Konstrukce | Antonín Kafka / Ing. Miloš Mikulka |
Rozpětí | 1680 mm |
Délka | 1020 mm |
Hmotnost | 1100 g |
Nosná plocha | 42,6 dm2 |
Motor | Turnigy 2217/20 |
Ovládané funkce | S, V, M |
Původní motorový model Simplex zkonstruoval Antonín Kafka v roce 1949 a jeho stavební plán tehdy vydalo nakladatelství Naše vojsko. Šlo o středně velký model líbivých tvarů připomínající, s trochou fantazie, lehký motorový letoun Praga Baby. S ohledem na rok vzniku měl konstrukci poměrně zastaralou – trupové přepážky slepované ze smrkových lišt, což odpovídalo konstrukčním zvyklostem kolem roku 1930. Na druhou stranu byla konstrukce zajímavá využitím pouze úzkého sortimentu smrkových lišt. V konstrukci modelu nebyla použitá vůbec žádné překližka ani dýha. Veškerá žebra křídla a ocasních ploch byla vyřezána ze smrkových prkének tloušťky 1,5.
Stavební plán jsem si zakoupil v Brně při školním výletu na první ročník strojírenského veletrhu. Model se mi velice líbil, ale v té době – bylo mi 14 let – jsem neměl vůbec žádnou naději na získání motoru, který byl k pohonu zapotřebí. Po téměř šesti desítkách let od zakoupení výkresu jsem se konečně rozhodl model překreslit, případně i postavit. Model jsem překonstruoval na celobalzový (kromě nosníků křídla), přizpůsobil pro pohon elektromotorem a připravil data na vyřezání stavebních dílů. Na modelu jsem mírně zvětšil výřez ve výškovce, pro zajištění dostatečně velkých výchylek směrovky, a upravil hloubku směrovky, abych získal dostatečně velké kormidlo. A protože raději modely kreslím, než stavím, dohodl jsem se s Tomášem Kupčíkem, že model postaví.
Směrovka a výškovka modelu jsou ovládány servy Hextronik MG- -14, přijímač je Jeti Duplex R5. Pohonnou jednotku tvoří motor Turnigy 2217/20 (860 kv), regulátor 25 A, baterie Li-pol 3s 1 800 mAh a vrtule GWS HD 12/8.
S ohledem na nízké plošné zatížení je s modelem nejpříjemnější létání v klidném ovzduší do rychlosti větru cca 3 m/s. Výtečné letové vlastnosti Simplexu mi popsal Tomáš Kupčík: „Fotil jsem to sám, v levé ruce knipl, v pravé ruce foťák. Alespoň je vidět, že je to fakt poslušný stroj, když jsem si to mohl dovolit během prvního zalétávacího letu.“
Model je nakreslen a upraven tak, aby bylo možné veškeré stavební díly z balzy a překližky vyřezat laserem. Kontakt na vyřezání stavebních dílů poskytnu na e-mailu milos.m@centrum.cz.
Před zahájením stavby si připravíme všechen potřebný materiál a podle výkresu vyřežeme jednotlivé díly z balzy a překližky (pokud jsme si je nenechali zhotovit).
Křídlo je s ohledem na relativně malé rozpětí a způsob upevnění k trupu stavěno vcelku. Hlavní nosník tvoří dvě smrkové pásnice 3 x 5, pomocný nosník dvě smrkové pásnice 3 x 3, na něž jsou navléknuta žebra z balzy 1,5. Poloviny křídla jsou spojené překližkovými spojkami s centroplánem, který je sestaven ze žeber z topolové překližky 3 a balzy 1,5. Celý centroplán je polepen balzou 1,5. Do střední části centroplánu je vlepen překližkový díl zajišťující spojení křídla s trupem. Náběžná lišta je z balzy 7 x 7, balzová odtoková lišta má rozměr 7 x 25.
Základem trupu jsou dvě bočnice z balzových lišt 5 x 5 a dílů z topolové překližky 3. Příhradovina je v přední části doplněna vlepenou deskou pro umístění pohonné baterie a motorovou přepážkou. V zadní části jsou bočnice spojeny ložem plovoucí výškovky z topolové překližky 3.
Základem svislé ocasní plochy jsou díly z balzy 6, které tvoří steven a náběžnou lištu směrovky. Náběžná lišta kýlovky je z balzy 4 x 9, odtoková lišta směrovky je lamelována z balzy 1,5, žebra jsou vyřezána z balzy 1,5. Plovoucí výškovka je klasické konstrukce s hlavním nosníkem z balzy 3 x 8, pomocným nosníkem z balzy 3 x 5 a ze žeber z balzy 1,5. Poloviny výškovky jsou spojeny ocelovými dráty o průměru 3 a 2.
K podvozkovým nohám připevníme lehká kola o průměru 80, jež stačí k spolehlivému provozu modelu na travnatém posekaném letišti. Nejjednodušší upevnění kol k podvozku je pojistnými kroužky. Ostruhu přišroubujeme k loži T26 z překližky 3 vlepenému do trupu.
Kostru modelu pečlivě přebrousíme jemným brusným papírem. Prostor pod servy ve spodní části trupu orámujeme příčkami z balzy 5 x 5. Velikost otvoru zvolíme tak, aby umožnil případnou výměnu serv a seřizování táhel. Tento otvor nebudeme potahovat, poslouží také pro odvod chladicího vzduchu.
K motorové přepážce připevníme motor a do trupu instalujeme serva. Náhon kormidel je lanovody, jež v několika místech přilepíme k bočnicím. Křídlo ustavíme k trupu, pečlivě srovnáme vůči ocasním plochám a zajistíme gumovým okem. Pak křídlo svrtáme přes díl T20 s trupem. Do dílu T20 nasuneme plastovou matici. Otvor v křídle vypouzdříme vložkou zakoupenou v modelářské prodejně. Křídlo přišroubujeme a matici zalepíme. Pracujeme pečlivě, aby nedošlo k zalepení závitů. Po zatuhnutí lepidla šroub povolíme a křídlo sejmeme. Poslední operací je zhotovení přechodu mezi náběžnou hranou křídla a trupem z balzy 5.
Celý model potáhneme předem obarveným Vliesem. Ke kostře jej lepíme lepidlem Balsaloc a vypínáme modelářskou žehličkou, případně horkovzdušnou pistolí. . Při vypínání potahu nastavíme na obou polovinách křídla negativy 3 až 4º. Na zasklení kabiny použijeme fólii z papírnictví na krycí desky u kroužkové vazby. Lepíme ji kontaktním lepidlem. Rámování vyřízneme ze samolepicí fólie vhodné barvy. Barevné doplňky vyřízneme z barevného papíru a přilakujeme na model nebo si je necháme vyřezat ze samolepicí fólie.
Závěsy střední velikosti ke kýlovce připevníme směrovku a přišroubujeme ovládací páku. Propojíme serva s kormidly a rovnou nastavíme velikost výchylek. U směrovky zvolíme maximální možnou výchylku, u výškovky je výchylka omezena velikostí otvoru v loži výškovky. Do trupu na suchý zip uložíme přijímač a pohonnou baterii a zkontrolujeme polohu těžiště – správné polohy docílíme posouváním baterie.
Po kontrole funkce RC soupravy můžeme přistoupit k záletu. Pro první lety zvolíme bezvětří. Z posečeného trávníku model vzlétá po rozjezdu dlouhém asi 5 m. Chování modelu za letu je velice příjemné a odpovídá hornoplošníku. Přistávat lze i klouzavým letem jako s větroněm. Model zvládne let i za slabého větru, s ohledem na nízkou hmotnost a z toho plynoucí nízké plošné zatížení volíme pro létání vítr o co nejnižší rychlosti.