v košíku není žádný produkt
11,80 €
Rekreační elektrolet, rozpětí 1520 mm, konstrukce A. Souček
Rozpětí | 1520 mm |
Délka | 976 mm |
Hmotnost | 700 g |
Motor | BM2410/12 |
Ovládané prvky | S, V, Kř, M |
Konstrukce | Antonín Souček |
Don Quixot je dost zjednodušenou polomaketou polského amatérského letadla v měřítku 1 : 5. Model je určen pro oddychové rekreační polétání. Je levný, jednoduchý a nenáročný na provoz i vybavení. Pilotáž zvládne i začátečník. Model po zalétání létá téměř sám, má nízké plošné zatížení, takže létá velmi pomalu a spořádaně, s uvedeným pohonem i realisticky. Má dobrou klouzavost, jeho použití je však omezeno silou větru. Ovládány jsou směrovka, výškovka, křidélka a motor.
Stavba je o něco pracnější a náročnější, než je zvykem u většiny modelů mé konstrukce. Základním materiálem na stavbu trupu a ocasních ploch je extrudovaný polystyren, na křídlo pěnový polystyren vyztužený a zesílený balzou a smrkovými lištami. Vhodný je i polystyren z různých obalů. Extrudovaný polystyren opracováváme stejně jako pěnový polystyren odporovou pilou podle šablon. Balzu vybereme dostatečně pevnou, ale lehkou.
Nároky na vybavení modelu nejsou nijak mimořádné:
Motor BM2410/12 nebo silnější s příslušným regulátorem. Serva jsou použita C341 a C261 (křidélka). Pohonná baterie může být tříčlánek Li-pol o kapacitě 1 600–2 200 mAh. Při výběru vybavení a vůbec při celé stavbě bereme ohled hlavně na celkovou hmotnost, která by měla být co nejmenší.
Při lepení celého modelu vystačíme s běžným disperzním lepidlem (Herkules, Ponal, Kleiberit), jen na některé spoje je vhodnější Purex.
Před zahájením stavby si do výkresu dokreslíme případné změny, které vyplynou napříkad z použití jiného typu serv, motoru atp.
Křídlo je nedělené, bez křížení. K trupu je přichyceno dvěma plastovými šrouby M5. Skládá se ze dvou polovin a středové části. Každou polovinu stavíme zvlášť.
Ocasní plochy vyřízneme z extrudovaného polystyrenu. Závěsy kormidel použijeme plastové. K ovládání kormidel použijeme lanovody.
Trup sestává z dílů z pěnového i extrudovaného polystyrenu, bočnice jsou vyztužené smrkovou lištou, podvozek je uchycen v lipovém hranolu. Kabina vzadu drží na kolících, vpředu je chycena mechanismem podle výkresu.
Všechny díly polepíme tenkým barevným Modelspanem. Vhodnou barvou (například Temperou smíchanou s čirým Sportakrylem) můžeme vyznačit další doplňky. Zbarvení volíme tak, aby model byl dobře viditelný. Model oživí naznačení přístrojové desky a hlava pilota. Kabinu zasklíme Durofolem.
Podvozek vystřihneme z duralového plechu. Velmi lehká kola o průměru 60 jsou upevněna šrouby a maticemi. Ostruhu zhotovíme z duralového plechu.
Prototyp je poháněn motorem BM 2410/12 s vrtulí GWS 9/4,7. Napájení zajišťuje baterie 3x Li-pol Ray 1 600 mAh. Při vyšší hmotnosti bude třeba použít pohon přiměřeně vyššího výkonu.
RC souprava musí umožňovat ovládání nejméně čtyř funkcí: směrovky, výškovky, křidélek a motoru. K ovládání motoru slouží regulátor Ray 18 nebo podobný.
Je-li model rovný, nezkroucený, vyvážený, symetrický a seřízený, je zalétání zcela bez problémů. Doba letu záleží především na použitém vybavení, schopnostech pilota a na způsobu létání.