v košíku není žádný produkt
29,60 €
Retromodel s elektropohonem, rozpětí 1834 mm, zpracoval Ing. M. Mikulka
Rozpětí | 1834 mm |
Délka | 1315 mm |
Motor | Turnigy D3542 |
Ovládané prvky | S, V, M |
Zpracoval | Ing. Miloš Mikulka |
Když jsme s klubovým kolegou Františkem Freiem uvažovali, jaký nový model si postavíme, padlo naše rozhodnutí na model Spook 72 z roku 1940, konstrukce Barneyho Snydera a Johna Muira. Model má líbivý tvar a ne zcela běžné lomení křídla. Hlavně však svojí koncepcí a rozměry dával předpoklad velmi dobrých letových vlastností. Podklady na model, včetně dostatečného množství fotografií, lze snadno získat na internetu, kde se vyskytuje v různých velikostech a s pohonem spalovacími motory i elektromotory. Mohl jsem tedy bez problémů nakreslit výkres a připravit podklady k řezání stavebních dílů. Vzhledem k tomu, že jsme oba zatížení na elektromotory, bylo pro nás jediné možné řešení upravit konstrukci modelu pro pohon elektromotorem. Z hlediska definice historického modelu lze model s ohledem na druh pohonu a změny v konstrukci křídla, zejména zmenšení vzepětí (profily jsou dodrženy), považovat pouze za retro model. To vše však naprosto nevadí při pohledu na nevšední siluetu modelu za letu, doplněnou jeho velmi příjemnými letovými vlastnostmi. Rozpětí křídla cca 2 m a odpovídající plocha jsou přece jen na letových vlastnostech poznat.
Na stavbu modelu je jako hlavní materiál použita balza, dále pak smrkové lišty, topolová a letecká překližka.
Základem trupu jsou dvě bočnice slepené z balzových podélníků a příček o průřezu 6 x 6 mm a z dílů z topolové překližky 3 mm. Celek je pak spojen v přední části vlepenou deskou pro umístění pohonné baterie a motorovou přepážkou. V zadní části je spojen ložem plovoucí VOP, které je vyřezané z topolové překližky 3 mm. Střed trupu je spojen příčkami z balzy 6 x 6 mm. Do trupu jsou vlepeny bukové hranoly 10 x 10 mm, do kterých se zasunuje odnímatelný podvozek zhotovený z ocelového drátu o průměru 3 mm. Motorový kryt, slepený z balzy a překližky, je upevněn k motorové přepážce bukovými kolíky a zajištěn magnety.
Křídlo je dělené. Základem jsou hlavní a pomocný nosník ze smrkových lišt a překližkových stojin. Na nosníky jsou navléknuta žebra z balzy 1,5 mm, ve střední části z topolové překližky 3 mm. Spojky křídla jsou z ocelového drátu o průměru 4 mm. K trupu je křídlo připevněno gumovými oky. Náběžná lišta je z balzy o průřezu 5 x 7 mm, balzová odtoková lišta má průřez 7 x 30 mm. Náběžná část má částečný potah balzou 1,5 mm. Okrajové oblouky jsou slepeny z balzy a překližky 1 mm.
Ocasní plochy se souměrným profilem jsou konstrukční. Základem svislé ocasní plochy je rám z překližky 1 mm, na který jsou podle výkresu z obou stran nalepeny balzové díly náběžné a odtokové hrany včetně jednotlivých položeber. Dělená plovoucí VOP je klasické konstrukce se smrkovým hlavním nosníkem, žeber z balzy 1,5 mm a balzové náběžné a odtokové lišty. Obě poloviny VOP jsou spoje- ny ocelovými dráty o průměru 3 a 2 mm.
Potah celého modelu je z Vliesu, s ohledem na velikost modelu dvojitě, s vlákny položenými kolmo vůči sobě. Nalakovaný povrch je pak nastříkán emaily.
Směrovka a výškovka jsou ovládány servy o hmotnosti cca 20 g. Model je řízen RC soupravou Hitec Eclipse s modulem a přijímačem Assan 2,4 GHz.
Pohonnou jednotku tvoří motor Turnigy D3542, regulátor 40 A, baterie Li-pol 3s 3 Ah a vrtule 11/7.
S ohledem na nízké plošné zatížení je s modelem nejpříjemnější létání v klidném ovzduší do rychlosti větru cca 3 m/s.
Model je nakreslen tak, že veškeré stavební díly z balzy a překližky je možné vyřezat laserem. Kontakt na vyřezání stavebních dílů poskytnu na e-mailu milos.m@centrum.cz.