Pepan je malý, materiálově nenáročný akrobatický RC model určený k rekreačnímu polétání. K jeho pohonu slouží elektromotor o výkonu asi od 100 W, plně dostačuje nejlevnější „číňan“. Umožňuje svižné létání na minimálním prostoru, a to i za větru (samozřejmě když to dovoluje umění pilota). Ovládány jsou směrovka, výškovka, křidélka a otáčky motoru, případně lze vypustit ovládání směrovky.Konstrukce modelu je jednoduchá, Pepan má dobré letové vlastnosti, jeho let je klidný, bez záludností a přiměřeně rychlý. Přesto nelze jeho stavbu doporučit modelářům bez předchozí stavební a pilotní praxe. Na stavbu použijeme co nejlehčí balzu převážně střední tvrdosti, nikoliv však na úkor pevnosti; tvrdší použijeme jen na náběžnou lištu křídla a na potah spodní části trupu před křídlem. Při celé stavbě dbáme na kvalitní lepení všech dílů.Před zahájením stavby doplníme do výkresu rozmístění jednotlivých částí RC soupravy, lože serv, úpravy podle použitého motoru a případné další změny. K lepení použijeme převážně acetonové lepidlo (Kanagom), na větší plochy disperzní Herkules, namáhané spoje lepíme epoxidem.Křídlo je nedělené, bez křížení, každá polovina se staví zvlášť. Při práci dbáme jak na souměrnost, tak na dodržení tvaru profilu. K trupu je křídlo vzadu připevněno dvěma plastovými šrouby M4 a vpředu bukovým kolíkem. Všechna žebra K1 z balzy tloušťky 2 opracujeme načisto v bloku, nejlépe mezi kovovými šablonami. Žebra K2 a K3, rovněž z balzy 2, jsou tvarově shodná, jen jsou snížená o tloušťku tuhého potahu. Můžeme je proto vybrousit společně se žebry K1 a pak jen odříznout přebývající části. Poloviny křídla sestavujeme na rovné pracovní desce přímo na výkrese chráněném čirou plastovou fólií.Na pracovní desku připevníme spodní pásnici nosníku ze smrkové lišty o průřezu 3 x 5, přilepíme k ní všechna žebra K1 a pak do zářezů v žebrech vlepíme horní pásnici nosníku, rovněž ze smrku o průřezu 3 x 5. Zadní část žeber máme přitom podloženu vhodnou lištou tak, aby žebra byla v rovině. Nalepíme pomocnou náběžnou lištu z balzy o průřezu 3 x 10 a odtokovou lištu z balzy o průřezu 10 x 10. Prostor mezi žebry mezi pásnicemi nosníku vylepíme stojinami nařezanými z balzy tloušťky 2 s léty napříč. Doplníme rozříznutá žebra K2 a K3, ke středovému žebru K2 v místě uložení bukového kolíku držícího křídlo přilepíme z vnitřní strany zpevnění K5 z překližky tloušťky 1. Po zaschnutí lepidla obrousíme odtokovou a pomocnou náběžnou lištu do obrysu žeber. Náběžnou část křídla zpevníme tuhým potahem z balzy tloušťky 1,5, který nalepíme shora i zespodu. Po zaschnutí jeho přečnívají část zabrousíme podle pomocné náběžné lišty a přilepíme náběžnou lištu z tvrdé balzy o průřezu 5 x 11. Předem ji ohoblujeme do tvaru přední části profilu. Doplníme koncový oblouk vybroušený z hranolu lehké balzy tloušťky 20 (můžeme k sobě slepit dvě prkénka tloušťky 10) a vše vybrousíme do tvaru podle výkresu. Stejným způsobem sestavíme i druhou polovinu.
Hotové poloviny křídla spojíme dílem K4 z překližky tloušť-ky 5 – lepíme epoxidem. Dbáme na správnou velikost vzepětí. Doplníme všechny díly ve střední části a střed uzavřeme z obou stran potahem z balzy tloušťky 1,5. Zespodu nalepíme díl K6 z překližky 1 zabraňující omačkání odtokové části hlavami upevňovacích šroubů křídla. Vyvrtáme otvory pro plastové šrouby M4 o průměru 3,2; po svrtání s trupem je zvětšíme na průměr 4,2. Slepené křídlo obrousíme do hladka.
Z balzy tloušťky 6 slepíme a do klínového průřezu vybrousíme křidélka. Jejich náhon zhotovíme z ocelového drátu o průměru 2 a z trubky o rozměrech 3/2, kterou zalepíme epoxidem do připraveného žlábku v odtokové liště křídla. Dbáme na volný chod pák, ale bez vůlí. Křidélka připevníme až po dokončení povrchové úpravy běžnými otočnými plastovými závěsy. Dbáme, aby se otáčela lehce, vše seřídíme a dobře zalepíme náhonový drát.
Ocasní plochy s profilem rovné desky vyřízneme a slepíme z balzy tloušťky 3 podle výkresu. Kormidla sbrousíme do klínu, obvodové hrany zaoblíme. Po dokončení povrchové úpravy kormidla připevníme plastovými závěsy; dbáme, aby se otáčela naprosto lehce. Na kormidla našroubujeme ovládací páky (například MP Jet).
Trup čtyřhranného průřezu se zaoblenou horní částí sestavíme obvyklým postupem. Nejprve z balzy tloušťky 2 vyřízneme dvě bočnice T1 a v přední části je z vnitřní strany zpevníme díly T2 a T3 z balzy tloušťky 2 a balzovou lištou trojúhelníkového průřezu 5 x 5. V zadní části bočnice vyztužíme lištami z balzy o průřezu 2 x 8 a podélnou lištou z tvrdší balzy o průřezu 2 x 5. Při lepení výztuh pamatujeme, že bočnice jsou pravá a levá! Hotové bočnice spojíme přepážkami T6 a T7 z překližky tloušťky 2 a bukovými hranoly o rozměrech 6 x 20 x 52. Hranol před křídlem tvoří lože podvozku, nad křídlem slouží pro zašroubování šroubů M4 držících křídlo. Vpředu mezi bočnice vlepíme přepážku T4 slepenou ze dvou vrstev balzy tloušťky 2 a podle výkresu vyosenou motorovou přepážku T5 z překližky tloušťky 3. Do prostoru nad křídlo vlepíme pásky z překližky tloušťky 2 pro upevnění serv. Vzadu bočnice spojíme k sobě a za neustálé kontroly souměrnosti vlepujeme postupně zespodu i shora příčky nařezané z balzové lišty o průřezu 2 x 8. Dno trupu po celé délce uzavřeme balzou tloušťky 2, před křídlem použijeme balzu tvrdší. V přední části pod motorem je ve spodním potahu otvor pro vstup chladicího vzduchu, ohřátý vzduch vychází z trupu za křídlem. Mezi bočnice trupu shora umístíme tvarové polopřepážky T9 a T10 z balzy tloušťky 2 a oplaňkujeme je lištami nařezanými z balzy tloušťky 2. Část trupu ohraničená přepážkami T9 a T10 je odnímací – slouží pro přístup k baterii. K bočnicím trupu vpředu z vnější strany přilepíme zpevňující díly z balzy tloušťky 3 a čelo trupu uzavřeme dílem T8 slepeným ze dvou vrstev balzy tloušť- ky 4. Do zadní části trupu zalepíme do hladka vybroušené ocasní plochy a instalujeme táhla ke kormidlům – nejlépe lanovody. Mezi bočnice horní zadní části trupu nalepíme přepážky T11 až T14 z balzy tloušťky 3 a příslušnou část trupu opáskujeme lištami nařezanými z balzy tloušťky 2. Po zaschnutí zaoblenou část pečlivě vybrousíme, dolepíme trojúhelníkovou část T14 z balzy tloušťky 3 před SOP a pod zadní spodní část trupu ostruhu z překližky tloušťky 2. Prostor mezi přepážkami T6 a T11 označený na výkrese trojúhelníky vyplníme hranolem pěnového polystyrenu, vybrousíme do tvaru překrytu kabiny podle výkresu, polepíme kancelářským papírem, vytmelíme a vybrousíme do hladka. Samozřejmě můžeme zhotovit i kopyto z vhodného materiálu a překryt kabiny za tepla vylisovat z čirého plastu. Podle hotového křídla upravíme jeho dosedací plochu na trupu, křídlo zajistíme ve správné poloze, svrtáme s bukovým hranolem a do vzniklých otvorů v bukovém hranolu vyřízneme závity M4. Celý trup pak vybrousíme do hladka.
Potah a povrchová úprava mohou být různé, podle vkusu a zvyklostí každého stavitele. Větší pevnosti, ale za cenu vyšší pracnosti dosáhneme, pokud model potáhneme potahovým papírem či Vliesem a lakujeme nitrolaky, méně pracnější je potah z nažehlovací fólie. V každém případě však zvolíme kontrastní barvy a výrazně odlišíme zbarvení modelu shora a zdola – snadněji se nám pak bude určovat jeho poloha ve vzduchu.
Nohu hlavního podvozku P1 vyřízneme z duralového plechu tloušťky 1,5, začistíme a ohneme do tvaru podle výkresu. Lehká kola o průměru asi 40 mm otočně upevníme na hřídele ze šroubů M2,5 maticemi a podložkami. Hotový podvozek přišroubujeme k bukovému hranolu zalepenému v trupu šrouby M2 s maticemi a podložkami. Všechny šroubové spoje proti uvolnění zajistíme vhodným anaerobním lepidlem nebo alespoň emailem.
K pohonu protototypu modelu je použit elektromotor BM2410/12 pohánějící plastovou vrtuli GWS 9/4,7. Lze samozřejmě použít jakýkoliv jiný motor podobné velikosti a výkonu. K napájení slouží tříčlánková Li-pol baterie přiměřené kapacity.
RC souprava musí umožňovat ovládání čtyř funkcí: směrovky, výškovky, křidélek a otáček motoru. K ovládání motoru použijeme odpovídající regulátor. Jednotlivé části RC soupravy instalujeme podle obvyklých zásad a podle doporučení výrobce tak, abychom jejich polohou model vyvážili a přitom ponechali snadný přístup k pohonné baterii. Serva upevníme podle výkresu vruty nebo podle vlastních zvyklostí. Náhony řízení musejí mít lehký chod, bez zbytečných vůlí. Anténu přijímače vyvedeme co nejkratší cestou ven z trupu, volný konec připevníme k vrcholu kýlovky. Pohonnou baterii zajistíme ve správné poloze hranoly z pěnového polystyrenu, které upravíme tak, aby nebránily průchodu chladicího vzduchu.
K zalétání přistoupíme nejlépe v podvečer za klidu. Při bezchybné stavbě, nezkrouceném a správně vyváženém modelu probíhá zcela bez problémů. Model nezaklouzáváme, vzlétáme hned napoprvé s naplno běžícím motorem. Výchylky kormidel pro začátek nastavíme raději menší, průběžně dolaďujeme délky táhel tak, aby trimovací páky na vysílači byly stále uprostřed, a postupně zvětšujeme výchylky kormidel na hodnoty, při nichž obratnost modelu splňuje naše představy. Model létá svižně, řiditelnost i stabilitu má výborné. Velký vliv na letové vlastnosti modelu má jeho celková hmotnost, která by měla být co nejnižší.