Rozpětí | 1122 mm |
Délka | 885 mm |
Plocha celkem
| 23,98 dm2 |
Hmotnost | 458 g |
Motor | Speed 400 / 6 V |
Ovládané funkce | S, V, M |
Konstrukce | Bronislav Sokolíček / Zdeněk Raška |
Olomoucký konstruktér Bronislav Sokolíček navrhl v roce 1950 tento líbivý model ladných tvarů s eliptickými nosnými plochami a klasickým podvozkem pro soutěžní létání. I přes své křivky je model stavěn z tuzemského materiálu, s výjimkou polepení pylonu balzou 5. Tvarované lišty trupu jsou předem lamelovány ze smrkových lišt 2 x 2, stejně jako odtokové lišty nosných ploch. Na křídlo použil Bronislav mně dosud neznámý profil A. M. T. F. - 29, jehož souřadnice jsou na výkresu a který potřebuje větší úhel seřízení. Protože elektry létám v SAM-78 už několik roků, rozhodl jsem se tento model postavit a opatřit elektromotorem Speed 400 / 6 V. V modelu jsem dále použil vrtuli 6/3, regulátor JES 012, přijímač Jeti R4 Duplex, dvě serva HXT-900 a dvoučlánek Li-ion 1 300 mAh.
Trup poloeliptického průřezu se čtrnácti lištami 2 x 2 po svém obvodu a s vysokým krkem je doplněn spodní svislou ocasní plochou s mírně nadsazenou VOP. Hlavní boční podélníky jsou ze smrku 2 x 5, horní podélník má průřez 2 x 4; spodní je předem slepený ze dvou lišt 2 x 2 ve špendlíkové šabloně. Motorová přepážka je vyříznuta z překližky 2 a přilepená už se sklonem 2,5°. Přepážky 2 až 6 jsou z překližky 1,5 a zbytek přepážek je z překližky 0,8–1. Střed pylonu z překliž- ky 2 s vylehčovacími otvory je oboustranně polepen balzou 5 s léty napříč a vybroušen do tvaru. V místě úchytů křídla na ocelové dráty o průměru 3 a 2 nalepíme z každé strany pylonu žebra z překližky 2.
Rozvinutý tvar držáku elektromotoru narýsujeme na hliníkový plech tloušťky 1,5, vyřízneme a ohneme do potřebného tvaru. K přepážce připevníme držák třemi šrouby M2 až při konečné montáži a doplníme jej replikou hlavy detonačního motoru. Podvozek z ocelového drátu o průměru 2 ohneme do tvaru a předem vlepíme mezi přepážky 2 a 2a.
Zespodu dolepíme svislou ocasní plochu včetně výztuh pro ukotvení VOP plastovým šroubem M4 x 20 s dosedací deskou z překližky 1,2 x 20 x 90. Směrové kormidlo z balzy 5 je zavěšené na pásku Vliesu s vlákny napříč a doplněné pákou z překližky 1,2, již vlepíme až po potažení a lakování.
Vodorovná ocasní plocha se sníženým profilem Clark-Y je odnímací, s výrazným vzepětím do V, upevněná zarážkou a šroubem. Žebra z balzy 1 zhotovíme vždy v páru pro levou a pravou polovinu. Náběžná lišta z balzy 3 x 3 je usazená nakoso, hlavní nosník je ze smrku 2 x 8, směrem ke konci zúžený až na průřez 2 x 4. Uprostřed je vyztužen spojkami z překližky 1. V místě kormidla jsou do stabilizátoru vlepeny lišty z balzy 2 x 10 a 2 x 11; střed VOP je vybroušen z balzy 10. Odtokovou lištu předem lamelujeme z balzových lišt 2 x 3 ve špendlíkové šabloně a po zaschnutí ji vybrousíme do úkosu a vypilujeme zářezy pro žebra.
Křídlo je dělené, spojené přes pylon ocelovými dráty o průměru 3 a 2. Trupová a středová žebra T, A, B, C jsou vyříznuta z překliž- ky 2. Všechna další žebra D až N jsou z balzy 1,5 a zhotovená vždy po dvou kusech, jen žeber I jsou 4 ks z tvrdé balzy 1,5. Náběžná lišta je ohnuta do tvaru z balzy 4 x 4 a do žeber je vlepena nakoso. Pomocné nosníky tvoří smrkové lišty 2 x 4, hlavní nosník je ze smrkové lišty 2 x 8 a odtoková lišta je lamelována ve špendlíkové šabloně ze sedmi balzových lišt 2 x 4. Po důkladném zaschnutí ji sbrousíme do klínu a vypilujeme zářezy pro žebra. Všechny lišty v uších křídla mají směrem ke konci zmenšený průřez. Koncové oblouky vyřízneme z balzy 5 stejně, jako všechny rohové výztuhy. Všechny spojky jsou z překližky 1, šikmá spojka je z balzy 4.
Potah modelu je z Vliesu a doplněný ozdobami podle vkusu stavitele barevnými papíry Modelspan či Japan. Na kostru potah lepíme lepicím nitrolakem, vypneme teplem z vysoušeče vlasů a čtyřikrát nalakujeme napínacím nitrolakem.
Podvozek doplníme lehkými pěnovými koly o průměru 50 mm, která zajistíme kroužky s pojistným šroubem.
Před prvním letem je samozřejmostí kontrola úhlu seřízení, vyosení motoru, polohy těžiště a celkové hmotnosti. Model nejprve zakloužeme do vyšší trávy jako volný model a pokud je vše v pořádku, přistoupíme k prvnímu řízenému motorovému letu.