Rozpětí | 1460 mm | Délka | 822 mm | Hmotnost | 520 g | Motor | Speed 400 | Ovládané prvky | S, V, M,(Kř) | Konstrukce | Antonín Souček |
Model Frenk byl navržen pro rekreační polétání, a to i na malém prostoru. Při jeho konstrukci jsem vycházel z požadavku na jednoduchou, rychlou a materiálově nenáročnou stavbu při zachování pěkného vzhledu a aerodynamické čistoty. Stavbu zvládne i méně zkušený modelář, ne však začátečník. Model je možné postavit v „ostřejší verzi“ s křidélky, která je vhodná pro zkušenější piloty, nebo bez křidélek, s negativy na uších; tato varianta je vhodná pro méně zkušené piloty RC modelů. Frenka lze rovněž postavit bez motoru a létat s ním jako s termickým větroňem – s křidélky nebo bez. K pohonu modelu slouží běžný stejnosměrný elektromotor řady 400, ovládány jsou směrovka, výškovka, otáčky motoru a případně křidélka. Model se dobře ovládá, chová se nezáludně. Vzhledem k malým rozměrům a k menšímu plošnému zatížení je jeho použitelnost se sílícím větrem omezena. Dostatečnou pozornost věnujeme výběru stavebního materiálu, aby byl model pevný, ne však na úkor vyšší hmotnosti. Tvrdší balzu použijeme jen na náběžnou lištu křídla a na potah spodní části trupu před těžištěm. Smrkové lišty musejí být prvotřídní kvality. Při celé stavbě dbáme na kvalitní lepení všech dílů. K lepení použijeme acetonové lepidlo (například Kanagon), na větší plochy disperzní (Herkules), namáhané spoje lepíme epoxidem. Před zahájením stavby doplníme do výkresu rozmístění RC soupravy, lože serv a případné další změny. Dbáme na to, aby hmotnost hlavně zadní části trupu a ocasních ploch byla co nejmenší. Křídlo se k trupu připevňuje vpředu kolíkem a vzadu dvěma plastovými šrouby M4. Můžeme je postavit s křidélky nebo bez, středová část zůstává vždy stejná. Liší konstrukcí a vzepětím uší, na výkrese je tato verze nakreslena samostatně. Křídlo je nedělené, skládá se ze tří částí: rovného středového dílu a dvou uší. Každou část stavíme samostatně. Nejprve z balzy 1,5 vyřízneme podle šablony všechna žebra K1 středového dílu. Žebra pro stavbu uší získáme vybroušením mezi šablonami krajních žeber K6 a K7 (rašplovou interpolací). Vzájemná poloha šablon je zřejmá z výkresu. Žebra pro každé ucho zhotovujeme zvlášť. Pozor na levou a pravou stranu! Po zhotovení zbývajících dílů sestavíme střední část křídla. Na výkres rozložený na rovné pracovní desce a chráněný čirou fólií přišpendlíme kvalitní smrkovou nebo borovou lištu 2 x 5, tvořící spodní pásnici nosníku, a zalepíme všechna žebra K1, K2, středovou stojinu z překližky 2, díly K3 až K5 a K8 kolmo a rovnoběžně. Dále zalepíme horní pásnici ze smrku 2 x 5 a nalepíme pomocnou náběžnou lištu z balzy 1,5 x 5 – po zaschnutí ji patřičně sbrousíme, aby plynule navazovala na žebra. K zajištění dostatečné tuhosti křídla nalepíme v místech podle výkresu mezi pásnice nosníku stojiny z balzy 2 – křídlo je stále v rovné, nijak nezkroucené poloze! Provrtáme otvory pro protažení kabelu k servům křidélek a kabel protáhneme.. Odtokovou část zhotovíme ze dvou pásů z dobře vybroušené balzy 1,5. Nejdříve nalepíme spodní pás, po zaschnutí sbrousíme do úkosu jeho zadní část a přilepíme horní pás. Náběžnou část potáhneme již do hladka vybroušenou balzou 1,5 – nejprve dolní a pak horní stranu. Z balzy téže tloušťky zhotovíme i dolní a horní potah středu křídla a balzovými pásky 1,5 x 10 polepíme všechna žebra. Nakonec nalepíme náběžnou lištu z balzy 5 x 7 a vše vybrousíme do tvaru podle výkresu; na závěr vlepíme bukový kolík. Sestavení uší je podobné jako středního dílu. Lištu v místě zavěšení křidélek z balzy 4 x 5 před páskováním žeber patřičně zkosíme. Zalepíme krabičku pro servo křidélek. Doplníme veškeré balzové potahy a náběžnou lištu. Křidélka z balzy 7 vybrousíme tak, aby plynule navazovala na hotové vybroušené uši. Nakonec doplníme koncové oblouky z velmi lehké balzy 12 a vše vybrousíme do hladka. V okrajových žebrech všech tří dílů (K5, K6) prořízneme otvory pro spojky K9 z kvalitní letecké překližky 3 a sbrousíme je do potřebného úkosu. Po dokonalém slícování spojíme střední část část křídla a uši těmito spojkami, jež důkladně zalepíme epoxidem mezi pásnice nosníku 2 x 5. Dbáme na správné vzepětí a souměrnost! Oba spoje můžeme ještě přelaminovat páskem tenké skelné tkaniny. Sestavení uší bez křidélek je stejné jako u středního dílu křídla. Konce žeber na odtokové hraně podložíme tak, aby vzniklo překřížení (tzv. negativ) ucha asi 4 mm (je dán polohou šablon při broušení žeber). Negativ je důležitý pro stabilitu modelu v zatáčkách, nevadí, když bude o něco větší. Trup je klasické konstrukce.Bočnice T1 vyřízneme z balzy 2, z vnitřní strany je zpevníme nalepením lišt trojúhelníkového průřezu z balzy 7 x 7 a dílem T2. V přední části, mezi díly T6 a T7, doplníme zpevnění z balzy 3 x 15 a pod křídlem díl T9. Na jednu z bočnic nalepíme přepážky T3 až T5, dbáme na jejich kolmost. Po zaschnutí nalepíme i druhou bočnici. Celek přišpendlíme na půdorys na výkrese rozloženém na rovné pracovní desce. Za neustálé kontroly souměrnosti doplníme přepážku T6 a vzadu spojíme bočnice k sobě. Spodek trupu uzavřeme po celé délce balzou 2 s léty orientovanými napříč. Pod správným sklonem a úhlem zabrousíme čelo trupu, upravíme prostor pro motor a zalepíme díl T7. Zevnitř dno trupu mezi přepážkami T7 až T5 vylepíme balzou 1. Vršek přední části uzavřeme balzou 3. Zabrousíme čelo trupu a nalepíme díl T8. Nainstalujeme táhla ke kormidlům, nejlépe z lanovodů; použijeme raději o něco delší, jejich délku upravíme až podle konečné polohy serv. Horní část trupu za odtokovou hranou křídla uzavřeme balzou 2, doplníme klín z balzy 3 a pod křídlem dolepíme díl T10 a výplň z balzy 3. Po zaschnutí celý trup vybrousíme do konečného tvaru podle výkresu – pod VOP hrany nezaoblujeme – a doplníme otvor pro vstup chladicího vzduchu. Ocasní plochy mají příhradovou konstrukci – vše je jasné z výkresu. Sestavíme je přímo na výkrese z lišt z velmi lehké, ale pevné balzy. Hlavním materiálem je balza 4. Slepené díly vybrousíme do tvaru podle výkresu, po potažení kormidla zavěsíme na vhodné otočné plastové závěsy. Hotové ocasní plochy přilepíme za kontroly kolmosti a souměrnosti k trupu a doplníme klín před SOP. Po vybroušení na čisto dvakrát nalakujeme kostru modelu čirým nitrolakem a lehce přebrousíme. Celý model potáhneme barevným Modelspanem, křídlo středním, ocasní plochy a trup tenkým. Případně lze použít i obarvenou Mikalentu nebo Vlies. Kdo chce, může model požehlit i fólií – v tomto případě model nelakujeme. Barevnou kombinaci volíme podle vlastního vkusu tak, aby usnadňovala určení polohy modelu za letu. Papírový potah vypneme a impregnujeme asi čtyřmi vrstvami napínacího nitrolaku, na poslední vrstvu použijeme vrchním lesklý nitrolak. V případě potahu z Vliesu potah vypneme teplem a impregnujeme několika nátěry nitrolaku. K pohonu modelu je vhodný elektromotor Speed 400/6 V, popřípadě 7,2 V nebo jejich různé varianty. K jeho napájení je vhodná dvoučlánková baterie Li-pol. V trupu je motor upevněn na přepážce T18 dvěma šrouby M2,5 x 6. Vrtule vyhovuje sklopná Graupner 6/3. Je možné použít i jakýkoliv střídavý motor přiměřeného výkonu. RC souprava musí umožňovat ovládání tří až čtyř funkcí – podle provedení křídla. Serva umístíme v trupu vedle sebe. K ovládání motoru použijeme 10–12A regulátor s brzdou, například JETI JES. Serva upevníme podle vlastních zvyklostí. Náhony řízení musejí mít lehký chod bez zbytečných vůlí. Rozmístěním jednotlivých dílů, včetně serv a především polohou pohonné baterie model vyvážíme. Baterii v požadované poloze zajistíme hranoly z pěnového polystyrenu. K zalétání přistoupíme v podvečer za klidu. Při bezchybné stavbě je první let zcela bez problémů. Podmínkou úspěšného zalétání jsou souměrný a nezkroucený model, správná funkce všech prvků RC soupravy a pohonu a dodržená poloha těžiště. Při zaklouzávání modelu z ruky upravujeme délku táhel tak, aby model letěl podle našich představ s neutrální polohou trimů vysílače. Po zaklouzání vzlétneme s motorem pracujícím na plný výkon. Správně seřízený model se chová ve všech běžných letových režimech velmi dobře a nezáludně. Pilotáž je příjemná, obratnost dostatečná. Zalétaný model uřídí i začátečník. Výkony modelu jsou závislé na kvalitě stavby, celkové hmotnosti, ale hlavně na umění pilota. Při vzletu dáváme dobrý pozor na přetažení modelu.
| |