Konstrukce | Vladislav Matyskovič |
Rozpětí | 700 mm |
Délka | 470 mm |
Hmotnost | 240 g |
Motor | MIG 280 |
Ovládané funkce | S, V, M |
Když mi dvanáctiletý vnuk mého přítele poškodil elektrokluzák, rozhodl jsem se navrhnout něco pro výuku začínajících adeptů RC létání, neboť v modelářských obchodech je výběr žalostně malý, respektive žádný. Měl to být model relativně levný, skoro nerozbitný, měl se dát rychle postavit aspoň částečně ze zbytkového materiálu a měl mít letové vlastnosti vhodné pro výkuku (něco jako školní volný model s dodatečným RC vybavením).
Můj záměr se podařil, model létá tak, že klidně mohu pustit řízení a použít je, až když chci zatočit. Rovněž vítr do 6 m/s nedě- lá velké problémy. Model proti němu klidně protlačím (třeba i traverzováním), a když je silnější termika, tak zase mohu poletovat podstatně déle.
Nu, a protože redakce RC revue projevila o Cvrčka zájem, nabízím jeho výkres. Úplný popis stavby je co nejpodrobnější, aby model dokázal postavil i modelář s velmi malými zkušenostmi.
Model stavíme na rovné tuhé podložce přímo na výkrese pokrytém průhlednou folií nebo voskovým papírem, například ze samolepicích štítků. K lepení použijeme LA-tmel v případě potřeby ředěný acetonem (maximálně 15 %) nebo technickým lihem (na pálení). Na namáhána místa je použita rychle se vytvrzující epoxidová pryskyřice. Depronové díly řežeme velmi ostrým nožem (s odlamovacím ostřím nebo skalpelem). Řežeme pod velmi malým úhlem aby nedošlo k trhání Depronu (extrudovaného polystyrenu) podle ocelového pravítka a kartonových šablon. Pokud budeme tmelit, k tmelení použijeme šlehaný sádrový tmel a brousíme jej jemným brusným papírem zrnitosti 800.
Trup sestává z přepážek a depronových bočnic. Podvozek z ocelového drátu je ukotven v překližkovém loži, ostruha je přišita k přepážce v zadní části trupu. Prostor mezi podvozkem a přepážkou T2 je vyplněn hranolem pěnového polystyrenu. Křídlo se k trupu poutá gumou.
KŘÍDLO sestává ze žeber, zhotovených podle šablony, a balzových podélníků. Hlavní nosník se skládá z uhlíkové kulatiny a smrkové lišty. Horní tuhý potah a uši jsou z Depronu.
OCASNÍ PLOCHY mají shodnou konstrukci. Vyřízneme je v celku a potom řezem rozdělíme na pevné části a kormidla.
Ovládání. Páky ovládání buď koupíme, nebo je zhotovíme z tlustší polystyrenové výstražné tabulky. Lože serv zhotovíme z pěnového polystyrenu do kterého vypálíme patřičné otvory. Serva jsou v nich nasunuta na těsno a ještě pojištěna oboustrannou izolepou. Lože do trupu zalepíme LA-tmelem. Táhla řízení jsou z lanovodů.
POVRCHOVÁ ÚPRAVA. Po natření jednou vrstvou základní, vodou ředitelné barvy, přetmelení šlehaným sádrovým tmelem a opětovném přebroušení model vybarvíme nejlépe tónovacími vodou ředitelnými (akrylátovými) barvami.
Létání. Je-li model dobře seřízen, létá prakticky sám. Zatáčky o velkém poloměru je možné létat jen se směrovkou a výškovku použít až při přistávání. Pokud se vyskytne termika, můžeme klidně vypnout motor a tak si o hodně prodloužit dobu letu. No a to je tak asi vše, co Cvrček dokáže.