Rozpětí | 1270mm |
Hmotnost | 500-580 g |
Motor | Speed 400
|
Konstrukce | Model Craft/J. Kroufek |
Chtěl jsem pro svého vnuka postavit jednoduchý RC elektrolet, který by svými tvary připomínal skutečný letoun. Model měl být stabilní, odpouštět pilotní chyby, zkrátka měl by umět létat sám. Z toho vyšel v podstatě volný model. Proč ne historický?
Našel jsem podklady na jednoduchý, ale pohledný historický americký model Commando z roku 1942 v podobě, v jaké byl vyráběn firmou Model Craft. Tvarově a rozmístěním jednotlivých konstrukčních prvků jsem se snažil co nejvíce držet originálu. Pro RC model jsem však samozřejmě uskutečnil některé nutné úpravy včetně elektropohonu, což jistě vzbudí nevraživost a kritiku skalních milovníků historických modelů. Nutno ale dodat, že model svými vlastnostmi a výkony předčil veškerá má očekávání.
Do stavby by se neměl pouštět nezkušený stavitel. Příhradová konstrukce vyžaduje určité zkušenosti se stavbou modelů.
Letoun je prakticky celobalzový. Kostru jsem lepil metodou dvojího lepení acetonovým lepidlem.
Potah je z Vliesu nebo ze středně tlustého vláknitého papíru, povrchová úprava buď nástřikem nitrobarvami, nebo přilakovaným tenkým potahovým papírem.
K pohonu jsem použil motor Speed 400/7,2V pohánějící prostřednictvím převodovky MP Jet 2,33:1 vrtuli GWS 8/6 až 9/7,5. Můžeme použít i sklopnou vrtuli. K napájení poslouží dvoučlánek Li-pol o kapacitě 450 až 2200 mAh. Regulátor stačí dimenzovaný pro trvalý proud 8A. Na zemi je odběr s vrtulí 8/6 5,5A a s vrtulí 9/7,5 7,2A. S větší vrtulí model samozřejmě více stoupá a s menší lépe klouže. Potřebný náboj na 1 minutu letu je od 20 mAh. Akumulátor s kapacitou 450 mAh postačí s rezervou na 15 minut letu.
Model můžeme i pohánět spalovacím motorem. Svým výkonem kolem 35W postačí MP Jet 0,6. V takovém případě umístíme napájecí akumulátory přijímací části pod motor, abychom nemuseli dovažovat.
Model je velmi stabilní a překvapivě dobře klouže. Výchylky jsou voleny tak, aby s létáním neměl problém začátečník. Dobře vytrimovaný model s plným plynem stoupá bez nutnosti korekce výškovým kormidlem, po vypnutí motoru přejde do kluzu. Velké negativy mu dávají vynikající vlastnosti při přetažení. I s plně přitaženým výškovým kormidlem pouze přechází z pádu do pádu bez nejmenší snahy o pád po křídle. Vývrtku nezaletí. Je citlivý na termiku, snadno se ustřeďuje ve stoupavém proudu. Nejpříjemnější létání je za větru do rychlosti 3m/s.