Rozpětí | 1848 mm |
Délka | 1334 mm |
Hmotnost | 2100 g |
Ovládané prvky | S, V, M, Kř |
Nosná plocha
| 90 dm2
|
Plošné zatížení
| 23,3 g/dm2
|
Motor
| Turnigy D3548/6
|
Konstrukce | Frank Ehling
Ing. Miloš Mikulka
|
Už delší dobu jsem uvažoval o tom, že si postavím model nějakého dvouplošníku, a protože se mi líbí kabinové typy, které ve třicátých létech minulého století létaly v USA jako malá dopravní letadla, padla nakonec moje volba na americký historický model Elf Biplane, který se těmto letadlům velmi podobá. Koncepce kabinového dvouplošníku je navíc stavebně velice výhodná, protože jsme velmi jednoduše schopni dodržet geometrii modelu – nemusíme se trápit se systémem vzpěr držícím horní křídlo. Takže otázka pohodlné stavby rozhodla.
Předlohu – historický model Elf Biplane – zkonstruoval americký modelář Frank Ehling již v roce 1937. Model měl rozpětí 39 palců (991 mm) a byl poháněn benzinovým motorem s jiskřivou svíčkou. Na internetu jsem zjistil, že model postupně létal v různých velikostech – o rozpětí od 39 do 78 palců (991–1 981 mm). Stavebnice těchto modelů o rozpětí 60 a 78 palců dodnes nalezneme v nabídce některých amerických modelářských firem.
U svého modelu jsem se rozhodl pro rozpětí cca 1 800 mm, které by mělo zajistit, že hmotnost modelu nepřekročí hranici 2,3 kg, a k pohonu mi proto naprosto spolehlivě vystačí elektromotor Turnigy 3548/6 napájený z baterie Lipol 3s o kapacitě asi 3 000 mAh. Mé předpoklady se splnily a prototyp modelu při letové hmotnosti cca 2,1 kg létá s plošným zatížením jen 23,3 g/dm². Tomu pak odpovídá i letový projev typický pro dvouplošníky – realistický pomalý let, při stažení otáček pak poměrně strmé klesání plynoucí z velkého čelního odporu.
Konstrukce modelu je celkem jednoduchá, nepředpokládám však, že by se o stavbu modelu pokoušel začátečník. Model je od prvopočátku zkonstruován tak, že všechny stavební díly budou předem vyřezány laserem, čímž do rukou dostaneme jakousi stavebnici. Proto jsou pro snížení hmotnosti všechna žebra křídla a ocasních ploch vylehčena. Všechny nosníky v křídle a VOP jsou zapuštěny pod obrys profilu. S ohledem na tuto skutečnost doporučuji využit nabídku k vyřezání všech stavebních dílů. Kontakt na řezání zájemcům poskytnu, pokud mi napíší na moji e-mailovou adresu milos.m@centrum.cz.
Protože je model určen pro modeláře s dostatečnou praxí ze stavby modelů z klasických materiálů, nebudu detailně popisovat jednotlivé pracovní kroky. Každý modelář má totiž své zažité postupy, jichž se při stavbě drží, a ani v případě modelu Elf Biplane není potřeba na těchto zvyklostech nic měnit.Zálet spočíval v podstatě v drobném doladění. S relativně nízkými náklady jsme získali „třímetrovky“, které na žádném modelářském letišti neujdou díky svému neobvyklému vzhledu pozornosti ostatních modelářů. Spokojenost s modelem mne přivedla k rozhodnutí dopracovat stavební plán modelu do stavu vhodného k publikaci v modelářském časopisu.
Konstrukce modelu je smíšená z balzy, smrkových lišt, letecké překližky tloušťky 1 mm, topolové překližky tloušťky 3 mm a truhlářské březové překližky tloušťky 3 mm. Truhlářská březová překližka je použita tam, kde by topolová překližka neměla dostatečnou pevnost a letecká 3mm překližka by byla zbytečně drahá. Navíc se oproti letecké překližce březová překližka výrazně lépe řeže laserem – vykazuje opálení srovnatelné s řezáním topolové překližky.
Trup modelu má klasickou příhradovou konstrukci obdélníkového průřezu doplněnou o tvarové podélníky. Je slepený z balzových lišt o průřezu 6 x 6 mm, diagonálních výztuh z balzy o průžezu 4 x 6 mm a z dílů vyřezaných z topolové a březové překližky tloušťky 3 mm. Při lepení bočnic musíme dát pozor na to, že díly T1 jsou dva – T1 levý a T1 pravý – je to důležité pro správné vyosení motoru. Tvar přední části trupu od náběžné hrany křídla po motorovou přepážku nám pomohou dodržet díly T24 a T24a, zhotovené z březové překližky tloušťky 3 mm. Přední horní část trupu včetně čelního štítku kabiny je odnímatelná a umožňuje snadný přístup k pohonné baterii. Při lepení magnetů, které drží kryt pohonné baterie a motorový kryt, doporučuji věnovat pozornost dodržení správné polarity. V průběhu stavby do trupu vlepíme lanovody pro ovládání směrovky a výškovky. S ohledem na poměrně krátkou část trupu před těžištěm úzkostlivě šetříme na hmotnostii všech částí modelu od těžiště směrem k ocasním plochám. Kvůli dosažení co nejmenší hmotnosti lze nahradit tvarové smrkové lišty lištami balzovými. Prototyp modelu i tak bylo nutné dovážit u motorové přepážky olovem o hmotnosti cca 70 g.
Kryt motoru je odnímací, u trupu jej drží magnety. Je sestaven z přepážek spojených příčkami, celek je plaňkován lištami z balzy tloušťky 3 mm a pečlivě vybroušen do tvaru podle výkresu.
Hlavní podvozek spájíme z ocelových drátů o průměru 4 mm, nohy jsou zasunuty z boků trupu do vlepených bukových hranolů o průřezu 10 x 10, ve kterých jsou vyvrtány otvory tak, aby v nich drátěné nohy dobře držely i bez zajištění. Kola jsou použita lehká o průměru 80 mm. Vhodnou ostruhu s kolem koupíme hotovou v modelářské prodejně.
Ocasní plochy jsou klasické konstrukce z balzových žeber, balzových dílů a smrkových lišt. Při stavbě vodorovné ocasní plochy, která je řešena jako plovoucí, doporučuji její kořenové žebro lepit s výškovkou nasazenou na trupu. Jedině tak dosáhneme toho, že spára mezi ní a trupem bude prakticky neznatelná.
Horní křídlo má takové rozpětí, při němž je lze ještě nerozložené bezproblémově přepravovat v autě, a je proto nedělené. Jednak má menší hmotnost a jednak je na stavbu i připevnění k trupu jednodušší. Spodní křídlo je konstrukčně shodné s horním, pouze má menší rozpětí a je opatřeno křidélky. Křídla se k trupu poutají gumovými oky přes bukové kolíky zalepené v trupu. Obě křídla mají hlavní i pomocný nosník ze dvou pásnic ze smrkových lišt o průřezu 3 x 5 mm. Pásnice jsou v přední části spojeny stojinami; ve středních částech křídel jsou mezi pásnice nosníku vlepeny spojky K16 a K17, slepené z jádra z březové překližky tloušťky 3 mm oboustranně polepeného leteckou překližkou tloušťky 1 mm. Stojiny nosníků jsou ve středních částech křídla z překližky tloušťky 1 mm. Náběžné lišty jsou z balzy o průřezu 8 x 8 mm, odtokové lišty jsou z balzy o průřezu 7 x 22,5 mm sbroušené do klínu. Žebra jsou z balzy, v namáhaným místech z překližky. Před sestavováním křídla doporučuji všechny smrkové lišty společně pečlivě obrousit na stejný průřez, abychom neměli problém s nasouváním jednotlivých žeber. Doporučuji rovněž překontrolovat tloušťku použité překližky na spojky křídel a případně ji obrousit tak, aby celková tloušťka spojek nepřekročila 5 mm. Křídla sestavujeme po jednotlivých částech – samostatně centroplány spodního a horního křídla a samostatně vnější části křídel. Do vrchního potahu centroplánu spodního křídla vyřízneme otvory pro vyvedení prodlužovacích kabelů serv křidélek, která jsou umístěna v křídle zhruba v polovině rozpětí. Podle výkresu zalepíme do křídel úchyty pro mezikřídelní vzpěry ze smrku o průřezu 10 x 10 mm a pomocných žeber. Mezikřídelní vzpěry mají jádro z překližky tloušťky 1 mm oboustranně polepené balzou tloušťky 4 mm; celek je vybroušen do kapkovitého tvaru. V jádrech vzpěr jsou zalepena kování z hliníkového plechu tloušťky 1 mm, prostřednictvím nichž se šrouby M3 vzpěry připevňují ke křídlům. V křídlech jsou pro šrouby zalepeny závitové vložky M3 od firmy MP Jet. Mezikřídelních vzpěry zhotovujeme až naposled – jejich délku případně přizpůsobíme podle hotové kostry modelu.
Potah modelu je z předem obarveného Vliesu. Pro zvýšení pevnosti potáhneme trup, kýlovou plochu a křídla dvěma vrstvami Vliesu, přičemž vlákna obou vrstev navzájem pootočíme o 90°. Vodorovnou ocasní plochu a směrové kormidlo potáhneme jednou vrstvou Vliesu. Dvojitým potahem dosáhneme výrazného zvýšení pevnosti a odolnosti draku při celkem zanedbatelném nárůstu hmotnosti. Modelu tohoto typu by sice velmi slušel potah nažehlovací tkaninou Solartex – bohužel by znamenal nadměrný nárůst hmotnosti za těžištěm. Během potahování spodního křídla do něj zabudujeme serva křidélek a natáhneme příslušné prodlužovací kabely.