v košíku není žádný produkt
6,80 €
Jednoduchý rekreační RC elektrolet, rozpětí 996 mm, konstrukce Antonín Souček
Konstrukce | Antonín Souček |
Rozpětí | 996 mm |
Délka | 730 mm |
Motor | Speed 400 |
Ovládané funkce | S, V, M |
Matt je malý, materiálově nenáročný RC model určený k rekreačnímu polétání. K jeho pohonu slouží levný stejnosměrný elektromotor řady 400, který umožňuje svižné létání na minimálním prostoru i za mírného větru. Matt létá podobným stylem jako dříve velmi oblíbené modely na spalovací motory o zdvihovém objemu 0,8–1 cm3. Pokud by se nám zdál jeho letový projev málo svižný, lze ho oživit zabudováním motoru řady 480, případně vhodného střídavého elektromotoru. Ovládány jsou směrovka, výškovka a otáčky motoru.
Konstrukce modelu je jednoduchá, model má dobré letové vlastnosti, jeho let je klidný, bez záludností. Jeho stavbu je možné doporučit i začátečníkům bez předchozí stavební pra x e, ovšem pod dohledem někoho zkušenějšího; ušetří si tak nejedno zklamání. Pro létání s modelem jsou již nutné určité návyky nebo alespoň dohled zkušenějšího pilota, který model zalétá a seřídí.
Na stavbu použijeme co nejlehčí balzu, převážně střední tvrdosti, nikoliv však na úkor pevnosti. Tvrdší použijeme jen na náběžnou lištu křídla a na potah spodní části trupu vepředu. Během celé stavby dbáme na kvalitní lepení všech dílů. Před zahájením práce doplníme do výkresu rozmístění RC soupravy, lože serv a případné další změny. K lepení použijeme acetonové lepidlo (Kanagom), větší plochy lepíme disperzním lepidlem (Herkules), více namáhané spoje epoxidem.
Křídlo je nedělené, bez křížení, k trupu se přivazuje gumovými oky. Poloviny křídla sestavujeme na rovné pracovní desce, přímo na výkrese ve skutečné velikosti chráněném čirou plastovou fólií netečnou vůči lepidlu. Nejprve přišpendlíme k desce spodní pásnice hlavního i pomocného nosníku ze smrkových lišt o průřezu 2 x 4 a odtokovou lištu, již do klínového průřezu vybrousíme z balzové lišty 5 x 20 a jehlovým pilníkem do ní vypilujeme zářezy pro zapuštění žeber. Žebra křídla K1 v bloku mezi šablonami z plechu či překližky vybrousíme z pásků balzy tloušťky 1,5. Hotová žebra přilepíme ke spodním pásnicím nosníků a k odtokové liště. Středová žebra K2 upravíme z žeber K1 snížením o tloušťku tuhého potahu a zalepíme je do křídla – kořenová se sklonem podle výkresu. Pak mezi žebra ke spodním pásnicím nosníků přilepíme stojiny z balzy tloušťky 1,5 s léty napříč a nosníky dokončíme přilepením horní pásnice ze smrku o průřezu 2 x 4 . Pak doplníme náběžnou lištu z lišty tvrdé balzy o průřezu 5 x 5. Polovinu křídla dokončíme zalepením trojúhelníkových výkližků z balzy tloušťky 1,5 a okrajového oblouku z velmi lehké balzy tloušťky 10. Střední část křídla oboustranně potáhneme balzou tloušťky 1,5. Po zaschnutí v kořenových žebrech K2 vypilujeme otvory pro zasunutí spojek křídla K3 a K4 z překližky tloušťky 4 a celou polovinu křídla vybrousíme na čisto do tvaru podle výkresu. Stejným způsobem sestavíme i druhou polovinu křídla. Poloviny po přesném slícování spojíme díly K3 a K4 – lepíme epoxidem a dbáme na správnou velikost vzepětí. Po přebroušení můžeme celý střed křídla přelaminovat tenkou skelnou tkaninou. Nakonec nalepíme shora k odtokové liště díl K5 z překližky tloušťky 0,8, který chrání křídlo před otlačením oky poutací gumy.
Ocasní plochy s profilem rovné desky mají příhradovou konstrukci sestavenou z lišt o průřezu 4 x 10 a 4 x 8, nařezaných z prkénka lehké balzy. Ze stejné balzy jsou i rohové trojúhelníkové výkližky a trojúhelníkový přechod kýlovky do trupu. Svislou i vodorovnou sestavujeme na rovné pracovní desce přímo na výkrese chráněném čirou plastovou fólií. Po zaschnutí díly vybrousíme do hladka, do tvaru podle výkresu. Náběžné a odtokové hrany zaoblíme. Výškovku vyřízneme z velmi lehké balzy tloušťky 4, k jejím koncům přilepíme lišty z téže balzy s léty kolmo a celek vybrousíme do klínového průřezu. Po konečné povrchové úpravě – potažení – kormidla připevníme otočnými závěsy, dbáme, aby se otáčela naprosto lehce. Na kormidla přišroubujeme ovládací páky (například MP Jet).
Trup čtyřhranného průřezu sestavíme z bočnic, přepážek a spodního a horního potahu. Z balzy tloušťky 2 vyřízneme bočnice T1, vyztužíme je díly T2 až T6 a T13 z balzy téže tloušťky a balzovými lištami o průřezu 2 x 10. V přední části přidáme balzové lišty trojúhelníkového průřezu 4 x 4. K jedné bočnici přilepíme za kontroly kolmosti přepážky T7 až T11. Motorová přepážka T7 a přepážka T10 jsou z překližky tloušťky 2, přepážky T9 a T11 jsou slepené z balzových lišt o průřezu 3 x 10. Čelní přepážku T8 z balzy tloušťky 3 k trupu lepíme až nakonec. Dále vlepíme desku pro upevnění podvozku P1. Na vzniklou sestavu přilepíme druhou bočnici a trup po dokonalém zaschnutí spojíme vzadu přepážkou T12 z balzy tloušťky 2 a shora i zdola doplníme příčky z balzových lišt o průřezu 2 x 10. Vše lepíme postupně a neustále kontrolujeme souměrnost trupu. Po zaschnutí trup zdola po celé délce uzavřeme dnem z balzy tloušť- ky 2, do nějž v přední části vyřízneme otvor pro vstup chladicího vzduchu. Nainstalujeme táhla ke kormidlům (lanovody). Horní část trupu za odtokovou hranou křídla a v přední části uzavřeme rovněž balzou tloušťky 2 a zespodu dolepíme ostruhu ze dvou vrstev balzy tloušťky 2. Pak celý trup vybrousíme načisto do tvaru podle výkresu a přilepíme již hotové ocasní plochy – nejprve vodorovnou a potom svislou. Dbáme na kolmost a souměrnost. Rošt pod baterii sestavený z balzových lišt o průřezu 3 x 8 a 2 x 8 zalepíme až podle polohy baterie. Poutací kolíky z hliníkového drátu o průměru 2 zalepíme až po konečné povrchové úpravě.
Všechny díly modelu dvakrát nalakujeme vrchním lesklým nebo zaponovým nitrolakem. Po každém nátěru povrch lehce přebrousíme. Na potah je nejvhodnější barevný papír Modelspan či Japan. Je vhodné použít výrazné barevné odstíny a dostatečně rozlišit spodní a horní plochy kvůli snadnému určení polohy modelu za letu. Potah nalakujeme napínacím nitrolakem, položíme 4 až 6 vrstev podle hustoty laku. Na poslední vrstvu použijeme vrchní lesklý nitrolak. Model je pochopitelně možné požehlit fólií, v tomto případě povrch dílů nelakujeme.
Podvozek P2 vyřízneme z duralového plechu tloušťky 1,5, začistíme a ohneme do tvaru podle výkresu. Lehká kola o průměru asi 50 otočně připevníme šrouby, podložkami a maticemi. Celek přišroubujeme k trupu.Všechny šroubové spoje zajistíme barvou.
Model může být poháněn elektromotorem řady 400 / 6 V, případně 480 bez dalších úprav konstrukce. K jeho napájení použijeme dvoučlánek Li-pol o kapacitě 1 200– –1 700 mAh. Vrtule se nejvíce osvědčila šedá Graupner 6/3. Motor odrušíme keramickým kondenzátorem 68 nF. Lze použít i motor 400 / 12 V napájený vhodným tříčlánkem Li-pol. Po úpravě konstrukce přední části trupu je možné použít vhodný střídavý motor .
RC souprava musí umožňovat ovládání tří funkcí: směrovky, výškovky a motoru. Serva umístíme do trupu vedle sebe, vhodná jsou například Graupner C341 nebo jiná podobné velikosti. K ovládání motoru se plně osvědčil regulátor JETI JES 012. Části RC soupravy zabudujeme podle obvyklých zásad a doporučení výrobce. Serva přišroubujeme vruty do balzových hranolů. Táhla řízení musejí mít lehký chod bez zbytečných vůlí. Anténu přijímače vyvedeme co nejkratší cestou ven z trupu a necháme ji volně vlát za modelem nebo ji přichytíme k SOP. Rozmístěním jednotlivých částí a polohou baterie model vyvážíme. Baterii zajistíme v požadované poloze hranoly z pěnového polystyrenu, které upravíme tak, aby nebránily průchodu chladicího vzduchu.
K zalétání přistoupíme nejlépe v podvečer za klidu. Při bezchybné stavbě je zcela bez problémů. Model nezaklouzáváme, vzlétáme hned napoprvé s naplno běžícím motorem. Správně seřízený, nezkroucený a vyvážený model letí hned napoprvé. Výchylky kormidel pro začátek nastavíme raději menší, doladíme délky táhel tak, aby trimovací páky na vysílači byly uprostřed. Postupně zvětšujeme výchylky kormidel, až obratnost modelu splní naše představy. Model není plnokrevný akrobat, normální přemet zaletí, do vývrtky se mu moc nechce, případně až po zvětšení výchylek kormidel. Vzlétame z ruky a dáváme pozor na přetažení modelu.