Konstrukce | Jay Jackson/Z. Raška |
Rozpětí | 1114 mm |
Délka | 963 mm |
Hmotnost | 457 g |
Plocha | 26,8 dm2 |
Motor | Speed 400 |
Ovládané funkce | S, V, M |
S tímto jednoduchým modelem se mohli poprvé seznámit čtenáři amerického časopisu Model Airplane News v roce 1951, kdy v něm jeho konstruktér Jay Jackson publikoval jeho výkres, datovaný 18. června 1950. Prototyp modelu o rozpětí 36“ (914 mm) poháněl spalovací motor o zdvihovém objemu 0,8 cm3. Doba chodu motoru byla omezována časovačem Spitfire, ulétnutí modelu zabraňovala o 40° výklopná VOP ve funkci determalizátoru, jež se uvolňovala po přepálení poutací gumy doutnákem. Model s výbornými letovými vlastnostmi byl potažen japonským papírem a několikrát lakován proti vlhkosti.Pro radost z létání si tento model v březnu roku 1985 znovu postavil Bob Stalick. Pro jeho pohon použil motor Anderson o zdvihovém objemu 1 cm3 a od původního modelu se odlišoval několika detaily.V současné době si model Top Banana pro jeho jednoduchou stavbu i létání na soutěžích historiků ve sdružení SAM-78 vybral Ing. Juraj Tinka. Samozřejmě jako skalní elektroletec jej vybavil elektropohonem – motorem Speed 400 –, aby s ním mohl létat v kategorii E 400-Sport. Model podle jejích pravidel musel trochu upravit – zvětšit –, aby měl plošné zatížení 24,4 dm2 a minimální letovou hmotnost 454 g. Juraj s modelem létá od září roku 2013 a jeho letový projev vyladil k dokonalosti jak v motorovém letu, tak v kluzu.Jurajův model je vybaven elektromotorem Speed 400/6 V pohánějícím oranžovou plastovou vrtuli 7/3,5, řízeným regulátorem JES 012 a napájeným z dvoučlánku Li-pol. K řízení modelu je použita RC souprava s přijímačem Duplex R4 se dvěma 3g mikroservy umístěnými přímo ve VOP a ovládajícími směrovku a výškovku. Toto u historických modelů méně obvyklé řešení Jurajovi umožnilo vypustit dlouhá táhla či lanovody, sice bylo nutné model vpředu dovážit 25 g olova, ale i tak nebyl problém dosáhnout minimální povolené hmotnosti, počítané podle pravidel z plochy křídla a plošného zatížení. Pro modeláře, kteří nechtějí investovat do kvalitních mikroserv nebo jim Jurajovo řešení z jiných důvodů nevyhovuje, je na výkrese modelu zakreslena jednodušší výbava, taková, jakou používám ve svých modelech například já. Samozřejmě bude záležet na každém staviteli, co použije.Trup obdélníkového průřezu je sestaven ze dvou bočnic z balzy 2 a spodního a horního potahu z balzy téže tloušťky. Bočnice jsou rozepřeny přepážkami, motorová 1 a v místě uložení podvozku 2 a 3 jsou z překližky 2, zbývající 4 až 10 z balzy tloušťky 1,5. Pylon nesoucí křídlo je slepen ze středního dílu z balzy tloušťky 4 s léty orientovanými kolmo ke směru letu, jenž je z obou stran polepen překližkou tloušťky 0,4 s léty orientovanými podélně. Pylon slepíme na rovné pracovní desce a během schnutí lepidla jej zatížíme, aby byl rovný. Teprve pak ho za neustálé kontroly kolmosti a souměrnosti vlepíme do trupu a do rohů doplníme lišty trojúhelníkového průřezu z balzy tloušťky 7. Nakonec k němu shora přilepíme desku pro uložení křídla z balzy tloušťky 2 s léty napříč, spoj zpevníme trojúhelníkovými lištami z balzy tloušťky 7 a do předvrtaných otvorů vlepíme bambusové kolíky o průměru 3 pro oka poutací gumy křídla. Shora na trupu před pylonem je odnímatelný kryt, pod nímž je uložena pohonná baterie. Je z balzy tloušťky 2, vpředu jej drží dva bambusové kolíky o průměru 1,5–2 zasunuté do přepážky 1, vzadu jej u trupu přidržuje magnet o průměru 5. Serva jsou umístěna za pylonem křídla, z trupu vyčnívají jejich páky. Jsou přišroubována na lištách z tvrdé balzy o průřezu 3 x 8. Jejich kryt z balzy 2 pro zalétání připevníme jen kapkou lepidla a důkladně přilepíme až po dokonalém seřízení modelu. Vodorovnou ocasní plochu v přední části u trupu drží polyamidový šroub M4 x 20, šroubovaný do hranolu z tvrdé balzy 7 x 10 s vyříznutým závitem a zalepeným v trupu. V zadní části je VOP u trupu držena překližkovým dílem zaháknutým za bambusový kolík o průměru 3 zalepený v trupu.
Jednokolový podvozek je vyjímatelný, zasouvá se před letem do štěrbiny mezi přepážkami 2 a 3. Jeho nohu ohneme podle výkresu z ocelového drátu o průměru 2 a opatříme kolem o průměru 22 zajištěným proti vypadnutí například kouskem hadičky.
Svislá ocasní plocha je vyříznuta z balzy tloušťky 3, náběžná hrana je zaoblena, odtoková sbroušena do malého klínu. Směrové kormidlo je otočně zavěšeno na jednostranném závěsu z Vliesu s vlákny napříč. Aby byl zajištěn hladký chod kormidla na obě strany, jsou styčné hrany kýlovky a kormidla sbroušeny do úkosu. Po potažení je ke kormidlu přilepena ovládací páka z překližky tloušťky 1,5.
Vodorovná ocasní plocha má profil s rovnou spodní stranou podobný sníženému profilu Clark-Y. Je nedělená a v zadní části vybavená klapkou o rozměrech 35 x 350 sloužící jako výškové kormidlo. Žebra V2 a V3 jsou vyřezána z balzy tloušťky 1, dvě středová žebra V2 jsou vyřezána z balzy tloušťky 2. Okrajové oblouky V4 jsou rovněž z balzy tloušťky 2. Hlavní nosník tvoří lišta z tvrdé balzy o průřezu 4 x 8, náběžná lišta je vybroušena z balzy o průřezu 4 x 7 a odtoková je do klínu sbroušena z balzové lišty o průřezu 4 x 15. Jsou do ní vypilovány zářezy pro zapuštění žeber. Lišta v místě zavěšení klapky je z balzy o průřezu 4 x 9, náběžná lišta klapky z balzy o průřezu 4 x 11 je zalepena skloněná a po zaschnutí zabroušená do kosodélníkového průřezu. Střední část VOP je v přední části vyztužena výkližky z balzy tloušťky 7; pod hlavou upevňovacího šroubu je navíc podložka z překližky 1 x 15 x 20. V zadní střední části VOP jsou zpevňující výkližky z balzy tloušťky 10; po zaschnutí jsou vybroušené do tvaru profilu. Ostatní zpevňující výkližky jsou z balzy tloušťky 5. Klapka je ovládána pákou z překližky 1,5, zalepenou až do zcela hotové potažené VOP.
Nedělené křídlo s dvojitým lomením se k trupu připevňuje gumovými oky. V půdorysu má obdélníkový tvar se zaoblenými okraji. Použit je na něm profil s rovnou spodní stranou bez bližšího určení. Žebra křídla jsou shodná, všech 26 kusů z balzy tloušťky 1,5 zhotovíme nejlépe v bloku rašplovou interpolací. Zakončení křídla jsou z balzy tloušťky 2. Hlavní nosník tvoří lišta z tvrdé balzy o průřezu 4 x 10, balzová náběžná lišta má průřez 4 x 9, odtokovou lištu vybrousíme do klínového průřezu z balzy 4 x 18 a vypilujeme do ní zářezy pro zapuštění žeber. Křídlo sestavujeme přímo na výkrese na rovné pracovní desce. Výkres chráníme čirou plastovou fólií netečnou vůči lepidlu. Pole mezi středovými žebry křídla vylepíme balzou tloušťky 2 s léty napříč, v místech lomení křídla nosník z obou stran zpevníme výkližky z překližky tloušťky 1. Všechny ostatní trojúhelníkové výkližky vyřízneme z balzy tloušťky 7. V potahu střední části křídla vypilujeme obdélníkové otvory pro háčky vyřezané z balzy tloušťky 4. Proti otlačení poutací gumou odtokovou lištu ochráníme nalepením pásků překližky o rozměrech 1 x 15 x 20.
Křídlo a vodorovnou ocasní plochu potáhneme Vliesem, vypneme horkým vzduchem z vysoušeče vlasů a impregnujeme třemi nátěry vypínacího nitrolaku. Na trup a svislou ocasní plochu přilakujeme tenký potahový papír, například Modelspan či Japan. Případné barevné doplňky můžeme vyřezat z barevného potahového papíru a na model přilakovat, nebo je nastříkat barevnými emaily. Během vypínaní potahu na koncích křídla nakroutíme mírné negativy.
Hotovou vodorovnou ocasní plochu přiložíme k trupu a svrtáme otvorem v místě průchodu šroubu M4 x 20 vrtákem o průměru 3,2 mm. Do hranolu zalepeného v trupu vyřízneme závit pro šroub, ve VOP otvor převrtáme na průměr 4. Pak mezi středová žebra VOP vlepíme SOP. Páky kormidel spojíme táhly se servy, jež jsme předtím přišroubovali do trupu. Instalujeme motor, jenž vyosíme podle výkresu, zabudujeme přijímač a na dno trupu v místě uložení baterie vlepíme kus suchého zipu – protikus přilepíme k pohonné baterii.
Před zalétáváním zkontrolujeme polohu těžiště (můžeme ji upravit posouváním baterie, pokud bude stále moc vzadu, model dovážíme olovem přilepeným k motorové přepážce), velikost negativů, zda je motor správně vyosen a model není zkroucený. Nezapomeneme ani zkontrolovat smysl a velikost výchylek kormidel. Pokud je vše v pořádku, můžeme model vypustit k prvnímu letu – nejlépe za podvečerního klidu.