Rozpětí | 3070 mm |
Délka | 1316 mm |
Hmotnost | 2000 g |
Motor | ACn 22/20/3e |
Ovládané prvky | S, V, Kř, Kl, M |
Konstrukce | Ing. Miloš Mikulka
|
V elektrovětroni Čáp jsem chtěl získat model balzové konstrukce, který bude za letu dobře vidět, ale jeho velikost bude taková, abych jej již od počátku zalétávání byl schopen házet sám, a vzhledem bude připomínat historické modely a alespoň částečně i skutečné historické větroně.
Po létání s Čápem mohu konstatovat, že se mi vytyčené podmínky podařilo splnit. Model svými tvary zaujal i další modeláře a v LMK Ostravan jsme jej postavili ve třech kusech.
Svoji koncepcí model vyhovuje pro létání v termice, rozhodně však ne pro pokusy v létání akrobacie, tu ale i u skutečných větroňů – až na některé výjimky – létají pouze akrobatické speciály. S ohledem na použitý profil křídla S 3021 disponuje Čáp slušnou klouzavostí.
Model je celobalzové konstrukce. Nosníky v křídle a výškovce jsou z uhlíkové trubky, u křídla je nosník doplněn smrkovými lištami. Potah modelu je ze Solartexu, alternativně z Vliesu. Křídlo je upevněno k trupu ocelovými dráty a zajištěno gumovou smyčkou. Výškovka je plovoucí. Ovládány jsou směrovka, výškovka, křidélka, brzdicí štíty a motor.
Model létá s elektromotorem o výkonu cca 300 W, napájeným, baterií Li-pol 3s 2 200 mAh. Provoz přijímače a serv je zajišťován čtyřčlánkem NiCd 1 100 mAh. Uvedené vybavení umožňuje svižné stoupání do výšky, kde lze navázat na termiku.
Stavba ani létání s modelem nepředstavují žádný vážnější problém, přesto by měli model stavět modeláři s přiměřenou praxí ve stavbě i létání. Třímetrový větroň už vyžaduje, zejména při přiblížení na přistání a vlastním přistání, dodržovat zásady, které platí pro velké větroně.
Po přiměřeném zvětšení vzepětí křídla může model létat i bez křidélek. Je to vlastně V-dvojka, tak jak se stavěly a létalo se s nimi před cca třiceti léty. Bezpodmínečně nutná není ani instalace brzdicích štítů – model může létat i bez nich, ovšem na úkor komfortu při sestupu z termiky a přistání. Výsledkem je však snížení ceny modelu o cca 2 000?Kč.
Pro snížení pracnosti stavby jsou pro model připraveny podklady k řezání všech stavebních dílu laserem. Kontakt na řezání a podklady mohu poskytnout na adrese milos.m@centrum.cz.
Před zahájením stavby si připravíme předem všechny stavební díly a veškerý stavební materiál. Pokud se rozhodneme, že v modelu použijeme brzdicí štíty, pak bez jejich instalace nemůžeme křídlo dokončit. Konstrukce křídla počítá s jejich pevnou, nevyjímatelnou montáží. V modelu jsou použity elektrické brzdicí štíty o délce 185?mm. V případě použití jiných brzdicích štítů si musíme předem, s ohledem na jejich instalaci a instalaci potřebných serv, upravit konstrukci křídla a některých stavebních dílů
Protože model má poměrně krátkou přední část trupu, do které se však bezproblémově vejde pohonná jednotka včetně RC vybavení, musíme v průběhu stavby šetřit s hmotností všeho, co je za těžištěm, zejména pak na zadní části trupu a ocasních plochách. Výhodou bude, když zvolíme potah Vliesem. Se Solartexem se s největší pravděpodobností nevyhneme dovažování.
Vzhledem k tomu, že se nepředpokládá, že by model stavěl začínající modelář, je stavební návod omezen pouze na některé konstrukční části. Základní stavební postupy nejsou popisovány.
Prototyp modelu je vybaven motorem Mega 22/20/3E, vrtulí 9/5" a regulátorem Advance 45 Opto plus. K ovládání slouží RC souprava Hitec Aurora a čtyři mikroserva MG16 Metal gear o hmotnosti 19 g.
První start modelu je vhodné provést klouznutím s mírného svahu. Je-li vše v pořádku, můžeme spustit motor a pokračovat ve stoupání. Na rovině startujeme přímo s motorem v chodu na maximální otáčky. Prototyp modelu startoval přímo, hozením z místa, bez rozběhu, s úhlem stoupání lehce korigovaným výškovkou.
Letové vlastnosti modelu jsou příjemné. Model má dobrou klouzavost. Při změně smyslu kroužení je nutno počítat se setrvačností modelu. Při přistání je vhodné používat brzdicí štíty.