v košíku není žádný produkt
6,80 €
RC kachna s elektropohonem, rozpětí 1000 mm, konstrukce Ing. Juraj Tinka, zpracoval Z. Raška
Konstukce | Ing. Juraj Tinka |
Zpracoval | Zdeněk Raška |
Rozpětí | 1000 mm |
Délka | 800 mm |
Hmotnost | 175 g |
Plocha | 18,9 dm2 |
Zatížení | 9,3 g/dm2 |
Motor | střídavý, průměr 18 mm |
Ing. Juraj Tinka je mezi modeláři znám svými experimentálními a neobvyklými modely. Často dokáže úspěšně realizovat nápad, na kterém by si jiný vylámal zuby. Podobný byl i zrod tohoto modelu, u nějž se jemu vlastní elegancí vypořádal s méně známou či opomíjenou koncepcí nazývanou kachna, u níž je vodorovná ocasní plocha umístěna před křídlem. Před časem jsme s Jurajem probírali různé létající zvláštnosti jako létající placku, samokřídla různých tvarů a velikostí či právě letouny kachní koncepce. Ty jej nejvíce zaujaly, takže zrníčko nápadu v hlavě zrálo, až v době předvánočního shonu uzrálo a Juraj na arch balicího papíru narýsoval právě tuto kachnu, později nazvanou Kvak. Možná k jejímu zrodu přispělo i to, že by si poněkud jinou – dozlatova upečenou – přál na talíři. Stačilo vlastně jen pár výpočtů polohy těžiště, pár náčrtů a Kvak byl na papíře. Pro zmenšení odporu Juraj malý pohonný elektromotor umístil na pylon, jenž se pro kluz sklápí do trupu. V krátké době pak model postavil a ještě v prosinci loňského roku zalétal. Model už při prvním letu spořádaně stoupal a docela solidně klouzal. V onen prosincový den bylo nádherné klidné počasí, takže nezůstalo jen u jednoho letu a během poledne, kdy byl vzduch trochu prohřátý sluncem, se Kvak vydal na oblohu mnohokrát. Celkem byl tehdy ve vzduchu přes dvě hodiny. Přestože Juraj během prvních letů – aby ověřil všechny možnosti – měnil polohu těžiště a úhly nastavení, nejlépe Kvak létal s původním seřízením. Pro zlepšení kluzu byl pouze na kachní plochu doplněn turbulátor z nitě o průměru 0,5 mm, nalepené 10 mm od náběžné hrany.
Tento neobvyklý model s výbornými letovými vlastnostmi a nezáludným řízením jistě zaujme na každém modelářském letišti. Navíc docela dobře létá v termice. Je převážně balzový, s nenáročným vybavením. Pohonnou jednotku tvoří malý střídavý elektromotor o průměru 18 mm čínské provenience, pohánějící vrtuli o rozměrech 6/3 a napájený z dvoučlánku Li-pol o kapacitě 300 mAh. Směrovka a výškovka jsou ovládány dvěma pětigramovými servy Dymond D-47, otáčky motoru ovládá regulátor JETI JES 006 a přijímač je JETI Duplex REX 4.
Trup obdélníkového průřezu má bočnice a spodní a horní část z balzy tloušťky 2 mm. Bočnice jsou v rozích po celé délce vyztuženy balzovými lištami o průřezu 3 x 3 mm, v místě uložení křídla jsou balzové lišty o průřezu 3 x 10 mm. Přepážky 1 až 6 jsou vyřezány z balzy tloušťky 1,5 mm; ve spodní části mají vyřezány otvory o průměru cca 5 mm pro vodiče od jednotlivých částí RC soupravy. Spodní i horní potah trupu z balzy tloušťky 2 mm má léta kolmo ke směru letu. V horním potahu jsou dvě odnímatelná víka; první je pro přístup k přijímači, pod druhým je uložena pohonná baterie. Obě víka mají léta dřeva po směru letu, víko kryjící přijímač postačí připevnit čirou samolepicí páskou, více používané víko nad prostorem pohonné baterie upevníme vpředu magnetem o průměru 5 mm a vzadu jazykem z překližky o rozměrech 0,6 x 15 x 30 mm. V horním potahu jsou rovněž otvory pro zasunutí pylonu nesoucího kachní plochu, pro zasunutí pylonu s motorem a zářez pro zalepení svislé ocasní plochy. V zadní části trupu vyvrtáme otvory o průměru 2 pro bambusové kolíky oka poutací gumy křídla. Poloha křídla je na trupu vymezena vpředu balzovou lištou klínového průřezu 3 x 10 mm a vzadu balzovou lištou o průřezu 2 x 4 mm. Úhel nastavení křídla je 2°. Servo ovládající směrovku je umístěno pod křídlem a je přístupné po jeho sejmutí. Po dokončení jsou všechny hrany trupu lehce zaobleny.
Pylon nesoucí kachní plochu má náběžnou a odtokovou část z balzy tloušťky 4 mm. Obě jsou přilepeny k jedné bočnici z balzy tloušťky 3 mm, jejíž tvar stanoví úhel nastavení kachní plochy – musí být 6°. Po zaschnutí je přilepena druhá bočnice a náběžná i odtoková část jsou zaobleny. Nakonec je k horní části pylonu přilepena úložná deska kachní plochy z překližky tloušťky 1,5 mm a do odtokové části je šikmo vetknut bambusový kolík o průměru 2 mm pro oko poutací gumy. Po zalepení pylonu do trupu přilepíme z obou stran náběžné části pylonu díly z balzy tloušťky 7 mm tvořící hlavici trupu. Po zaschnutí je opracujeme, aby plynule navazovaly na trup. Servo výškovky je umístěno uprostřed kachní plochy, dráty od něj vedeme středovým otvorem v pylonu. Kabel k přijímači řešíme tak, aby bylo možné kachní plochu se servem pro transport snadno sejmout.
Sklopný pylon nesoucí motor je v trupu otočně upevněn na čepu z ocelového drátu o průměru 2 mm procházejícího napříč trupem. Do vzpřímené polohy se dostává tahem vrtule, sklápí se odporem vzduchu po zastavení motoru. Hlavní část pylonu je vyřezána z lipového prkénka o rozměrech 10 x 13 x 125 mm, na náběžnou část je nalepena balza tloušťky 2 mm a zaoblena. V místě průchodu otočného čepu je trup zevnitř zpevněn výztuhami z balzy tloušťky 3 mm a překližky tloušťky 1,5 mm. Otvor pro čep je v trupu vyvrtán nejlépe ve stojanové vrtačce stejně jako otvor v pylonu. Případnou vůli mezi trupem a pylonem můžeme vymezit balzou příslušné tloušťky nalepenou z obou stran spodní části pylonu. Pro ztlumení rázu při sklopení pylonu je v trupu zalepen hranol měkčí gumy.
Svislá ocasní plocha je vyříznuta z prkénka balzy tloušťky 3 mm nejlépe zrcadélkového řezu, aby se nekroutila. Náběžná a odtoková část kormidla i kýlovky jsou zaobleny. Směrovka je zavěšena na páscích Vliesu s léty napříč, ve spodní části je zalepena ovládací páka z překližky tloušťky 1,5 mm. Hotová SOP je za kontroly kolmosti pečlivě zalepena do zářezu v trupu.
Kachní plocha obdélníkového půdorysu je rovná, bez vzepětí. Je sestavena klasicky ze žeber a lišt. Ve střední části jsou dvě žebra z tvrdší balzy tloušťky 2 mm; do zářezů v nich je zasunuto servo výškového kormidla. Zbývajících dvanáct žeber je z balzy tloušťky 1,5 mm. Hlavní nosník tvoří smrková lišta o průřezu 3 x 3 mm, jež prochází otvory v žebrech. Náběžná lišta je do tvaru přední části profilu vybroušena z balzy o průřezu 4 x 6 mm, odtoková lišta stabilizátoru je z balzy o stejném průřezu. Kachní plochu slepíme přímo na výkrese položeném na rovné desce a chráněném čirou plastovou fólií netečnou vůči lepidlu. Vlepíme i všechny rohové výztuhy z balzy tloušťky 2 mm, horní tuhý potah střední části z balzy tloušťky 1 mm, do nějž vyřízneme podélný otvor pro páku serva, a zakončení z balzy tloušťky 7 mm. Po zaschnutí kachní plochu sejmeme z výkresu a vybrousíme do přesného tvaru náběžnou lištu a obě zakončení. Výškové kormidlo je do klínového průřezu vybroušeno z prkénka lehké balzy o rozměrech 5 x 25 mm. Na horní straně je ke stabilizátoru otočně připevněno pásky Vliesu s léty napříč. Ovládací páka z překližky tloušťky 1,5 mm je ke kormidlu přilepena shora. Nakonec do kachní plochy zespodu vlepíme mikroservo a doplníme spodní tuhý potah střední části z balzy tloušťky 1 mm.
Křídlo s vlastním profilem je nedělené, se vzepětím do tvaru písmene U. Sestaveno je stejně jako kachní plocha klasicky z žeber a lišt. Dvě středová žebra A a čtyři žebra v místech lomení B jsou z balzy tloušťky 2 mm, všechna zbylá žebra B až I jsou z balzy tloušťky 1,5 mm. Náběžná lišta je vybroušena z balzy o průřezu 4 x 6 mm, hlavní nosník je ze smrku o průřezu 3 x 6 mm a odtoková lišta je do klínového průřezu vybroušena z balzy 4 x 15 mm. Jsou do ní vypilovány zářezy pro zapuštění žeber. Z předem připravených dílů nejprve slepíme na výkrese chráněném čirou plastovou fólií střední část křídla, přičemž krajní žebra lepíme podle šablony se sklonem rovnajícím se polovině vzepětí. Zalepíme i všechny rohové výztuhy z balzy tloušťky 2 a 4 mm a spodní a horní potah střední části z balzy tloušťky 1,5 mm. Stejným způsobem slepíme i obě uši křídla – žebra v místech lomení lepíme podle šablony se sklonem poloviny vzepětí – a ke krajovým žebrům dolepíme zakončení z lehké balzy tloušťky 10 mm. Jednotlivé části křídla vybrousíme načisto, odřízneme přesahující lišty a slícujeme uši se střední částí tak, aby jejich vzepětí bylo u obou shodné a odpovídalo údaji na výkrese. Pak uši natupo přilepíme ke střední části, přičemž spoj zpevníme výztuhami z překližky tloušťky 0,6 mm, nalepenými z obou stran hlavního nosníku. Po potažení na odtokovou lištu ve střední části křídla shora přilepíme pásek překližky tloušťky 0,6 mm proti otlačení poutací gumou.
Na trup a svislou ocasní plochu modelu přilakujeme tenký potahový papír (Modelspan, Japan), křídlo a kachní plochu potáhneme Vliesem. Na kostru jej lepíme lepicím nitrolakem, vypneme proudem teplého vzduchu z vysoušeče vlasů a impregnujeme třemi nátěry napínacího nitrolaku. Případné barevné doplňky si každý může zvolit podle svého vkusu. Asi 10 mm od náběžné hrany na kachní plochu shora po celém rozpětí nalepíme turbulátor z nitě o průměru asi 0,5 mm.