RC model na elektropohon, rozpětí 2196 mm, konstrukce Ing. M. Mikulka
PL153RCR
Popis
Rozpětí
2196 mm
Délka
1382 mm
Plocha
61,54 dm2
Hmotnost
3200 g
Motor
Turnigy C260-500
Ovládané prvky
S, V, Kř, M
Konstrukce
Ing. Miloš Mikulka
Model je konstrukčně řešen tak, aby se stavbou přibližoval historickým modelům a současně proporcemi odpovídal lehkým transportním letadlům konce třicátých let minulého století. Při jeho kreslení jsem byl ovlivněn tvary amerického letadla Fairchild F24 s hvězdicovým motorem. Podmínkou bylo, aby při rozpětí cca 2 200 mm vystačil ke spolehlivému létání elektromotor napájený baterií Li-pol 4s cca 4 Ah. Jako hlavní materiál je použita balza, smrkové lišty, topolová překližka a minimální množství letecké překližky. Základem trupu jsou dvě bočnice z topolové překližky, balzových podélníků a příček. Celek je spojen v přední části vlepenou deskou pro pohonnou baterii, motorovou přepážkou, centroplánem a jednou přepážkou z topolové překližky, v zadní části ložem VOP a přepážkou z topolové překližky. Střed trupu je spojen příčkami z balzy. Do trupu jsou vlepeny bukové hranoly, do kterých se zasunuje odnímatelný podvozek z ocelového drátu. Horní a spodní část trupu jsou doplněny polopřepážkami z topolové překližky a tvarovými podélníky. Motorový kryt, slepený z balzy a překližky, je upevněn k motorové přepážce bukovými kolíky a zajištěn magnety. Křídlo je dělené. Základem jsou smrkové lišty a žebra z balzy, ve střední části z topolové překližky. K trupu jsou poloviny křídla uchyceny spojkami z ocelového drátu a funkčními vzpěrami. Okrajové oblouky jsou slepeny z topolové překližky a balzy. Ocasní plochy s profilem rovné desky jsou sestaveny z balzy a jsou pevně vlepeny do trupu. Model je potažen Solartexem. Ocasní kormidla jsou ovládána standardními servy. Každé křidélko je ovládáno vlastním servem o hmotnosti cca 20 g. Pohonnou jednotku tvoří motor Turnigy C260-500 s vrtulí 16/10, regulátor 60 A Opto a baterie Li-pol 4s 4 Ah. Svou koncepcí i vzhledem se model podobá lehkým sportovním motorovým letadlům. Nejlépe mu sluší let odpovídající skutečným letadlům této kategorie – žádná akrobacie, pouze nízké průlety, stoupavé zatáčky a ostré zatáčky. Model spolehlivě startuje z posečené louky, let je stabilní, řízení příjemné. S ohledem na nízké plošné zatížení je s ním nejpříjemnější létání do rychlosti větru cca 3 m/s. Model je nakreslen tak, že veškeré stavební díly z balzy a překližky lze vyřezat laserem. Kontakt na vyřezání stavebních dílů: milos.m@centrum.cz.