Konstrukce | Zdeněk Raška st. |
Rozpětí | 1110 mm |
Délka
| 760 mm
|
Plocha křídla | 19,06 dm2 |
Plošné zatížení | 22,3 g/dm2 |
Motor | Speed 400
|
Ovládané funkce | S, V, M, Kř
|
Vznik tohoto známého letounu lze datovat do roku 1959, kdy Ing. Orlowski zahájil vývojové práce. Prototyp vzniknuvší podle jeho návrhu poprvé vzlétl v roce 1961, avšak jeho výkony a letové vlastnosti nebyly uspokojivé. Proto skupina techniků vedená Ing. Žurakovským projekt celokovového hornoplošníku od základu přepracovala. Velmi netradičně byl vyřešen třeba vstup do čtyřmístné kabiny – místo obvyklých čtyř dveří jen dvoje, ale značně rozměrné. Prototyp přepracované verze označené Wilga 2 byl úspěšně zalétán v srpnu roku 1963. Sériově byla Wilga vyráběna v několika verzích – aeroklubové, sanitní, dopravní či zemědělské. Pro export byla podle požadavků zákazníků konstrukce upravena pro montáž motoru Continental O-470 o výkonu 225 k, jenž poháněl kovovou dvoulistou vrtuli. Stroje vybavené tímto motorem byly označovány Wilga C a létaly především v Indonésii.
Základní a nejrozšířenější sériovou verzí letounu byly letouny označené Wilga 35 a poháněné sovětským, v Polsku licenčně vyráběným hvězdicovým motorem AI-14 o výkonu 260 k. Prototyp této verze poprvé vzlétl 31. prosince 1965.
Letoun byl postupně modernizován, byly instalovány různé motory včetně plochých Lycomingů, dostaly modernější přístrojové vybavení atp. Sériová výroba byla ukončena v roce 2006, bylo postaveno přes 1000 kusů.
Před zahájením stavby si připravíme rovnou pracovní desku, čirou plastovou fólii na ochranu výkresu před lepidlem, ostré špendlíky a všechen potřebný materiál. Osobně stavbu zahajuji vyřezáním všech dílů modelu z balzy a překližky, nařezáním všech balzových lišt a jejich sbroušení do požadovaných tvarů (odtoková a náběžná lišta). Rovněž slepím ze smrkových lišt o průřezu 2 x 5 páteř trupu. Vznikne nám tak jakási stavebnice a sestavování jednotlivých částí modelu jde pěkně od ruky. Během stavby zhotovuji a vlepuji vlastně jen rohové výztuhy a případné díly potahů a výplní.
Zadní část trupu – po přepážku 10 – slepujeme z polopřepážek lepených k páteři trupu předem slepené ze smrkových lišt o průřezu 2 x 5 přímo na výkrese. Během schnutí kontrolujeme kolmost polopřepážek vůči páteři, po zaschnutí do zářezů v nich vlepíme boční tvarový podélník. Základ poloviny trupu poté plaňkujeme balzovými lištami o průřezu 1,5 x 5 (směrem dozadu zúženými na šířku 3) a během schnutí je zajišťujeme špendlíky. Vlepíme horní výztuhu – část bočnic z balzy tloušťky 3 – včetně rohových výztuh. Vzadu polovinu trupu zakončíme hranolem slepeným z balzy tloušťky 10 a nástavbou z balzy tloušťky 7 pro uložení VOP.
Po důkladném zaschnutí – nejlépe do druhého dne – polovinu trupu sejmememe z desky. Již v ruce – opět za kontroly kolmosti – přilepíme polopřepážky druhé poloviny a boční tvarový podélník. Z ocelového drátu o průměru 1 ohneme ostuhu a vlepíme ji na místo podle výkresu včetně zajišťovací destičky. Pak balzovými lištami plaňkujeme i zbytek trupu. Po důkladném zaschnutí zabrousíme plaňky podle polopřepážek 10 a přilepíme k nim úplnou přepážku 10 z překližky tloušťky 1,5. Postupně mezi podélníky vsadíme přepážky 5 až 9, gumovými oky je stáhneme ke smrkovým lištám a po pečlivé kontrole souměrnosti a kolmosti je zalepíme. V místě uložení křídla, v místě náběžné lišty, vlepíme příčné výztuhy s již vlepenou překližkovou destičkou. Do trupu rovněž vlepíme bukové hranoly o průřezu 10 x 10 s vyvrtanými otvory pro drátěné nohy podvozku. Pak vlepíme základovou desku z balzy tloušťky 2 o rozměrech 50 x 205 s příslušnými otvory pro serva a další RC vybavení. Pro zvýšení pevnosti na ni přilakujeme potahový papír a několikrát nalakujeme. Přední část trupu mezi přepážkami 7 až 10 polepíme balzou tloušťky 1,5 a díly z balzy téže tloušťky ohraničíme okna kabiny. Přesahy tuhého potahu zabrousíme tak, aby lícovaly s přepážkou 7, a dolepíme segmenty z balzy tloušťky 2, abychom mohli slepit kryt hvězdicového motoru.
Kryt slepíme na trupu ze dvou dílů z balzy tloušťky 1,5 (jejich rozvinutý tvar je na výkrese), po zaschnutí zabrousíme čelo podle přepážky 5 a nalepíme mezikruží, předem slepené z dílů 2 až 4 z balzy tloušťky 7 a 10. Před přilepením k přepážce 5 vnitřní prostor mezikruží upravíme do tvaru podle výkresu, pak přilepíme motorovou přepážku 1 z překližky tloušťky 3 s vyvrtanými všemi otvory a celek do tvaru nahrubo opracujeme nožem a brusnými papíry. Do konečného tvaru čelo motorového kry- tu vybrousíme až po dolepení k přepážce 5, zároveň na čisto vybrousíme celý trup.
Díly nohou hlavního podvozku naohýbáme do tvaru podle výkresu z ocelového drátu o průměru 2, vsuneme do otvorů v bukových hranolech vlepených do trupu, srovnáme, spoj vzpěry s nohou ovineme tenkým drátem a spájíme cínem. Spoj pak zakryjeme kouskem teplem smrštitelné hadičky. Dolepíme kapotáž noh z balzy tloušťky 1,5 a nasadíme lehká kola s pneumatikami z pěnové pryže o průměru 50. Proti vypadnutí je zajistíme pojistnými kroužky. Každá polovina podvozku se těsně zasouvá do otvorů v bukových hranolech trupu, další zajištění není potřeba.
Ocasní plochy s profilem rovné desky mají příhradovou konstrukci slepenou přímo na výkrese z balzových lišt o průřezech 2 x 4, 4 x 8, 4 x 12 a z dílů nařezaných z balzy tloušťky 4. Ploška v přechodu kýlovky do trupu je z balzy tloušťky 3. Kormidla jsou otočně zavěšena na páscích Vliesu, páky jsou z překližky tloušťky 1,5. Táhla od serv ke kormidlům jsou ze smrkových lišt o průřezu 4 x 4, na straně u serva mají zakončení z hliníkového drátu opatřené vidličkou, na straně u kormidla je patřičně naohýbaný drát zasunut do otvoru v páce kormidla.
Křídlo s profilem s rovnou spodní stranou – ne nepodobnému profilu Clark-Y – je nedělené, k trupu se vpředu připevňuje plastovým šroubem M4 x 25, vzadu jej drží dva bambusové kolíky o průměru 3. Po celé délce náběžné hrany je vybaveno sloty. Všechna žebra jsou zhotovena nejlépe najednou v bloku z balzy tloušťky 1,5, pouze v místech uložení serv a u křidélek jsou zpevněna díly z balzy tloušť- ky 4 nebo 5. Koncové oblouky a potah střední části křídla jsou z balzy tloušťky 2, náběžná lišta je vybroušena z balzy o průžezu 4 x 9, odtoková lišta je do klínového průřezu sbroušena z balzy 4 x 15 a jsou do ní vypilovány zářezy pro zapuštění žeber. Hlavní nosník tvoří dvě pásnice ze smrkových lišt o průřezu 2 x 4, pomocný dvojice pásnic ze smrku o průřezu 2 x 3. Mezi pásnicemi obou nosníků jsou v prostorech mezi žebry vlepeny stojiny z balzy tloušťky 1,5 s léty kolmo. Lišty tvořící náběžnou část křidélek jsou z balzy o průřezu 4 x 14 a jsou sbroušené do tvaru podle výkresu.
Křídlo sestavujeme přímo na výkrese položeném na rovné pracovní desce a chráněném čirou plastovou fólií. Nejprve sestavíme střed včetně spojek z překližky tloušťky 2, spodního potahu z balzy tloušťky 2, náběžné části a výplní z balzy tloušťky 5 a 10 a bambusových kolíků o průměru 3 v zadní části. V místě průchodu upevňovacího šroubu střed křídla vyztužíme dílem z překližky tloušťky 1,5. Slepený střed vybrousíme podle žeber a uzavřeme horním potahem z balzy tloušťky 2.
Každou polovinu křídla lepíme samostatně i s křidélky včetně všech výztuh a koncových oblouků. Než je slepíme se střední částí, vybrousíme do konečného tvaru náběžnou lištu, odřízneme a zabrousíme křidélka, doplníme výkližky pro upevnění serv křidélek a z balzy tloušťky 1,5 vyřízneme jejich kryty. Páky křidélek jsou z překližky tloušťky 1,5. Poloviny křídla nasuneme na překližkové spojky vyčnívající ze středového dílu a spoj důkladně prolepíme. Nakonec křídlo vybrousíme na čisto.
Z balzy o průřezu 5 x 20 do profilu podle výkresu vybrousíme sloty, nalakujeme je, polepíme potahovým papírem a doplníme jejich úchyty z tvrdé balzy tloušťky 1,5.
Před potahování všechny na čisto vybroušené části nalakujeme čirým nitrolakem a lehce přebrousíme. Na trup přilakujeme tenký Modelspan či Japan, křídlo a ocasní plochy potáhneme Vliesem, vypneme teplým vzduchem a impregnujeme třemi nátěry nitrolaku. Okna kabiny „zasklíme“ čirou fólií, čelní okno vystřihneme z čiré fólie podle papírové šablony slícované s trupem. Zbarvení podle předlohy (na internetu je možné dohledat řadu atraktivních zbarvení) můžeme buď naznačit přilakovanými barevnými potahovými papíry nebo nástřikem barvami. V tomto případě nenanášíme příliš tlustou vrstvu a šetříme hmotností.
K trupu za kontroly kolmosti a souměrnosti přilepíme ocasní plochy a v zadní části trupu vypilujeme otvory pro táhla. Ještě před potahováním křídlem protáhneme vodiče k servům křidélek. Na příslušná místa modelu přišroubujeme všechna serva a spojíme je táhly s pákami kormidel. Na základovou desku trupu přilepíme kousky suchých zipů pro připevnění pohonné baterie, instalujeme motor, regulátor a přijímač.
Nakonec zkontrolujeme polohu těžiště, polohu případně upravíme posouváním pohonné baterie, a rovněž zkontrolujeme, zda je model rovný a nezkroucený. Nedostatky ihned opravíme. Před prvním letem zkontrolujeme smysl a velikost výchylek kormidel a křidélek a správný chod motoru. Model nezaklouzáváme, k prvnímu letu jej vypustíme s běžícím motorem.