v košíku není žádný produkt
11,80 €
RC polomaketa stíhacího letounu, rozpětí 1225 mm, konstrukce Z. Raška
Konstrukce | Zdeněk Raška |
Rozpětí | 1225 mm |
Délka | 1095 mm |
Plocha | 28,34 dm2 |
Hmotnost | 560 g |
Motor | Speed 400 |
Ovládané funkce | S, V, Kř., M |
Britské stíhací letouny Supermarine Spitfire patřily ve II. světové válce k nejlepším. Během války procházely nepřetržitě dalším vývojem. Postupnými úpravami a montáží výkonnějších motorů i účinnější výzbroje se udržovaly stále na vrcholu válečné techniky.
Dne 30. června 1944 zalétal zkušební pilot J. K. Quill prototyp dalšího stroje označeného Spiteful. Šlo vlastně o Spitfira VIII s motorem Rolls-Royce Gripen 61 (1495kW), který dostal nové lichoběžníkové křídlo s laminárním profilem. Druhý prototyp měl i nový trup, z jehož rovného hřbetu vyčnival kapkovitý kryt kabiny. Koncem roku 1944 byl hotový ještě třetí prototyp, vyznačující se hlavně změněným přívodním otvorem vzduchu ke kompresoru a zvětšenými ocasními plochami.
Do konce války bylo vyrobeno 16 sériových letounů, ale po válce už výroba nepokračovala, vzniklo jen několik dalších prototypů, z nichž Spiteful XIV s motorem Grifon 101 (1780 kW) dosáhl v roce 1947 rychlosti 790km/h, což z něj udělalo nejrychlejší vrtulové letadlo světa všech dob.
Technické údaje: rozpětí 10,68m; délka 10,04m; výška 4m; nosná plocha 19,45 m2; prázdná hmotnost 3340kg; maximální vzletová 5180?kg; rychlost v 7900m 772km/h; dostup 12800m; doba výstupu do 6000m 4 min 54 s; dolet 910?km; s přídavnými nádržemi 2110km.
Další podrobnosti najdete v časopisu Letectví a kosmonautika 12/1967 a 14/2002
Před patnácti léty postavil klubový kolega V. Sojka Spitefula v měřítku 1:20 poháněného gumou. Byl ale velmi pěkný, a tak se s ním moc nelétalo; skončil jako ozdoba v obývacím pokoji.
Nedávno se mi dostal do rukou elektromotor o hmotnosti 76g od zručného mechanika pana Dobšíka, který lze osadit dvěma protiběžnými vrtulemi. Ten mě uchvátil natolik, že jsem se rozhodl na něj postavit RC model. Vybral jsem právě Spitefula. Kolega z LMKFrenštát pod Radhoštěm si jej staví také, ale na běžný Speed 400. Ipřes větší rozměry ho má docela lehkého, v kostře jen 250g. Těm, kteří postaví model těžší, doporučuji k pohonu Speed 480. Model je vybaven regulátorem JES012, přijímačem Rex 4, čtyřmi servy HS-55 a dvoučlánkem Li-ion 1,1Ah, to vše má hmotnost 220g.
Křídlo v celku lichoběžníkového tvaru je dvounosníkové, klasické konstrukce z balzových žeber a podélníků. Hlavní nosník má pásnice smrkové, ostatní podélníky jsou balzové.
Trup má bočnice z plné balzy spojené přepážkami, příčkami a polopřepážkami. Horní i dolní potah trupu jsou lamelovány z pásků balzy. Kabinu je vylisována z čiré fólie. Křídlo se k trupu upevňuje bambusovými kolíky a šroubem.
Hlavní podvozek a ostruha jsou ohnuty z ocelového sdrátu.
Ocasní plochy s profilem rovné desky jsou slepeny z balzových lišt; obvod je lamelován z pásků balzy.
Křídlo i ocasní plochy jsou potaženy Vliesem, trup polepen tenkým Modelspanem. Kamufláž je stříkána nitroemaily, výsostné znaky a popisky jsou vyřezány ze samolepicí fólie.