Rozpětí | 1870 mm |
Délka | 1045 mm |
Hmotnost | 860 g |
Motor | Phasor 15/4 |
Ovládané prvky | S, V, M |
Konstrukce | Ing. Juraj Tinka; text a výkres Leopold Walek
|
Pokud si ve svém archivu vyhledáte číslo 1/1990 časopisu Modelář, najdete v něm na stránkách 10 a 11 třípohledovou mušku modelu Eso-3 konstrukce Ing. Juraje Tinky s popisem, ze kterého lze vysledovat celou genezi tohoto modelu, od původního konstrukčního návrhu přes zalétávání a nutné úpravy až po dosažení stavu, kdy model zcela odpovídal představám pilota o soutěžním modelu.
Z popisu zřetelně vystupuje naprosto jasná snaha o cestě k předem vytčenému cíli. Způsob uvažování, při němž je každý detail modelu zdůvodněn, proč je to tak, a ne jinak, je pro Jurka Tinku natolik charakteristický, že jeho okolí ví, jak jej aplikuje i v každodenním životě. Žádné jeho rozhodnutí není střelbou od pasu, každá činnost má svůj smysl a řád.
Má to i druhou stranu mince: Každý z nás byl sem tam Jurkem „dokopán“ k tomu, aby součinnost celé party mířila jedním směrem. Nemůžete se však zlobit. Zcela jasně vidíte, že nanejvýš náročný je Jurko především sám k sobě. Proto ho bereme, proto k němu chodíme pro rozumy, proto si osvojujeme jeho strategii chování k okolí, na letišti i v životě. Tyto jeho predispozice také byly nezbytné pro založení firmy JETI model, která z původních plenek (pamatuji doby, kdy Jurko kompletoval první regulátory doma u stolu v ložnici) vyrostla až do dimenzí světově uznávané firmy.
Tento měsíc oslaví Jurko své padesátiny. Jak sám říká, kapitola života spojená s firmou JETI model je uzavřená. Ale my, kteří se pohybujeme v jeho blízkosti, chceme zavzpomínat, oslavit, poděkovat. Každý k tomu výročí přistupujeme po svém. S Laďou Kneblem jsme se dohodli, že jako dar postavíme Jurkovi repliku jeho už zmíněného elektroletu Eso-3. Byl to jeho snad nejúspěšnější model, se kterým v létech 1988–1990 soutěžil v bývalé kategorii F3E/7.
Na to jsme se museli připravit se značným časovým předstihem. Laďa měl za úkol zaformovat trup modelu Eso-3, na mě zbylo kresle-ní plánu a stavba samotného mo-delu.
Po celou dobu stavby mi vrtalo hlavou, čím že se ten model odlišuje od běžných konstrukcí, takže jakýmsi vyvrcholením stavby bylo po osazení modelu elektronikou zkusit na to přijít při zalétávání. Neměl jsem to dělat! Model je opravdu jiný. Chápu, že motorový let musel doznat změn už tím, že místo původního motoru (Le Mans 240 SB s převodovkou 3,3 : 1) je použit motor střídavý. Ocenil jsem, že model stoupá bez zásahu do řízení naprosto přímou trajektorií stejně jako prototyp (snad až na tu nynější razanci stoupání). Charakter modelu se však nezměnil ani v kluzu, který je mimořádný, na zásahy do kormidel reaguje velmi bystře a pro mě samotného byla překvapením velká účinnost výškovky na horní straně SOP – tedy mimo úplav křídla. Co mě překvapilo nejvíce, je to, jak výrazně model „signalizuje“, že se ve vzduchu něco děje, a jeho ochota ustřeďovat se ve stoupavém proudu skoro bez doteku kniplů. Model natolik vyhověl mým letovým představám, že jsem už z prvního létání odcházel s přesvědčením, že toto éro už z ruky nedám i za tu cenu, že okamžitě začnu stavět další, aby se dostalo i na oslavence. Tak to také opravdu dopadlo a nevím, jestli je třeba hledat další slova o tom, že jde o model mimořádně vydařený. Takže Jurko, díky i za ten model a u nás se do dalších let přeje slovy: „Sto lat“!
Replika modelu Eso-3 má laminátový trup (kontakt k jeho získání, včetně dalších laminátových dílů, je uveden na výkrese), nosné plochy a směrové kormidlo jsou konstrukční, z kvalitní balzy. Plovoucí výškovka se symetrickým profilem je stavěna na tvarovém roštu. Křídlo je čistě ze stavebních důvodů na rozdíl od prototypu opatřeno profilem Seelig 3021 s rovnou spodní stranou, jehož přední část je slepena jako torzní skříň; žebra jsou shora páskována.
K pohonu modelu slouží motor Phasor 15/4. Zásadní podíl na výkonu pohonné sestavy má velmi kvalitní sklopná uhlíková vrtule Michna 250/150 i akumulátor Li-pol 3s1p 2 200 mAh Nano, který se mi jeví jako kvalitní tvrdý zdroj s dlouhou životností.
Modelu je potažen barveným Vliesem ve výrazné a nápadné povrchové úpravě.
Případným zájemcům o stavbu velmi doporučuji postavit křídlo dělené. Na plánu je tato verze už zakreslena. Také si takové křídlo ještě postavím, jen co budu mít čas.