Rozpětí | 1290 mm |
Délka | 1240 mm |
Hmotnost | 1250 g |
Plocha celkem
| 50,41 dm2 |
Plošné zatížení
| 24,8 g/dm2 |
Motor | AXI 2826/10 |
Ovládané funkce | S, V, Kř, M |
Konstrukce | Stanislav Čech ml. |
Jak již z názvu modelu vyplývá, je inspirován skutečným akrobatickým letounem Extra. Je určen pro náročné akrobatické létání, proto má velkou plochu kormidel i křidélek, a reaguje tak velmi rychle na každý pohyb páky vysílače. Zvládne téměř jakýkoliv obrat, který si vymyslíme, při minimální rychlosti nepadá, ani nemá tendenci přejít do vývrtky. K jeho zkonstruování mne vedla touha vlastnit lehký akrobatický model poháněný střídavým elektromotororem, aby byl svižný, ale přitom vhodný i pro pomalou akrobacii, kdy si člověk vychutná každý obrat jako ve zpomaleném filmu. Kostra modelu má nízkou hmotnost, ale přitom je dostatečně pevná. Stavba modelu není složitá a zvládne ji každý, kdo již stavěl model podle plánku a orientuje se ve výkresech.
Trup. Nejprve sestavíme obě bočnice z balzových lišt 4 x 7 a z vyztužení pod křídlo z balzy 4. Po odšpendlení hotových bočnic z výkresu vyřízneme z balzy 1,5 podle černých trojúhelníků plné bočnice přední části trupu, zadní část u VOP a nařežeme si lišty z balzy o průřezu 1,5 x 15. Z těchto dílů sestavíme další bočnice, jež přilepíme na stávající. Pak do přední části trupu vlepíme vyztužení z balzy 10 – lepíme je na bočnice z balzy 1,5. Hotové bočnice jejich horní rovnou stranou připevníme k půdorysu trupu na výkrese, z překližky 2 a 3 vyřízneme přepážky T6 a T9 a vlepíme je mezi bočnice. Pak postupně vlepujeme příčky z balzových lišt 4 x 7, které vytvoří konečný tvar trupu. Tyto příčky jsou pouze na spodní straně trupu, na horní je nahrazují dočasné z balzy 3 x 3. Odřízneme je po vlepení tvarových polopřepážek do horní části trupu. Trup můžeme sejmout z výkresu a následně vlepíme ukotvení z překližky 3 pro nylonový šroub a bukový hranol pro podvozek. Do přední části pečlivě za kontroly kolmosti vlepíme motorovou přepážku T2 z překližky 2. Na spodní stranu trupu přilepíme lišty z balzy 1,5 x 15 a tuhý potah z balzy 1,5, pokračující až k bukovému hranolu podvozku. V místě ostruhy mezi bočnice vlepíme výztuhu z překližky 2 spolu s přišitým a epoxidem přilepeným naohýbaným drátem z pružinové oceli tvořícím ostruhu. K přední spodní části trupu přilepíme přířezy z balzy 10. Nyní vyřízneme a přilepíme polopřepážky tvořící tvarovou karoserii horní části trupu. Pozor! Polopřepážky T10 a T11 a T5a a T5b nelepíme k sobě – jsou součástí odnímatelného překrytu! Po jejich vlepení do trupu do zářezu v polopřepážkách vlepíme lišty 3 x 3 a horní část trupu můžeme potáhnout balzou 1,5. V přední části u motoru trup páskujeme balzou 7. Nakonec celý trup vybrousíme jemným brusným papírem do požadovaného tvaru a odřízneme odnímatelný překryt.
Nohu hlavního podvozku vyřízneme z duralového plechu 2 a osadíme koly o průměru 45. Do trupu zalepíme překližkové výkližky pro přišroubování serv. Odnímatelný překryt se v přední části k trupu připevňuje bukovým kolíkem o průměru 2 a v zadní části mechanismem s posuvným kolíkem, jenž lze koupit v modelářské prodejně.
Křídlo je nedělené, bez jakéhokoliv nakroucení a bez vzepětí. K trupu se vzadu připevňuje jedním kolíkem z buku o průměru 4 a vpředu jedním nylonovým šroubem M5. Křídlo je možné stavět dvěma způsoby. Při prvním způsobu podložíme každé žebro a tím všechna dostaneme do roviny. Druhý jednodušší způsob spočívá ve vyříznutí šablony o tvaru spodní části profilu odporovou pilou z polystyrenu, v níž křídlo sestavujeme. Pro vyříznutí šablony z topolové překližky 2 vyřízneme žebra A a G, jež musejí odpovídat konečnému tvaru profilu. Dále z balzy 2 vyřízneme po dvou kusech žeber A až G. Na rovnou pracovní desku položíme polystyrenovou šablonu, do ní výkres křídla a přes něj položíme čirou plastovou fólií. Žebra rozmístíme podle výkresu a provlékneme jimi uhlíkovou trubku o průměru 10. Je uprostřed dělená a později je spojena epoxidem vlepenou spojkou z překližky 3. Vše srovnáme a slepíme spolu s lištami pomocných nosníků 3 x 3 v přední části profilu, pomocnou náběžnou lištou z balzy 2 a lištou pro zavěšení křidélek z balzy 7. Vlepíme balzovou výplň pro nylonový šroub do středu křídla, již po zaschnutí vybrousíme, aby kopírovala žebro A. Přední část křídla až k liště 3 x 3 potáhneme balzou 1,5; balzou téže tloušťky polepíme i střed křídla. Zespodu u středu křídla vyřízneme malý otvor pro kabely serv vedoucí do přijímače uloženého v trupu. Pak zarovnáme tuhý potah přední části křídla podle pomocné náběžné lišty a přilepíme náběžnou lištu z balzy 7 a vybrousíme ji do tvaru podle řezu 1-1´ na výkrese. Na konce křídla nalepíme okrajová žebra z balzy 5. Pak z balzy 4 a překližky 2 slepíme nástavbu pro baterii podle řezu 1-1´ na výkrese. Dále vlepíme bukový kolík o průměru 4 do odtokové lišty. Křidélka slepíme odděleně z trojúhelníkových žeber, přířezů z balzy 1,5 tvořících odtokovou lištu a náběžné lišty z balzy 5. Hotovou kostru křídla přebrousíme jemným brusným papírem.
Vodorovná ocasní plocha má profil rovné desky. Slepíme ji jako příhradovou konstrukci z balzových lišt přímo na výkrese. Náběžnou hranu stabilizátoru zpevníme smrkovou lištou 2 x 4 a odtokovou část smrkovou lištou 4 x 4. Výškové kormidlo je rozděleno na poloviny spojené ocelovým drátem o průměru 2. Náběžnou část výškového kormidla sbrousíme do úkosu, aby se mohlo volně otáčet – je zavěšeno na horní straně na závěsu ze samolepicí pásky.
Svislá ocasní plocha má rovněž profil rovné desky a konstrukci podobnou jako VOP. Vše je patrné z výkresu. Kormidlo je oproti výškovce zavěšeno na běžných otočných závěsech.
Prototyp modelu byl požehlen fólií. Nejprve potáhneme ocasní plochy, abychom je mohli zalepit do trupu a podle nich kontrolovat úhly nastavení křídla a ustavení motoru – vše by mělo být v nule. Zbytek kostry potáhneme podle svých zvyklostí.
Před zalétáváním zkontrolujeme, zda je model souměrný a nezkroucený a zda výkresu odpovídají úhly nastavení a poloha těžiště.Model je velmi stabilní, svižný a rychle reaguje na výchylky kormidlel a křidélek. Jeho pilotáž lze doporučit modelářům, kteří již zvládli pilotáž cvičného modelu s křidélky.
Model byl zkoušen s motory AXI 2820/10, AXI 2826/10 a MEGA 600/20/8. Nejvýkonnějším byl AXI 2826/10 s vrtulí 13/6,5; napájen byl bateriemi Li-pol 3s 3 000 mAh 20 C nebo 3 200 mAh. Doba letu se pohybuje mezi 15 a 19 minutami. Nakreslené otvory pro serva rozměry odpovídají typu Hitec HS-81 a podobným.