mm. Směrové kormidlo je otočně zavěšeno na páscích Vliesu s léty napříč. Dole je ke směrovce přilepena ovládací páka z překližky tloušťky 1,5 mm – nejlépe až po potažení.
Vodorná ocasní plocha má nosný profil stejný jako předloha. Má eliptická zakončení, nemá vzepětí a její náběžná část má shora tuhý potah z balzy tloušťky 1 mm. Žebra V1 až V4 jsou vyřezána z balzy tloušťky 1 mm, středové žebro je zdvojené. Náběžná lišta je z balzy o průřezu 4 x 6 mm, eliptická zakončení jsou ve špendlíkové šabloně lamelována ze čtyř pásků balzy o průřezu 1 x 6 mm. Hlavní nosník tvoří lišta z tvrdé balzy o průřezu 3 x 7 mm, stejný průřez mají i balzové lišty v místě oddělení kormidla. Náběžná lišta kormidla je přilepena pod úhlem 15°. Odtoková lišta VOP je do klínového průřezu vybroušena z balzové lišty 3 x 12 mm, okrajové oblouky jsou vyřezány z balzy tloušťky 5 mm.
Vodorovná ocasní plocha je lepena přímo na výkrese. K základní kostře jsou dolepeny výztužné trojúhelníky z balzy 3 mm, střed kormidla z balzy tloušťky 7 mm a tuhý potah náběžné části z balzy o průřezu 1 x 25 mm. Pole mezi žebry ve střední části VOP je vylepeno balzou tloušťky 1,5 mm podle výkresu. Hotová VOP je vybroušena na čisto, výškové kormidlo je na horní straně otočně zavěšeno na pásku Vliesu s léty napříč, ovládací páka kormidla z překližky tloušťky 1,5 mm je přilepena až po potažení.
Křídlo s profilem podobným známému Clark-Y je nedělené s dvojitým vzepětím. K trupu se vzadu připevňuje jazýčkem z překližky o rozměrech 1,5 x 20 x 20 mm, vpředu je k bambusovému kolíku o průměru 3 mm zalepenému v trupu připoutáno gumovým okem přes nástavbu. Žebra K1 až K5 vyřízneme z balzy tloušťky 1,5 mm, v místech lomení jsou zdvojená. Náběžná lišta je z balzy o průřezu 4 x 10 mm, v místě eliptického zakončení křídla je ve špendlíkové šabloně lamelována ze čtyř pásků balzy o průřezu 1 x 10 mm. Odtoková lišta má základ z balzy o průřezu 4 x 13 mm, je sbroušena do klínového průřezu a jsou do ní vypilovány zářezy pro žebra. Eliptické zakončení je lamelováno ve špendlíkové šabloně z devíti pásků balzy o průřezu 1 x 4 mm. Hlavní nosník tvoří dvě pásnice o průřezu 2 x 3 mm z tvrdé balzy, v prostorech mezi žebry jsou spojené stojinami z balzy tloušťky 1,5 mm s léty napříč. Náběžná část je polepena shora i zespodu balzou tloušťky 1 mm o šířce 30 mm, prostor mezi středovými žebry je vylepen balzou tloušťky 2 mm. V místech lomení jsou balzové stojiny mezi pásnicemi nosníku nahrazeny spojkami z překližky tloušťky 1,5 mm a v místech připojení uší jsou u náběžné a odtokové lišty trojúhelníkové výkližky z balzy tloušťky 5 mm. Spoj polovin křídla je zpevněn širšími balzovými výkližky, u odtokové lišty mají tloušťku 10 a 5 mm, u náběžné lišty 7 mm.
Křídlo se sestavuje po částech na rovné pracovní desce, po dokončení je vybroušeno na čisto a na střední části je za slícování z trupem sestavena nástavba podle výkresu. V zadní části, v místě uložení upevňovacího překližkového jazyku, je zpevněna balzou tloušťky 10 mm.
Potah modelu je z Vliesu, který předem obarvíme podle zamýšleného zbarvení. Ke kostře jej lepíme lepicím nitrolakem, vypneme proudem horkého vzduchu z vysoušeče vlasů a impregnujeme třemi nátěry vypínacího nitrolaku. Případné barevné doplňky můžeme naznačit emaily. Během vypínání a impregnace potahu dbáme na to, aby se díly nezkroutily.
Montáž. Ocasní plochy přilepíme za kontroly kolmosti a souměrnosti k trupu na tupo. Do trupu přišroubujeme serva. Kormidla jsou naháněna lanovody s táhly z ocelové struny o průměru 0,8 mm. Do přední části přišroubujeme elektromotor, další díly pohonu a RC soupravy rozmístíme tak, abychom jimi zároveň model vyvážili. Přijímač a regulátor připevníme obostrannou samolepicí páskou s pružnou vložkou, baterii ve správné poloze proti posunutí zajistíme hranoly pěnového polystyrenu nebo ji připevníme samolepicím suchým zipem.
Po dokončení montáže ještě jednou zkontrolujeme polohu těžiště, zda model není zkroucený a zda odpovídají velikosti a smysl výchylek kormidel. V případě, že se s modelem budeme chtít zúčastnit soutěží v kategorii E-400 Sport, zkontrolujeme, zda je jeho hmotnost minimálně 454 g. Pokud má náš model hmotnost nižší, dovážíme jej na předepsanou hmotnost v těžišti.
Model nezaklouzáváme, pokud je vše v pořádku, s nabitou baterií jej vypustíme s naplno pracujícím motorem a podle potřeby dotrimujeme.