v košíku není žádný produkt
6,80 €
Malý, velmi živý elektrolet určený pro rekreační polétání, rozpětí 924 mm, konstrukce Antonín Souček
Rozpětí | 924 mm |
Délka | 735 mm |
Hmotnost | 470–510 g |
Motor | RAY CD2830/12 |
Ovládané prvky | S, V, M,(K) |
Konstrukce | Antonín Souček |
Bzuk je malý, velmi živý elektrolet určený pro rekreační polétání. Je to stavebně velmi jednoduchý, levný a nenáročný model na provoz i vybavení. Ovládány jsou směrovka, výškovka a motor; je možné doplnit i ovládání křidélek. V tomto případě je třeba zmenšit vzepětí křídla na 1 až 2°. Bzuk má dobrou klouzavost i stoupavost, může létat i za větru – samozřejmě podle schopností pilota.
Stavba modelu je jednoduchá a rychlá. Základním stavebním materiálem křídla je pěnový polystyren (dále PP) vyztužený balzou, na trup a ocasní plochy je použit extrudovaný polystyren (dále EP). Balzu vybíráme dostatečně pevnou, ale lehkou. Velmi vhodný je polystyren z různých obalů. Polystyren opracováváme odporovou pilou za pomoci šablon zhotovených nejlépe z kuprextitu (postup řezání byl již několikrát na stránkách RC revue u podobných modelů popsán). Opravitelnost modelu po případné havárii je velmi dobrá.
Nároky na vybavení modelu nejsou nijak mimořádné: Střídavý elektromotor o výkonu od 120 W (stačí ten nejlevnější s vhodnou vrtulí a odpovídajícím regulátorem), serva například Hitec HS-50 a tříčlánková pohonná Li-pol baterie o kapacitě asi 1 600 mAh.
Při volbě vybavení a vůbec při celé stavbě bereme ohled především na celkovou hmotnost modelu, která by měla být co nejmenší, ale ne na úkor spolehlivosti, pevnosti a kvality stavby. Při lepení vystačíme s běžným disperzním lepidlem (Herkules, Ponal, Kleiberit), vhodný je i LA tmel.
Před zahájením stavby do výkresu dokreslíme případné změny, které vyplynou například z použití jiného typu motoru, serv, způsobu náhonu kormidel atp. Všechny jinak neoznačené míry jsou v milimetrech. Vlastní stavbu modelu je nejlépe začít vyřezáním všech polystyrenových dílů.
Křídlo je nedělené, bez křížení, k trupu se připoutává gumovým okem. Na vyříznuté díly K1 z PP tloušťky 26 nalepíme již nahrubo vybroušené odtokové lišty z balzy o průřezu 3 x 8 a k dílům K2 náběžné lišty z balzy o průřezu 3 x 7. Po zaschnutí dobrousíme obě lišty na přesný tvar, zabrousíme oba konce polovin křídla – vnější konec kolmo ke spodní ploše profilu, vnitřní do úkosu podle vzepětí. Z pevné balzy o průřezu 3 x 19 vyřízneme pásnice nosníku pro obě poloviny křídla a z kvalitní letecké překližky tloušťky 1,5 vyřízneme dva díly K3. Pečlivým slepením těchto dílů podle výkresu získáme hlavní nosník křídla – při lepení dbáme na správné vzepětí. Po zaschnutí spoj začistíme, v dílech K1 a K2 přesně vybrousíme zářezy pro zapuštění obou spojek K3. Pak k nosníku nalepíme díly K1 a K2, nejprve lepíme jednu polovinu křídla a po zaschnutí a slícování druhou. Samozřejmě za neustálé kontroly rovnoběžnosti a souměrnosti. Nalepíme koncové oblouky ze dvou vrstev lehké balzy tloušťky 5. Střed křídla z horní strany polepíme balzou 1 a dílem K4 z překližky tloušťky 1 jako ochranu před otlačením okem poutací gumy. Pak celé křídlo vybrousíme do patřičného tvaru podle výkresu a jeho povrch vyhladíme. Pro zvýšení pevnosti můžeme střed křídla v šířce asi 20 mm z obou stran přelaminovat tenkou skelnou tkaninou.
Díly ocasních ploch V1, V2, S1 a S2 vyřízneme z EP tloušťky 5 podle výkresu. Vyztužíme je olemováním balzovými lištami o průřezu 3 x 5. Kormidla upevníme na plastové otočné závěsy, případně můžeme použít i závěsy z pásků nastříhaných ze starých disket.
Stavbu trupu zahájíme nařezáním všech dílů z EP. Na pracovní desku položíme bočnici T1 a podle výkresu na ni postupně nalepíme přepážky z EP 7 x 46, přepážku pro uložení podvozku P1 z překližky tloušťky 5 a správně vyosenou motorovou přepážku T2 z překližky tloušťky 2. Shora, za neustálé kontroly kolmosti a rovnoběžnosti s dolní bočnicí, přilepíme druhou bočnici a sestavu během schnutí lepidla přiměřeně zatížíme. Po dokonalém zaschnutí vše zabrousíme a vyřízneme potřebné otvory v přepážkách. Za neustálé kontroly souměrnosti do zadní části trupu vlepíme přepážku z EP tloušťky 7 a trup zdola uzavřeme. Nainstalujeme táhla k ovládání kormidel, nejlépe plastové lanovody, jež vedeme bez zbytečných ohybů. Trup uzavřeme díly z EP o rozměrech 7 x 60. Nezapomeneme upravit otvory pro průchod chladicího vzduchu. Upravíme prostor pro uložení VOP a SOP a obě hotové ocasní plochy do trupu zalepíme. Zalepíme hranoly pro připevnění serv z balzových lišt o průřezu 7 x 7.
Prototyp modelu je polepen tenkým barevným Modelspanem a lakován lihovým lakem. Méně pracné je model polepit barevnou samolepicí páskou. Trup zpevníme pásem nalepeným podélně, stejně tak i ocasní plochy. Kabinu a další barevné doplňky můžeme naznačit vhodnou barvou podle vlastní fantazie. Zbarvení volíme tak, aby byl model dobře viditelný a šla snadno určit jeho poloha za letu.
Podvozek P2 vystřihneme z duralového plechu tloušťky 1–1,5, začistíme a ohneme podle výkresu. Lehká kola o průměru 40 až 50 mm jsou upevněna šrouby a maticemi M2. K trupu je podvozek připevněn vruty zašroubovanými do dílu P1.
Prototyp modelu pohání elektromotor RAY CD2830/12 s vrtulí GWS 9/4,7. Napájení zajišťuje tříčlánková baterie Li-pol o kapacitě 1 600 mAh, k ovládání motoru slouží 18A regulátor JETI nebo podobný. Motor je přišroubován čtyřmi vruty o rozměrech 3 x 10 do přepážky T2. Lze samozřejmě použít jakoukoliv jinou pohonnou jednotku podobného výkonu.
RC souprava musí umožňovat ovládání nejméně tří až čtyř funkcí: směrovky, výškovky, motoru a případně křidélek. Serva upevníme podle svých zvyklostí, například je můžeme podle výkresu přišroubovat k páskům z překližky tloušťky 1,5 a upevnit vruty do již zalepených balzových lišt. Rozmístěním jednotlivých prvků – především pohonné baterie – model vyvážíme. Polohu baterie zajistíme hranoly z PP. Vnitřní prostor upravíme tak, aby nebyl omezen průchod chladicího vzduchu.
K zalétání přistoupíme nejlépe v podvečer za klidu. Při bezchybné stavbě je zcela bez problémů. Výchylky kormidel nastavíme pro začátek raději menší a s přibývající praxí je postupně zvětšujeme. Model nezaklouzáváme, vzlétáme s naplno běžícím motorem. Model postupně vytrimujeme na přímý let a optimální kluz s vypnutým motorem. Je-li třeba, jemně doladíme vyosení motoru tak, aby model s naplno běžícím motorem a s kormidly v neutrálu letěl rovně, případně mírně stoupal. Model je rychlý a obratný a bezpečně zalétne základní akrobatické obraty. Velký vliv na celkové vlastnosti modelu má jeho celková hmotnost, která by měla být co nejmenší. Doba letu je závislá na způsobu létání a hlavně na stavu baterie.